[SEAT] [Ibiza 6L] 1.4 16v 2004

Robinnn

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
5
Hallo allemaal,

Sinds kort maakt mijn auto een piepend geluid (voornamelijk bij uitdraaien van de wielen).
Ik heb niet heel veel verstand van auto's maar lijkt mij de v-snaar/multiriem. Deze wil ik zelf vervangen en heb op internet gekeken hoe en wat.
Nou kom ik eigenlijk overal voorbeelden tegen van riemen die sowieso langs 3 poelies lopen (motor, dynamo, waterpomp etc.)

Nou zie ik bij mijn auto dat deze alleen maar vanaf de motor langs de dynamo loopt. Verder nergens langs (2 pollies dus).
Ben ik nou gek of kijk ik helemaal verkeerd? En hoe wordt de waterpomp dan aangedreven bij dit model?

Om alvast op de zaken vooruit te lopen, stel ik ga de riem vervangen, ik ga er vanuit dat ik de dynamo dan aan de bovenzijde kan los maken en zo de spanning eraf kan halen?
Hoe gaat dit in zijn werk. Er zitten namelijk ook geen stelpoelies o.i.d.
Auto heeft ook geen airco.

Met vriendelijke groet, Robin Schothuis
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.577
De spanning van de riem afhalen gaat altijd via de riemspanner :) Die moet er wel zijn, bij onze Lupo haalde je de spanning eraf door een ratel op de bout te plaatsen. Onderstaande video zou volgens mij grotendeels overeen moeten komen met jouw situatie

 

Robinnn

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
5
Ja, dat is het probleem dus. Die snaar loopt echt maar over 2 poelies. De dynamo en de aandrijving. Vandaar ook mijn post. Ergens op internet las ik wel iets over de spanning eraf halen dmw het loshalen van de dynamo... hoop dat iemand daar wat over kan zeggen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Heeft ook geen AC dus dat is het verschil want dan hoeft ie alleen maar de dynamo aan te drijven.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.577
De Lupo die wij hebben heeft ook geen AC, maar die heeft wel een spanrol
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Maar hier wordt met behulp van de verstelbare dynamo de riem op spanning gebracht en dat heb ik al vaker gezien bij diverse merken.
Is goedkoper dan een extra spanrol monteren.
 

Robinnn

New member
Lid geworden
9 nov 2020
Berichten
5
Maar hier wordt met behulp van de verstelbare dynamo de riem op spanning gebracht en dat heb ik al vaker gezien bij diverse merken.
Is goedkoper dan een extra spanrol monteren.

Ik neem aan dat mijn vermoeden klopt dan? Dat ik door middel van het loshalen van de dynamo de spanning eraf moet halen en er weer op moet zetten? Ik kan mij ook niks anders bedenken...

Het lijkt wel alsof mijn auto de enige is op de wereld welke dit zo geregeld heeft haha ik kan het echt nergens op internet terug vinden.
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Dat is de enige manier.
Was vroeger bij gewone v-snaren normaal.
 
Bovenaan