[Seat] [Ibiza 6L] 6000k xenon lampjes op mijn oude 5000k ballasten?

nok

Member
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
30
Momenteel heb ik een set Pilot 5000K xenon lampen + ballasten gemonteerd in mijn Ibiza 6L. Ik heb echter al diverse malen kleur verschil gehad, ook na wisselen onder garantie etc. en heb het idee dat het misschien komt door de "kleur" 5000K. O.a. daarom wil ik eigenlijk over op 6000K.

Nu heeft iemand mij verteld dat ik dan alleen nieuwe 6000K lampjes hoef te kopen. De oude ballasten zou ik dan gewoon kunnen laten zitten. De kleur zou dus komen uit de lamp en zou verder niets met de ballasten te maken moeten hebben.

Klopt dit? :mrgreen:
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Ja dat klopt. Zolang de stekkers van de lampen maar hetzelfde zijn, anders moet je het een en ander verbouwen en solderen.
 

nok

Member
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
30
Ja dat klopt. Zolang de stekkers van de lampen maar hetzelfde zijn, anders moet je het een en ander verbouwen en solderen.

Oke top! Bedankt voor je snelle reactie! Dan gaan we die maar eens snel halen ;)
Gewoon ook van Pilot, dan zal het hopelijk wel passen.
 
Laatst bewerkt:

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Verschillende kleuren lampen kan ook komen doordat de voltage's om 1 of andere reden verschillen. Ik heb vroeger veel piaa leds verkocht en die hadden dat probleem ook, dus goed mogelijk dat dat met xenon ook zo zou kunnen zijn.
 

nok

Member
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
30
Verschillende kleuren lampen kan ook komen doordat de voltage's om 1 of andere reden verschillen. Ik heb vroeger veel piaa leds verkocht en die hadden dat probleem ook, dus goed mogelijk dat dat met xenon ook zo zou kunnen zijn.

Bedankt voor je reactie. Bij mij is het wel zo dat ze de eerste paar weken goed zijn en dan steeds meer verkleuren. De winkel zei dat het aan de lampjes zou liggen.

Als je bij mij recht in de koplamp kijkt is het ook net of het bovenste deel xenon is en het onderste deel halogeen. En na verloop van tijd zie je dat halogeen kleurtje steeds meer worden. Hierdoor ontstaat die kleurverschil. Het is lastig uitleggen, en een duidelijke foto maken lukt ook niet helaas.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Ik snap wel wat je bedoeld. Als je je xenon fittingen nu bekijkt dan zie je dat er in het midden van het bolletje met xenon gas, er een soort rookaanslag op zit. Dit zal bij beide kanten wel verschillend zijn denk ik... Mocht je alleen je fittingen verwisseld hebben, en niet je ballasten, dan ligt het waarschijnlijk aan de ballast. Of heb je de lampen ook al links en rechtsom verwisseld? Als dan het verschil nog steeds optreedt ligt het gewoon aan de ballast.
 

nok

Member
Lid geworden
17 jan 2011
Berichten
30
Ik snap wel wat je bedoeld. Als je je xenon fittingen nu bekijkt dan zie je dat er in het midden van het bolletje met xenon gas, er een soort rookaanslag op zit. Dit zal bij beide kanten wel verschillend zijn denk ik... Mocht je alleen je fittingen verwisseld hebben, en niet je ballasten, dan ligt het waarschijnlijk aan de ballast. Of heb je de lampen ook al links en rechtsom verwisseld? Als dan het verschil nog steeds optreedt ligt het gewoon aan de ballast.

Ik zal in m'n pauze eens de xenon bolletjes bekijken of er inderdaad wat rook-aanslag opzit.

Zit er overigens toch al aan te denken om gewoon de complete set te verwisselen. 2 losse lampjes van pilot kost namelijk samen 120 euro, en een volledig nieuwe set inclusief nieuwe ballasten kost 160 euro.

Bedankt!
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Verschillende kleuren lampen kan ook komen doordat de voltage's om 1 of andere reden verschillen. Ik heb vroeger veel piaa leds verkocht en die hadden dat probleem ook, dus goed mogelijk dat dat met xenon ook zo zou kunnen zijn.

Bij xenonlampen wordt de kleur bepaald door de gas samenstelling in de lamp.
Dit is wat wikipedia erover zegt.

Hogedrukgasontladingslampen

De druk in deze lampen kan oplopen van enkele tientallen bar tot meer dan 100 bar. Deze lampen zijn bij het brede publiek minder bekend, alhoewel zij zeer verbreid worden toegepast, meestal in professionele toepassingen. Voor verlichting in tankstations, etalageverlichting, verlichting in grotere winkels, van sportterreinen en hoge (fabrieks)hallen gebruikt men in veel gevallen hogedrukgasontlading in de vorm van metaalhalidelampen. Deze lampen geven vrijwel wit licht en vervangen steeds vaker de oudere hogedrukkwiklampen.

Ook de lampen in beamers zijn hogedrukgasontladingslampen. De spots die gebruikt worden bij grote evenementen en ook de stadionverlichting in voetbalstadions zijn bijna altijd op basis van hogedrukgasontlading. In de meeste toepassingen zal de leek geen verschil zien met de beter bekende halogeenlampen. Ook de koplampen van moderne auto's zijn vaak hogedrukgasontladingslampen, deze zijn herkenbaar aan een blauwachtig licht (xenonlamp). Voor straatverlichting worden vaak hogedruknatriumlampen toegepast. Deze geven een wat oranje-geelachtig licht, maar de kleurweergave bij deze lampen is veel beter dan die van de lagedruknatriumlamp. Voor straatverlichting worden ook nog de oudere hogedrukkwiklampen toegepast, die wit licht afgeven.

Waar de temperatuur in het gas bij lage druk beperkt blijft tot enkel tientallen graden Celsius, kan het gas in een hogedrukgasontladingslamp een temperatuur van meer dan 1000 ?C halen. Deze hoge temperatuur laat andere ionen in het gas toe door toevoeging van (soms meerdere) zouten, kwik en/of broom. In veel gevallen zullen de zouten bromides of jodides zijn omdat dit de levensduur van de lamp positief be?nvloedt. Het metaal in het zout zorgt dan voor een specifiek spectrum en lichtkleur. Dit maakt de samenstelling van deze zouten erg belangrijk om een zo correct mogelijke kleurweergave te krijgen.
 
Bovenaan