[SEAT] [Ibiza 6L] Lambda sonde P01178

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
Ik heb sinds kort het probleem dat het gele lampje van management systeem aangaat. Bij het uitlezen van faultcodes geeft hij de fouten P01178, P01180 en P0135 aan die allemaal op de voorste lambda sonde wijzen. Het probleem treedt alleen op bij een koude motor want zodra ik een stukje heb gereden en ik wis de storing kan ik probleemloos verder rijden tot ik de volgende dag de koude motor weer start dan begint het van voor af aan. Omdat de auto bijna 21 jaar oud wil ik er niet teveel geld aan besteden en een nieuwe NGK sensor kost zo'n beetje €150 dus heb de voorste lambda sensor er vandaag uitgehaald en schoongemaakt met carburateur reiniger en weerstand gemeten tussen de 2 draden waarvan ik aanneem dat het verwarmingselementje zich bevidt. Deze was 9,9 ohm. De sensor weer terug gezet en exact hetzelfde probleem dus moet ik de sensor gaan vervangen. De vraag is nu of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een ander merk sensor die probleemloos in de Seat geschroefd kan worden? Deze liggen tot €50 en € 60 maar ik heb geen idee hoe het met de kwaliteit zit.
Alvast bedankt.
Jans.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die goedkope lambda sensors van bijvoorbeeld AutoDoc, maar ze zullen vast wel werken...de vraag is of ze ook jaren mee gaan.

Zo door rijden kost ook geld omdat de motor waarschijnlijk op een te rijke afstelling loopt...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Bosch kan ook prima, maar kan beetje verschillen. Had bij onze Lupo een Magneti Marelli gekocht, maar die werkte niet goed, terwijl het merk verder prima is.

Aan de andere kant, als dit de originele sensor is die al dik 15 jaar meegaat, wat is dan 150 euro...De Lambdasonde heeft normaliter een vervangingsinterval van 160-250k km, waar niet veel mensen zich aan houden.

Mijn advies: dat geld investeren en je er niet meer om bekommeren. Je kan ook een universele versie van NGK kopen (die zijn goedkoper), maar dan moet je zelf klooien met de draden.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Precies, zo'n universele zou ik ook links laten liggen...tenzij je de juiste materialen(stekkers en tang) hebt om hem op een goede en betrouwbare manier aan te sluiten anders blijf je er mee bezig.
 

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
Bedankt dat je moeite hebt genomen om het uit te zoeken nd-photo.nl!! Wordt zeer gewaardeerd. Ik ben eigenlijk alleen op zoek geweest naar een lambdasonde met 5 draden want die zat er ook in. Geen idee waar de 5e draad voor dient, wellicht massa maar ik heb het niet uitgemeten.. Uiteindelijk 1 in Duitsland bij topersatzteilen gevonden van het merk Stark type SKLS-0140428. Deze kon ik simpel 1 op 1 vervangen, 30 minuten werk en de storing is verdwenen en hij loopt ondanks zijn leeftijd weer als een zonnetje. Inclusief verzendkosten 52,50 voor betaald.
 

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
Ik weet het maar kijk eens naar het prijsverschil, het varieert van 44 tot 150 zo'n beetje.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Heb je wel een nieuwe dan? Is wel een flink verschil.
 

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
Hij zag er als nieuw uit en zat in de originele verpakking dus neem ik aan dat hij nieuw is. Bovendien staat op hun site dat het ding "brandneu" is.
 

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
Geen goed nieuws hier. De auto heeft 9 dagen perfect gereden en gisterenavond flitste het motor management lampje weer aan. Uitgelezen en de codes zijn nu P0030 en P0135. Deze zijn behalve de P0135 anders dan de oorspronkelijke codes maar wijzen wel naar de voorste lambda sensor. Het verschil is wel dat zelfs met warme motor na het wissen van de foutcode het probleem onmiddellijk weer terug komt. Ik ga straks eerst eens kijken of er geen zekering gesneuveld is die de verwarming van de sensor van stroom voorziet maar als dat niet helpt zet ik de oude sensor terug en als het oorspronkelijke probleem dan weer terug komt vrees ik dat ik toch genoodzaakt ben om een originele NGK sensor aan te schaffen. Als iemand weet om welke zekering het gaat hoor ik het graag.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Dat komt helaas wel eens voor, had dat ook bij onze Lupo. Had een Magneti Marelli gekocht, maar deze gaf uiteindelijk ook issues met het verwarmingselement. De (oude) originele erin en opgelost.

Soms kan het nauw luisteren!
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Wel toevallig. Ik heb laatst ook mijn Lambda vervangen en de foutcode is na een aantal dagen ook weer terug. Dit betreft een originele sensor.
 

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
De verschijnselen zijn bij mij ook anders. Toen de originele sensor er in zat ging het bij een koude motor altijd fout. Zodra ik een paar kilometer had gereden kon ik de storing wissen, daarna opnieuw starten en dan bleef het probleem weg tot ik de auto weer koud liet worden en kwam het meteen terug. Vandaar dat ik dacht dat het verwarmingselement van de sensor kapot was. Als ik nu de fout code wis en of de motor nu koud of warm is na 5 seconden gaat het management lampje aan. Nu dan met code P0030 en P0135.
Vanmiddag even de zekering die de stroom voor de lambda sensor bewaakt er uit gehaald en doorgemeten. Niets mis mee dus morgen maar eens verder kijken.
 

jans

New member
Lid geworden
1 okt 2014
Berichten
29
Mijn probleem is voorlopig opgelost. De oorzaak is het chassisdeel/vrouwtje van de connector. In de connector zit een oranje rubber ring die naar ik vermoed vocht buiten de connector moet houden. Dat rubber is keihard geworden waardoor de connector die van de sensor komt er niet ver genoeg in gaat en niet "op slot" komt te zitten en dus door het trillen enigszins los komt te zitten. Ik heb het voorlopig opgelost d.m.v een paar tie wraps maar is zeker niet ideaal maar de sensor zelf werkt dus prima. Als de dagen lengen ga ik de connectoren losknippen en solderen en/of verbindingsklemmen gebruiken.
@Leon097, het zou mij niet echt verbazen als jij tegen hetzelfde euvel aan gelopen bent.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Goede tip! Ik zal zo eens kijken. Het is namelijk bij mij ook dat de connector los hangt van de houder die aan het chassis/motorruimte is geklikt.
 
Bovenaan