[SEAT] [Leon 1M] AZD motor schakelt slecht

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.538
Let op, het voorbeeld wat ik heb gegeven is van mn Golf 3 toendertijds!

Ik kan me voorstellen dat er een dergelijk onderdeel zal zijn in je schakelmechanisme wat gewoon versleten is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Let op, het voorbeeld wat ik heb gegeven is van mn Golf 3 toendertijds!

Ik kan me voorstellen dat er een dergelijk onderdeel zal zijn in je schakelmechanisme wat gewoon versleten is.

Vaak zijn er mechanische overeenkomsten tussen de verschillende modellen van VAG...wat wij hier hebben medegedeeld lijkt mij vrij duidelijk.
 

Opzichter

New member
Lid geworden
5 feb 2022
Berichten
13
Ik bedenk me opeens iets. Bij mn Golf 3 GTI heb ik en soortgelijk probleem gehad en dat was te herleiden naar een onderdeel in het schakelmechanisme wat gewoon versleten was (was ook een stangensysteem uit mn hoofd).

Old vs new shift linkage by ND-Photo.nl, on Flickr


Ik kan me voorstellen dat een dergelijke slijtage het schakelen lastig maakt, maar dan toch naar alle versnellingen?

Mijn situatie is zo vreemd omdat het zich alleen maar bij een koude motor en dan alleen maar van 1 naar 2 voordoet.
Is de motor eenmaal warm, schakelt hij in alle richtingen perfect!


Wat ook interessant is: die 2 keer dat ik op ATF-olie reed, deed het probleem wat ik hierboven heb beschreven, zich niet voor!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.538
Nee dat hoeft niet in alle versnellingen merkbaar te zijn, dat ligt echt aan het mechanisme. Identiek als 1 selector vork kapot is, dan geld dat alleen voor de versnellingen die die as bediend.
 

Opzichter

New member
Lid geworden
5 feb 2022
Berichten
13
Dat is niet echt gebruikelijk.
Heb je een foto van de situatie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Jeroen,

heb jij de foto's van het schakelmechanisme gezien?
Is het normaal dat er in een Leon van 2002 het stangenstelsel zit, of heeft voorheen een knutselaar dit erin gebouwd en het kabel-schakel-systeem er uit gehaald?????
 

Jerroenntje

Active member
Lid geworden
23 mrt 2015
Berichten
1.396
Jeroen,

heb jij de foto's van het schakelmechanisme gezien?
Is het normaal dat er in een Leon van 2002 het stangenstelsel zit, of heeft voorheen een knutselaar dit erin gebouwd en het kabel-schakel-systeem er uit gehaald?????
Ja heb de foto's gezien, kan idd toch wel kloppen.. was er vanuit gegaan dat alle 1M modellen met kabels werden geschakeld.
Ooit eens met een golf 4 1.6 bezig geweest die niet wou schakelen en die had ook een "stangenstelsel". Dat schakel probleem (schakelde helemaal niet) kwam doordat er van die zwarte dopjes versleten waren en het stangetje er af was gevallen.
Het is het proberen waard om te controleren of er veel speling zit op de zwarte dopjes.
Maar zou ook best kunnen zijn dat je bak/syncronmes versleten is, omdat je verteld dat je diverse soorten olie hebt geprobeerd en het soms (tijdelijk) wel goed gaat.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.538
Ik heb het gevonden. Alle scharnierende delen moet je nakijken, zoals #26 of #28

selector mechanism for vehicles with selector rods, 1.4/1.6 ltr, manual gearbox SDI, petr. engine
https://seat.7zap.com/en/e/leon+leon+4/le/2002-268/7/711-711020/

194711200.png
 

Opzichter

New member
Lid geworden
5 feb 2022
Berichten
13
Precies, dat gaat niet goed.
Zou er Castrol Syntrans V FE 75W-80 of Castrol Transmax Manual Transaxle 75W-90 in doen. Zie de selector: https://www.castrol.com/nl_nl/nethe...il-and-fluids-finder.html?customerType=retail
Kan je hier bestellen: https://olietekoop.nl/product-categorie/olie-toepassingen/versnellingsbak-transmissie/


Ik heb jouw advies opgevolgd en de 75/90 erin gedaan.
Vooral het smorgens schakelen gaat stukken soepeler!
Nu nog ff afwachten hoe het schakelgedrag over een paar 1000 km's is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Ik heb jouw advies opgevolgd en de 75/90 erin gedaan.
Vooral het smorgens schakelen gaat stukken soepeler!
Nu nog ff afwachten hoe het schakelgedrag over een paar 1000 km's is.

Mooi man! :)

Meteen ff die oude rommel olie weg brengen naar de milieustraat ;)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Ik heb jouw advies opgevolgd en de 75/90 erin gedaan.
Vooral het smorgens schakelen gaat stukken soepeler!
Nu nog ff afwachten hoe het schakelgedrag over een paar 1000 km's is.

Mooi, dit klinkt positief!
 

Opzichter

New member
Lid geworden
5 feb 2022
Berichten
13
Precies, dat gaat niet goed.
Zou er Castrol Syntrans V FE 75W-80 of Castrol Transmax Manual Transaxle 75W-90 in doen. Zie de selector: https://www.castrol.com/nl_nl/nethe...il-and-fluids-finder.html?customerType=retail
Kan je hier bestellen: https://olietekoop.nl/product-categorie/olie-toepassingen/versnellingsbak-transmissie/

Dit was een zeer nuttig advies, bedankt hiervoor.
Ik heb gekozen voor de Castrol Transmax Manual Transaxle 75W-90 en dat heeft tot nog toe effect gehad!
Zelfs in de ochtend weg rijden met koude motor gaat kraakloos.

Ben benieuwd hoe het in de winter zal gaan.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.538
Dit laat precies zien hoe belangrijk het is om ook je bakolie te verversen!
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.832
Ik ben dan ook een voorstander om alle vloeistoffen met een bijbehorend interval te vervangen: motorolie, koelvloeistof; remvloestof; bakolie, stuurbekrachtiging olie, etc.
 
Bovenaan