[SEAT] [Leon 1M] Foutcode's lambda sonde

Demian

New member
Lid geworden
12 mrt 2021
Berichten
4
Hallo,

Ik heb een Seat Leon 1M 1.8. 20vt 180pk uit 2002.
Deze is gechipt tot +-200pk is me verteld (ik weet niet waar).

Wanneer de motor helemaal koud net gestart werd liep deze niet goed stationair en ook schokkerig met wegrijden, na een minuut was dat weg.
Motorlampje brand niet!

Ik heb de auto uitgelezen met obd2. Vervolgens kreeg ik: P0036 en P0141.
Allebei Heated Oxygen Sensor 2 bank 1.
Die wilde ik vervangen, tijdens het monteren kwam ik er achter dat er alleen een lambda sonde voor de katalysator zat, en op de stekker van lambda 2 zat niks aangesloten.

De nieuwe lambda heb ik voor de kat er in gedraaid en aangesloten op de stekker van lambda 2 (stekkers zijn verschillend van lambda 1 en 2). De motor lijkt nu beter te lopen, foutcodes van lambda 2 zijn weg.

Nu heb ik foutcodes P0030 en P0135 van Lambda 1 die niet aangesloten zit, weer geen motorlampje.

Tijdens het monteren zag ik dat de pakking van het inlaat spruitstuk of van de kleppendeksel lek is (wat olie op het blok).

Zou hierdoor de motor koud slecht kunnen lopen of moet dat echt aan de lambda sonde liggen?

Zou lambda sonde 2 weggeschreven kunnen zijn bij het chippen?
Zo ja, moet ik dan gewoon lambda 1 weer aansluiten voor de kat en lambda 2 gewoon weglaten en verder rijden met de foutcodes van lambda 2?

Mvg,

Demian
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Als de tweede lambda is weggeschreven zou je geen foutmelding moeten krijgen lijkt mij. Misschien gewoon een tweede juiste lambda sensor monteren?
Heb je de gasklep al eens schoongemaakt? Dit verbetert ook het stationair draaien.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Lambda 1 is het belangrijkste, die regelt je mengsel. Als die er niet is ga je op een basismap lopen, wat "ok" aanvoelt, maar verre van ideaal is. Uit mn hoofd gezegd kan je met VCDS zien of de lambda's het ook echt doen, dat kan je even in je achterhoofd houden voor later.

Aan je verhaal te lezen moet je nog wel wat aandacht er aan schenken. De 1.8T is gevoelig voor kleine (vacuum)lekjes en het is belangrijk om deze op te lossen. 2de lambda kan je wegschrijven, maar is niet echt regulier als hij een standaardchip heeft gehad. Dat zal je eerder zien bij een chip-op-maat.

Mn advies zou zijn, regel goede (voorkeur Bosch/NTK) lambda sensoren voor beide lambda's en los dat pakkingprobleem op.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.590
Vacuüm lekken inderdaad ook en check ook de overdruk buizen, met name de rubberen slang tussen de turbo compressor uitgang en de pancake pipe(die platte buis onderin de rechter wielkast) naar de intercooler.

Koop geen universele lambda sensor maar één met de juiste plug, dan weet je dat het goed zit :)
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Als de tweede lambda is weggeschreven zou je geen foutmelding moeten krijgen lijkt mij. Misschien gewoon een tweede juiste lambda sensor monteren?
Heb je de gasklep al eens schoongemaakt? Dit verbetert ook het stationair draaien.

Ik kreeg vanuit JD destijds mee dat de 2e lambda wel aangesloten dient te blijven ondanks dat deze was weggeschreven.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Amen, vervangingsinterval voor de Lambda sensoren voor een 1.8T is:

Voorste lambda 160.000km
Achterste lambda 250.000km
 

Demian

New member
Lid geworden
12 mrt 2021
Berichten
4
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik ga de voorste lambda sonde terugplaatsen zoals die zat.

Als ik de pakking van het inlaat spruitstuk ga vervangen wil ik ook meteen een mod n112 en n249 doen dus dan zouden vacuüm lekken ook weg moeten zijn lijkt me.
Zijn er bij mod n112 en n249 nog dingen waar ik rekening mee moet houden voor apk?

Gasklephuis was ik ook al van plan schoon te gaan maken inderdaad.

De tweede (nieuwe) lambda sonde laat ik nog even weg tot de pakking en vacuumslangen vervangen zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Belangrijk: de n112 klep moet je electrisch aangesloten laten, anders werkt je lambdasonde niet (die regelt dan niets).

Ga je trouwens een n249 bypass mod of n112/n249 delete uitvoeren? Er zit nogal een verschil tussen die 2.
 
Laatst bewerkt:

Demian

New member
Lid geworden
12 mrt 2021
Berichten
4
Ik ben van plan de stekkers wel aangesloten te laten maar de vacuüm slangen niet. Dus dat is de mod volgens mij.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Dat is de delete. Als je geen resistors/weerstanden hebt, dan krijg je een "permanente" foutcode. Dit kan ook worden weggeschreven, maar staat me bij dat dat eigenlijk alleen in combinatie met een stage 2 (chip op maat) gedaan wordt, dat was iig bij JD Engineering de situatie toendertijds..
 

Demian

New member
Lid geworden
12 mrt 2021
Berichten
4
Dat is toch alleen als de stekkers worden losgekoppeld?

Ik ben er nog niet helemaal uit, ligt er aan wat het beste voor de motor is, ik ben nog van plan om later nog een andere uitlaat te monteren en te chippen. Met wat daar nog evt meer bij hoort om het goed te laten lopen.

Wat zou voor mij het handigste zijn? Mod of delete?

Ik wil dat de inlaat van de motor niet vervuilt door olie, en goede gasrespons etc heeft, maar bijvoorbeeld ook geen catch can omdat dat problemen met apk geeft.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Owja goed punt.

Met mod bedoelde ik de bypass, dat is relatief weinig werk waar je het meeste laat zitten en de divertervalve wordt aangestuurd door direct vacuum ipv de n249 klep. Je boost zal iets explosiever inkomen.

Catch can zou geen problemen moeten geven met de APK als het een gesloten systeem is.

Owja, kijk eens in mn signature en klik op de Leon 1.8T link. Kan mogelijk nog inspirerend werken op je plannen ;)

 
Laatst bewerkt:
Bovenaan