[SEAT] [Ibiza 6L] voorboren en tappen voor Helicoil

RoelIbi

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
32
Kan iemand mij vertellen welke diameter ik moet voorboren en welke maat schroefdraad ik moet tappen om een M14 x 1,25 Helicoil te kunnen plaatsen? Ga zaterdag namelijk een beurt doen en de schroefdraad van mn carter is dood :(

Bedankt!
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Google is je vriend ;) Alleen de diameter blijft afhankelijk van je setje.
Wurth heeft btw makkelijkere sets met busjes die je monteerd.
 
Laatst bewerkt:

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
bij een helicoil set zit normaal een tap voor die specifieke diameter. als ik moet voorboren dan meet ik de diameter van de helicoiltap en trek er de spoed van af (zoals bij een normale tap). nooit problemen mee gehad.
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
of je moet al een m14 x 1.25 plug hebben liggen dan kan het, maar standaart is het 1.5
 

Wesley87

New member
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
256
Normaliter is het boren 0,8x de Maat. Dus bijv. 0,8 x 10 = 8mm boren voor een M10 bout. Helicoils zijn btw meestal ook 1.5 ipv 1,25.
 

Glenne

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
395
Normaliter is het boren 0,8x de Maat. Dus bijv. 0,8 x 10 = 8mm boren voor een M10 bout. Helicoils zijn btw meestal ook 1.5 ipv 1,25.

raarste redenering die ik ooit gehoord heb. ik heb al duizenden gaten geboord en getapt en doe dit altijd zo: diameter vd tap (bv 10) - spoed (m10 heeft een spoed van 1.5mm) dus is 8.5mm dat je moet boren voor m10. indien het in taaier of harder materiaal is dan ga ik 0.1 ? 0.2mm groter boren. nooit problemen of afkeur gehad.
 

PvdH

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
314
Bij de automaterialenzaak heb je ook overmaats tappluggen.. compleet setje.. valt nog mee wat het kost
 

Wesley87

New member
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
256
raarste redenering die ik ooit gehoord heb. ik heb al duizenden gaten geboord en getapt en doe dit altijd zo: diameter vd tap (bv 10) - spoed (m10 heeft een spoed van 1.5mm) dus is 8.5mm dat je moet boren voor m10. indien het in taaier of harder materiaal is dan ga ik 0.1 ? 0.2mm groter boren.
nooit problemen of afkeur gehad.

Dat kan,Alleen wordt dit aangeraden en geleerd op school als je voor Metaalbewerking gaat. Ik heb namelijk een vriend die is instrumentmaker tbv het ziekenhuis gereedschap en daar wordt hier nadrukkelijk op gehamert. maar Ik moet eerlijk zeggen ik deed altijd precies hetzelfde als jou en heb er eigenlijk ook nooit problemen mee gehad. Vooral bij de cdi's van mercedes willen de verstuiverbouten nog wel eens breken of het schroefdraad eruit vreten/trekken. al 10tallen hiervan met deze manier opgelost en het werkt prima.
 
Bovenaan