[SEAT] [Ibiza 6L] Meerdere elektrische problemen

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
14.253
Het kan ook zijn dat er ergens weggestopt wat zooi ligt, en dat dit pas echt gaat ruiken als het warm wordt.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat blijkbaar iedere keer een lekkend systeem domweg is gevuld. Volgens de regels moet je eerst een lektest doen (systeem onder vacuum zetten) en dan een bepaalde tijd wachten (ik dacht iets van 20 minuten) en dan moet de druk nog steeds onder een bepaalde waarde zitten. Haal je de lektest niet, dan mag een systeem niet gevuld worden, en pakweg de laatste 10 jaar wordt daar door allerlei instanties serieus op gelet, als iemand dat niet doet kan dat gevolgen hebben voor zijn/haar f-gassen certificaat.
 

IvoIbiza

New member
Lid geworden
22 apr 2026
Berichten
12
Het kan ook zijn dat er ergens weggestopt wat zooi ligt, en dat dit pas echt gaat ruiken als het warm wordt.

Wat ik wel bijzonder vind, is dat blijkbaar iedere keer een lekkend systeem domweg is gevuld. Volgens de regels moet je eerst een lektest doen (systeem onder vacuum zetten) en dan een bepaalde tijd wachten (ik dacht iets van 20 minuten) en dan moet de druk nog steeds onder een bepaalde waarde zitten. Haal je de lektest niet, dan mag een systeem niet gevuld worden, en pakweg de laatste 10 jaar wordt daar door allerlei instanties serieus op gelet, als iemand dat niet doet kan dat gevolgen hebben voor zijn/haar f-gassen certificaat.
Ik zal de de paravan en motorruimte nog eens goed onderzoeken, thanks.

Wat betreft het bijvullen, dat was mij compleet onbekend. Wel heb ik vaker mijn twijfels bij de garage in kwestie gehad, die waren volgens mij al lang blij dat de boel elke keer weer leeg was. Ik ben ondertussen verhuisd en heb een andere garage, ik zal de auto daar eens heen brengen voor een compressietest/lektest.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
14.693
Een lijst de vul en extractie nippels controleren.
Wil ook daar vaak lekken omdat die niet goed meer afsluiten.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
430
Als je em weer laat vullen, bij sommige airco boeren kun je een fluoriserend stofje toe laten voegen aan het gas dat oplicht onder een black light. Dat kan je ook helpen met zoeken naar de lekkage.
 

IvoIbiza

New member
Lid geworden
22 apr 2026
Berichten
12
Een lijst de vul en extractie nippels controleren.
Wil ook daar vaak lekken omdat die niet goed meer afsluiten.
Thanks, die ga ik nog even nalopen.

Als je em weer laat vullen, bij sommige airco boeren kun je een fluoriserend stofje toe laten voegen aan het gas dat oplicht onder een black light. Dat kan je ook helpen met zoeken naar de lekkage.
Dat hadden ze de laatste keer wel gedaan inderdaad, maar ze konden toen geen lek vinden (of ze wilden geen lek vinden).
 
Bovenaan