Beste forum-leden,
Laat ik mij allereerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is op het seat-online forum!
Ik ben Robert, 24 jaar, en ben sinds 3 weken eigenaar van mijn eerste Seat, een zwarte Leon 1.8 20vt uit 2004. Ik heb de auto gekocht bij een handelaar en na een flinke proefrit was ik meteen verkocht! Bij de auto kreeg ik een nieuwe APK keuring inclusief vervangen van de distributieset. Auto een paar dagen later op kunnen halen en heerlijk naar huis gereden (+/- 100 km van de handelaar vandaan). Toen ik de auto de volgende dag echter startte ging dit niet van harte en ging meteen een check-engine lampje branden.. Heb de foutcode uitgelezen en dit gaf mij de foutcode: P1296 (error in mapped cooling system). Online gekeken en zag dat het vaker voorkwam met dit type auto's en dat het probleem meestal lag aan de koelvloeistof sensor. Kreeg rond die zelfde tijd ook het factuur van de APK keuring/distrubutieset en hierin stond vermeld dat de storing al aanwezig was in de auto en dat deze enkel was gereset, vandaar dat deze niet brandde toen ik de proefrit maakte/auto kocht. Sensor is toen wel op kosten van de handelaar vervangen, waarvoor ik dus wel weer 200 km heb moeten rijden. Sensor vervangen en het lampje gereset, maar helaas.. het lampje is diezelfde avond weer aangegaan. Aangezien ik geen zin had om weer zover te rijden (ook lastig qua vrij regelen werk) heb ik de Leon naar een plaatselijke garage gebracht en het probleem nogmaals aan hen voorgelegd. Zelf wilden ze de sensor nogmaals vervangen en ook de thermostaat vernieuwen. Nu kreeg ik echter later die dag een telefoontje van de garage met de opmerking dat ze verschillende testen hadden uitgevoerd en dat er in de temperatuur van de wagen niks geks was uit te lezen na het vervangen van enkel de sensor. Ook melden ze dat deze auto helemaal geen foutmelding kan geven bij een kapotte thermostaat en dat dit enkel te zien was door temperatuur uitlezen. Met andere woorden, thermostaat is niet vervangen. Auto opgehaald en weer een dag mee kunnen rijden voordat, uiteraard, het lampje weer ging branden.
Bij deze dus de vraag of een eventuele mede Seat eigenaar dit probleem ook heeft gehad en weet hoe ik dit op kan lossen. Ik heb er met rijden niet echt last van, maar rijden met een lampje doet toch wat af van het heerlijke gevoel als ik met de Leon rijd.
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Robert
Laat ik mij allereerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste post is op het seat-online forum!
Ik ben Robert, 24 jaar, en ben sinds 3 weken eigenaar van mijn eerste Seat, een zwarte Leon 1.8 20vt uit 2004. Ik heb de auto gekocht bij een handelaar en na een flinke proefrit was ik meteen verkocht! Bij de auto kreeg ik een nieuwe APK keuring inclusief vervangen van de distributieset. Auto een paar dagen later op kunnen halen en heerlijk naar huis gereden (+/- 100 km van de handelaar vandaan). Toen ik de auto de volgende dag echter startte ging dit niet van harte en ging meteen een check-engine lampje branden.. Heb de foutcode uitgelezen en dit gaf mij de foutcode: P1296 (error in mapped cooling system). Online gekeken en zag dat het vaker voorkwam met dit type auto's en dat het probleem meestal lag aan de koelvloeistof sensor. Kreeg rond die zelfde tijd ook het factuur van de APK keuring/distrubutieset en hierin stond vermeld dat de storing al aanwezig was in de auto en dat deze enkel was gereset, vandaar dat deze niet brandde toen ik de proefrit maakte/auto kocht. Sensor is toen wel op kosten van de handelaar vervangen, waarvoor ik dus wel weer 200 km heb moeten rijden. Sensor vervangen en het lampje gereset, maar helaas.. het lampje is diezelfde avond weer aangegaan. Aangezien ik geen zin had om weer zover te rijden (ook lastig qua vrij regelen werk) heb ik de Leon naar een plaatselijke garage gebracht en het probleem nogmaals aan hen voorgelegd. Zelf wilden ze de sensor nogmaals vervangen en ook de thermostaat vernieuwen. Nu kreeg ik echter later die dag een telefoontje van de garage met de opmerking dat ze verschillende testen hadden uitgevoerd en dat er in de temperatuur van de wagen niks geks was uit te lezen na het vervangen van enkel de sensor. Ook melden ze dat deze auto helemaal geen foutmelding kan geven bij een kapotte thermostaat en dat dit enkel te zien was door temperatuur uitlezen. Met andere woorden, thermostaat is niet vervangen. Auto opgehaald en weer een dag mee kunnen rijden voordat, uiteraard, het lampje weer ging branden.
Bij deze dus de vraag of een eventuele mede Seat eigenaar dit probleem ook heeft gehad en weet hoe ik dit op kan lossen. Ik heb er met rijden niet echt last van, maar rijden met een lampje doet toch wat af van het heerlijke gevoel als ik met de Leon rijd.
Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Robert