[Seat] [Ibiza 6L] Uitvallen stuurbekrachtiging

josschijven

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Hallo,

Ik ondervind sinds afgelopen zaterdag storingen in mijn Seat Ibiza. Afgelopen zaterdag liep ik naar mijn auto na een hele lange tijd in de kou te hebben gezeten. Auto gestart, gelijk kachel volle bak aan en achteruitverwarming aan. Ging het lampje van mijn stuurbekrachtiging branden en werkte deze ook niet meer. Na een stukje gereden te hebben, ging het lampje uit en deed de stuurbekrachtiging het weer.

Vanochtend was dat weer het geval. Ik start de auto, zet de kachel aan (standje 2) en de achterruit verwarming. Toen ik ging rijden ging het lampje aan en de stuurbekrachtiging uit. Weer een stukje verder ging het lampje weer uit en deed de stuurbekrachtiging het weer.

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en mogelijk hoe het kan (laten) verhelpen?

Het gaat om een Ibiza 6L uit 2003. 1.4 74 kw versie.

Alle reacties zijn welkom! Alvast bedankt.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Geen idee of het om een elektrisch stuurbekrachtiging gaat, maar als dat zo is, dan kan het zijn dat er teveel vermogen van je accu gevraagd werd. Als dat gebeurt, worden diverse sytemen uitgeschakeld. Heb zoiets een keer gehad in een Jaguar. Toen gingen ook de stoelen uit hun elektrische geheugen, hield de airco ermee op, en de stuurbekrachtiging. En als laatste de motor...

Optie kan dus zijn om te kijken of je accu nog fris is. Hoe oud is die?
 

josschijven

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Geen idee of het om een elektrisch stuurbekrachtiging gaat, maar als dat zo is, dan kan het zijn dat er teveel vermogen van je accu gevraagd werd. Als dat gebeurt, worden diverse sytemen uitgeschakeld. Heb zoiets een keer gehad in een Jaguar. Toen gingen ook de stoelen uit hun elektrische geheugen, hield de airco ermee op, en de stuurbekrachtiging. En als laatste de motor...

Optie kan dus zijn om te kijken of je accu nog fris is. Hoe oud is die?

Dat is op zich het rare, want de lampen stonden aan en die bleven ook aan staan, hetzelfde geld ook voor de motor. De accu is volgens mij even oud als de auto zelf --> 7 jaar.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Tsja, kijk eens bij het topic die Veex net doorgaf. Misschien vind je daar de oplossing.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dat is op zich het rare, want de lampen stonden aan en die bleven ook aan staan, hetzelfde geld ook voor de motor. De accu is volgens mij even oud als de auto zelf --> 7 jaar.

Tijd voor een nieuwe zou ik zeggen.
 

josschijven

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Vanmiddag ben ik nog langs de seat dealer gereden. Die heeft het een en ander uitgelezen. Er ziet een piek in het stroomverbruik wat de accu niet trekt. Accu zelf is verder in orde. Nu blijft de vraag alleen staan, waar komt die piek vandaan? Iemand een idee?
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Is je auto origineel, of heb je bijv. een andere audio-installatie erin gezet, of andere verlichting? Piek kan trouwens ook komen door combinatie achterruitverwarming, blower, airco, radio, verlichting etc. Misschien is je accu nu weer goed opgeladen, maar was ie doordat ie een tijd stil had gestaan bijna leeg.
 

josschijven

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Is je auto origineel, of heb je bijv. een andere audio-installatie erin gezet, of andere verlichting?
Piek kan trouwens ook komen door combinatie achterruitverwarming, blower, airco, radio, verlichting etc. Misschien is je accu nu weer goed opgeladen, maar was ie doordat ie een tijd stil had gestaan bijna leeg.

Er zit een lichte versterker (2 kanaals, 300 watt piek per kanaal) en 2 extra speakers (150 watt piek) in. Ik had de laatste keer alleen de blower en de achterruit verwarming aan staan. Auto wordt verder gebruikt voor woon werk verkeer ongeveer 100 km per dag. Dus stil staan doet hij ook niet.

Om verder in te gaan op het probleem. Vanochtend de auto gestart, blower aangezet en achterruit verwarming. Ik moest krabben, dus de ramen schoongekrabt. Wou ik instappen, waren de portieren op slot. Ik dus naar binnen om de reserve sleutel te halen. Wil ik de deur open doen, staan ze gewoon weer open. Ik stap in kijk op het dashbord. Zoon beetje elk lampje aan. Dus ik besluit de motor uit te zetten. Alleen daarna start hij niet meer. Je hoort heel kort de startmoter proberen aan te slaan maar hij kan zijn werk niet afmaken. 5 min later nog een keer geprobeerd, kwam er wel meer en langer geluid uit, maar geen startende moter.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dan is je accu dus geheel leeg getrokken. Conclusie Amperage dat je verbruikt is hoger dan stationair te laden. Check zekering 31 eens. Daar lopen veel zwaardere verbruikers overheen. Als je die meet, weet je wat er "getrokken" wordt op die groep.
 

josschijven

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9
Vandaag bij een ander autobedrijf langs geweest. Accu kapot, toch wel opmerkelijk dat het eerste bedrijf zegt dat ie goed is. Nu in ieder geval geen problemen meer.
 
Bovenaan