[SEAT] [Leon 1M] 1.9 tdi 110pk asv

jeroendols

New member
Lid geworden
17 okt 2015
Berichten
10
Hallo allemaal
Ik stel me even voor, ik ben jeroen en rij in een seat leon 1.9 tdi 110 pk van het jaar 2001 auto heeft inmiddels al 350xxx gelopen afgelopen zaterdag Distributieriem spanrollen en de waterpomp vervangen.

Nou merk ik de laatste tijd ook voor de distributiewissel dat de auto soms gek doet.
Als ik maximaal vermogen vraag aan de auto, dus bijv bij stilstaan gwn ff volgas geef dat de auto dan heel raar doet. Auto reageert dan ff niet ook al geef ik gas. Wolk zwart rook en wanneer de auto dan niet meer reageert komt er dan witte rook uit de uitlaat. Ik heb dit ook de laatste tijd wanneer ik volgas geef als ik rij. De auto reageert gwn ff paar seconden niet. Gevolgd Door witte rook en na beetje spelen met de gas komt de auto tot leven.

Heeft iemand dit al meegemaakt. Of weet iemand wat het is of kan zijn. Luchtfilter is ook vervangen afgelopen zaterdag.
Sorry van mn lange verhaal kort samen gevat: volle toeren gevolgd Door geen reactie van de motor en witte rook na paar seconden of de auto uit en aan doet hij weer helemaal normaal en de auto heeft ook genoeg power

Mvg jeroen
 
Laatst bewerkt:

1NCUBUS

Active member
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
1.625
Heb hem ook gereden! Fijn blok.

Gezien de leeftijd kun je gaan denken aan je roetfilter/kat.. LMM?
 

jeroendols

New member
Lid geworden
17 okt 2015
Berichten
10
Oke ik dacht dat deze auto's geen roetfilter/kat hebben.
Hoe kan ik weten of het de lmm is. Moet ik hem daarvoor echt uitlezen of zijn er andere manieren om dit te weten. Is het niet de turbo die kapot kan zijn?
 

Toledo_FR

Member
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
271
Hoi jeroendols,
Elke auto heeft een kat/ roetfilter. Dit vanwege milieu eisen.
Kan best zijn dat de schoepen van turbo een beetje "vastzitten". Je maakt de schoepen "los" door vanaf 2000rpm vol gas te geven (met warme motor welteverstaan) tot +/- 3500rpm. Kan best zijn dat de motor traag reageert. Doe dit een aantal keren. Hierdoor worden de schoepen "geforceerd" om te bewegen. Waarschijnlijk kom er dan zwarte pluimen uit uitlaat. Dit is normaal. Vuil word dan uitgestoten.
Waarschijnlijk is je motor "lui".
Hou wel de peil van motor olie en koelvloeistof in de gaten. Witte rook baart me een beetje zorgen. Kan vocht van uitlaat zijn of koelvloeistof.
Zelf heb ik ook ASV met meer dan 363.xxxkm. Rijd fijn, alleen kan ik de nieuwere tdi's moeilijk bijhouden ;-)
Veel rijplezier en hopelijk zijn de probs snel opgelost.
 

jeroendols

New member
Lid geworden
17 okt 2015
Berichten
10
Ik heb nu de lmm losgekoppeld en ik kan nu wel maximaal vermogen vragen aan de auto. Ook als ik stil sta en vanuit stationair vol gas geef gebeurt er niks. Is dan de lmm kapot?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.657
Niemand in de buurt waarvan je een LMM even kan proberen? De LMM lostrekken kan ook wat andere zaken maskeren.
 

jeroendols

New member
Lid geworden
17 okt 2015
Berichten
10
Ik heb de auto inmiddels uitgelezen en ik heb de volgende fouten geconstateerd

17965 laaddrukcontrole: positieve afwijking
Intermitterend

17552 luchtmassameter onderbroken/kortsluiting naar aarde
Intermitterend
 

jeroendols

New member
Lid geworden
17 okt 2015
Berichten
10
65535 Systeem ok (als de fout nog steeds bestaat controleer de bestuuringseenheid En De Gekoppelde Bedrading.

Dit gaf de auto ook aan bij systeem
Kan iemand me vertellen wat deze codes inhouden.
En moet ik de lmm zoeizo vervangen? Kan namelijk niet duidelijk begrijpen wat er staat
 

jeroendols

New member
Lid geworden
17 okt 2015
Berichten
10
Ff een update:
Ik heb een nieuwe lmm gemonteerd
Het volgas probleem is verholpen. Het onregelmatig lopen en schokken is weg na volgas geveb
Echter als ik nu de auto soms in zn 3 vol trap
En ik kom bij de 4000 toeren in de buurt ong 110 schiet hij toch in noodloop. Is de lmm slecht?
Of is er gwn nog een ander probleem?
geen storingen bij het uit lezen geconstateerd
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.657
Denk dat je wat gericht moet gaan loggen om te kunnen bepalen waar het probleem zich bevind
 

Toledo_FR

Member
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
271
Controleer je vaccuumslangen en magneetklep van turbo (n75?).
Kan ook zijn dat turbo- schoepen "vastzitten" waardoor die verkeerde druk opbouwt.
maar zoals Andy al typte, ff loggen en van daaruit kan je gerichter kan zoeken.
succes.
 

damian

New member
Lid geworden
2 jun 2023
Berichten
1
Ik had dit zelfde probleem rij zelf ook een leon 1.9tdi asv pd110 ik heb een egr delete gedaan en bij mij was t probleem daarna verholpen en merkte ook dat hij lekkerder liep mijn egr zat daarintegen wel helemaal vol met troep en sloot niet goed meer af de mijne heeft ondertussen 373xxx gelopen
 
Bovenaan