[Seat] Leon 1M] Dynamo defect, of ander probleem.

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Vanmiddag was ik bezig met het afkitten van de deuren, en na een uurtje stopte in eens de radio er mee en wilde ook niet meer aan. Bij het starten van de auto, gebeurde er ook niets meer, de startmotor deed niets. Heb toen de spanning gemeten van de accu, en deze stond op 9.02 Volt. Heb even de Leon gestart met een andere auto, en viel mij dat de accu wordt opgeladen met een spanning van tussen de 12,60V en bij 3000rpm 13,10V. Zou voorzover ik weet, minimaal 14V moeten zijn.

Bij de zekeringkast bovenop de accu, wordt de zwarte draad

KLIK HIER voor foto

erg warm/heet (na 10min stationair gedraait te hebben). Op een gegeven moment kun je hem niet meer vasthouden. Iemand een idee waar deze kabel naar toe loopt ?. Ik heb geprobeerd om de moer aan te draaien, maar deze kan niet aangedraait worden (draait door).

Mijn gevoel zegt dat de dynamo defect is, maar kan een dynamo een beetje defect zijn. Hij laad immers nog wel op :?
 
Laatst bewerkt:

Lucas

Sponsor/ SEAT profi
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
797
Die draad mag niet heet worden, kan alleen door een overgangsweerstand, en dat is waarschijnlijk bij de zekeringkast op de accu.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Kijk aan, gelijk een reactie van het Seat-online orakel _/-\o_

Lucas, weet jij hoe je bij de onderkant van die bout kunt komen (gezien die doordraait) en misschien waar die kabel heen gaat ?.
 

Lucas

Sponsor/ SEAT profi
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
797
Denk dat je het beste het hele bakje los kan maken. Die kabel gaat naar je dynamo gok ik zo, ik krijg de foto niet in beeld.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Heb de link aangepast. Heb blijkmaar onlangs een nieuw IP adres toegewezen gekregen, en dat stond nog niet vermeld in de records bij de DNS provider. Nu IP maar even direct er ingezet.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Als de accu blijkbaar niet goed wordt bijgeladen door overgangsweerstand, dan moet je accuspanning toch geleidelijk naar beneden gegaan zijn tijdens het kitten? Niet gemerkt doordat je bezig was, of heb je soms nog ergens een stiekeme stroomvreter?
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Nee, tijdens het kitten had ik de radio aanstaan en in eens viel mij op dat de radio uit was. Kreeg deze ook niet meer aan. Ik heb geen stiekeme stroomvreters geinstalleerd staan, carkit, losse versterker, cd wisselaar oid.

Vraag me nu af, hoe ik dat bakje uit elkaar kan halen, zodat ik bij de bout zelf kan komen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Bij radio ligt het volgens mij een beetje aan de interne spanningsregeling: bij oudere systemen heb je kans dat je merkt dat het volume geleidelijk minder wordt, bij nieuwere systemen is de kans groot dat het 'alles of niets' is, zeker als je het volume relatief laag hebt staan en geen losse versterkers. Als je licht via de accu hebt branden is het meestal wel goed te zien als de spanning terugloopt.

Ik heb mijn twijfels over de 'oplossingen' maar ik heb ook geen beter antwoord. Voorlopig volg ik de ontwikkelingen hier dus gewoon, met een vraag of opmerking als ik denk dat het nuttig kan zijn.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Kwam met zoeken op Google een topic tegen op het www.Seat-cupra.net forum tegen, waarin wordt uitgelegd waar de draden voor zijn.
De zwarte draad, die afgezekerd is met 110A is voor de Altenator, is dus de Dynamo. Dit topic Klik hier

[edit]
Begint nu toch wel een eng probleem te worden, als ik dit topic en de daarbij horende foto's zie.
http://forums.fourtitude.com/showthread.php?4405835
Kan door een rotte verbinding komen tussen de kabel en het oog die op de fuse box aangesloten zit. De ander denkt dat het een probleem is met de accu, dat de dynamo steeds meer stroom leverd, om de accu op te laden. Nu lijkt mij dat laatste onwaarschijnlijk.
[\edit]
 
Laatst bewerkt:

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Ik denk dat je ff het voltage ?n het Amperage moet meten dat door deze draad gaat. Heb je gekeken of de massa van de accu ook zonder slechte verbinding zit?
Is je Dynamo zelf wel normale temp? en is de draad daar ook zo heet, of alleen over het eerste stuk?
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Probleem is opgelost. Ik heb de volledige zekeringkast boven op de accu los gehad, en uit elkaar gehaald. Alle verbindingen schoon gemaakt met schuurpapier en ook de accupolen en klemmen. Verder heb ik de kabel op de dynamo schoongemaakt met schuurpapier en alles weer in elkaar gezet.

Nu laad de accu weer bij met zo'n 13.7V en de bewuste zwarte kabel wordt niet meer heet. Hooguit warmte van het blok na een tijdje rijden.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Zo zie je maar weer wat een beetje corrosie kan doen. Mooi dat het gefixed is :)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
d:)b netjes teruggemeld wat de afloop is, en natuurlijk een _/-\o_ voor lucas die de juiste oplossing had.
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.257
Vraag me nu af, hoe ik dat bakje uit elkaar kan halen, zodat ik bij de bout zelf kan komen.


Om nog even antwoord te geven op mijn eigen bovenstaande vraag:
IMAG0156.jpg


Als eerst moet de rechter moer los gedraaid en verwijderd worden, dan kun je de zekering en de zwarte kabel mbv een spanningzoeker ofzo los wrikken.
 

Alexander

SEAT-profi
Lid geworden
10 sep 2010
Berichten
87
Geloof me......het probleem is hiermee niet opgelost. 13,7V is te laag en de draad wordt nog steeds warm. Oplossing......aansluiting eraf knippen, nieuwe oog monteren met de juiste gereedschap en dan is het probleem mee opgelost.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
@Alexander: de vraag is of meter netjes op nul gesteld is, en hoe precies ie is, dus 13,7V KAN in orde zijn. Wat het warm worden van de draad lees ik, dat ie net zo warm wordt als de omgeving waar ie ligt, dat lijkt dus normaal.

Wat betreft het 'niet opgeloste probleem' zou je best gelijk kunnen hebben: vaak gaat het even goed, en na korte tijd corrodeert het bewuste contact weer zover, dat het probleem terug komt. Wat dat betreft is jouw werkwijze met het monteren van een nieuw oog nog niet zo gek, als tenminste de draad zelf wel vrij is van corrosie. Daarom zou ik ook adviseren om als de hele boel gemonteerd is, en in orde is met zuurvrije vaseline in te vetten. Dan kan er geen lucht/vocht meer bij zodat corrosie stopt. De onderdelen n?et voor montage invetten: dan zorg je voor een hogere weerstand doordat er niet direct contact is van metaal op metaal, waardoor je de eerste stap van verhoging van de overgangsweerstand al weer te pakken hebt.
 
Bovenaan