[SEAT] [Leon 1M] Foutcode P0170 Fuel Trim Bank 1

Leon-1M

Member
Lid geworden
24 jun 2019
Berichten
31
Hoi mensen, mijn leon 1.8v loopt niet meer goed op lpg. Hij had steeds minder vermogen tenzij je hem doortrapte uiteindelijk ging hij wel. Nu loopt hij zo slecht dat hij uitvalt tijdens stationair.
Op benzine loopt hij prima en foutmelding komt niet terug totdat je naar LPG schakelt.
Dus zal ik het specifiek in het lpg systeem zoeken of maakt dat niet uit en kan het komen omdat de verbranding op LPG veel preciezer is dan op benzine? Heb dit namelijk ook al vaker gelezen dat hij er binnenkort op benzine ook mee op zal houden zodra de slijtage erger wordt.

Groetenn
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.443
Foutcode heeft te maken met de brandstof luchtverhouding. Ik zou eens beginnen om alle slangen te controleren op lekkages.

Mogelijke oorzaken:
De LMM (G70) is vuil of defect
Te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
Een lek na de LMM
Mogelijke oplossingen:

Negen van de tien keer is schoonmaken (remreiniger) van de LMM (G70) voldoende, ga zorgvuldig om met de sensor
Check op lek na de LMM
Kontroleer op vervuild brandstoffilter
Kontroleer op correcte brandstofdruk
Kontroleer brandstofpomp
Te weinig brandstof
EGR klep zit vast
Check Injectors
Check uitlaat op lekken
Check Secondary Lucht Systeem op lekken
Check vacuüm leidingen op lekken
Te veel olie
Nokkenastiming verkeerd
Compressie cilinder
 
Laatst bewerkt:

Leon-1M

Member
Lid geworden
24 jun 2019
Berichten
31
Erg bedankt AMC.
Zou het feit dat hij op benzine goed loopt niet betekenen dat er geen problemen zijn met de LMM? Of geld dan het argument dat hij op lpg gevoeliger is? En contact spray is beter dan remreiniger neem ik aan?

Ik heb een obd2 bluetooth adapter en denk dat het slim is om eerst de waardes van de sensoren te checken. Heeft iemand toevallig een tabel met de standaard waardes voor een 1.8v?
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.443
LPG heeft een lagere energiedichtheid. Lpg heeft een gemiddelde verbrandingswaarde van 26 MJ/L en benzine van 33 MJ/L. Daarom is een auto op Lpg minder zuinig dan een auto op benzine. Er moet tenslotte meer LPG ingespoten worden om aan AFR 14.7 te komen ( Lambda 1.0

Remreiniger is te agressief en zij speciale goedjes om de LMM schoon te maken. Je zou ook eens kunnen kijken als je de stekker van de LMM trekt. Loopt de auto beter dan weet je dat de LMM het heeft begeven.
 

Leon-1M

Member
Lid geworden
24 jun 2019
Berichten
31
Screenshot-20220108-171752.jpg

Screenshot-20220108-172303.jpg


Ik heb 2 keer de sensoren gecheckt tijdens idle en dit kwam eruit
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Long term fuel trim staat op 0%, dat klopt volgens mij niet. 0% zou inhouden dat je altijd (over langere tijd gemeten) een perfecte mengselverhouding hebt. Als je de de waardes hebt gewist en meteen daarna deze scans hebt gedraaid dan klopt 0% wel.

Maar met de foutmelding die je ziet (Foutcode P0170 Fuel Trim Bank 1) verwacht ik dat deze een "grote" waarde zal aangeven (lager dan -10% of hoger dan +10%).

LMM moet je idd niet schoonmaken met remmenreiniger, een LMM is een hele delicate sensor. Als je hem lostrekt dan zal je auto in een soort van "veilige" stand draaien. Als hij dan beter rijd, dan kan het zijn dat de LMM kapot is, maar het kan ook nog steeds aan andere zaken liggen. Ik weet niet echt iets van LPG af, maar check idd ook de staat van de LPG injectors etc
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.428
LMM maak je schoon met isopropyl alcohol.
 

Leon-1M

Member
Lid geworden
24 jun 2019
Berichten
31
Scherp, ik heb de codes gewist omdat ik wou checken of de foutcode niet terug kwamen als ik op benzine rijdt. Dan is er niks aan de hand en krijg ik geen foutcodes. 2.5g/s MAF stationair is wel normaal? En 0.44 Volt voor de oxygen sensor is dat niet te laag?
 
Bovenaan