[SEAT] [Ibiza 6L] foutcode p0420

IBIZAJAN

New member
Lid geworden
12 okt 2019
Berichten
9
Nu ben ik dankzij de code erachter dat de lambdasonde voor de kat kapot is of slecht werkt. Waar kan ik een (liefst nieuw) lambda het best aanschaffen en dat ik zeker weten de goede heb? Alvast bedankt!

1.4 16V 55KW 10-2004
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Winparts en neem van het merk Bosch of anders NGK
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Nu je toch bezig bent heb je ook je PCV op verstopping gecontroleerd...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Jep! PCV is wel een dingetje bij dat blok. Deze foto is hier wel een bekende, dit was de opbrengst bij onze Lupo 1.4 16v (AHW blok) toen ik de olieafscheider voor het eerst schoonmaakte. Als je die nog nooit hebt vervangen, kan het geen kwaad die een keer te vervangen.

Sludge buildup by ND-Photo.nl, on Flickr

Cleaner oil separator by ND-Photo.nl, on Flickr

Ik heb pas geleden bij onze Lupo de eerste lambda vervangen (200k km op de klok) met een Magneti Marelli, die was Autodoc iets van 30-35euro en doet het vooralsnog prima. Normaliter zou ik ook voor Bosch of NGK kiezen. De ECU bij de Lupo is ook van Magneti Marelli, dus dacht waarom niet :)
 

IBIZAJAN

New member
Lid geworden
12 okt 2019
Berichten
9
Ik heb inmiddels iets geprobeerd en rijd nu 1000km zonder storing, namelijk heb ik een lambda spacer gedraaid op de tweede lambdasonde. https://techproducts.nl/product/lambdasonde-spacer-2/
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Dan kan het zijn dat je kat kapot is. Als hij te snel flowed, dan gaat je tweede lambda sonde "alarmen" afgeven. Normaliter heb je alleen een spacer nodig als je met een sportkat gaat rijden (100/200 cells) of decat, de uitlaatgassen gaan dan veel sneller dan bij een normale kat.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Dan kan het zijn dat je kat kapot is. Als hij te snel flowed, dan gaat je tweede lambda sonde "alarmen" afgeven. Normaliter heb je alleen een spacer nodig als je met een sportkat gaat rijden (100/200 cells) of decat, de uitlaatgassen gaan dan veel sneller dan bij een normale kat.

Precies wat je zegt, of de katalysator kapot/versleten of de lambda sensor defect. In ieder geval is die spacer geen oplossing, je maskeert het probleem...., je motor loopt nu te arm of te rijk....kan schade opleveren aan de motor of je hebt een veel te hoog benzine verbruik....
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.588
Of je te rijk of te arm loopt kan je checken aan je fuel trims, als je in de buurt of over de -10/+10% kan je ervan uit gaan dat er wat aan de hand is (checken met de spacer eraf)
 
Bovenaan