[SEAT] [Leon 1M] Inlaatbuis 1.8 20v APG

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Hmm.. maarja ik neem maar de gok om die AM buis te halen en hopelijk dat er niks mis is dat bijvoorbeeld een klep constant dichtzit en luchtstroom blokkeert of iets in die richting
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Tussentijds nog een vraagje: de reden dat ik dit eigenlijk wilde vervangen was ook omdat ik een vacuümlek heb van +17% (LTFT) en dus veel te arm rijd. heeft iemand een idee waar dit kan zijn?

Denk namelijk niet dat die aftakking van die inlaatbuis een zo'n grote lek kan veroorzaken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Luchtlekkages, kan op alle plekken tussen je luchtmassa meter en je lambda sensoren...

Kan je op verschillende manieren achterkomen, druktest, rooktest, spuiten met remreiniger terwijl hij stationair draait test, etc. Voor de hand liggend zijn rubberen slangetjes van je PCV/vacuum circuit. Na zoveel tijd en hitte/kou cyclussen worden die broos en gaan ze scheuren/breken.

Denk ook aan pakkingen van het inlaat/uitlaatspruitstuk en de eerste pijp na het spruitstuk (tenzij het 1 deel is)
 
Laatst bewerkt:

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Ben bekend met de smoke test dat je dat in je motor stopt via een slang en dat je dan meestal wel kan zien waar het lekt maar zijn er ook andere alternatieven die je/men kan gebruiken voor het vinden van een lek?

Edit:

Gaat rubbere slangen niet beschadigd/kapot als je er remreiniger op spuit?
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Die kunnen wel tegen een stootje ;)

Weet niet wat je plannen zijn met de auto, maar als je van plan bent om er langer mee te rijden, dan zou ik het advies geven om ook wat slangen preventief te vervangen. Vacuumlekjes kunnen ze nogal gevoelig voor zijn (was de 1.8T wel). Had toen zelf last van gescheurde carterventilatie slangen en die heb ik allemaal vervangen met een siliconen variant.

Pas toen ik bepaalde slangen loshaalde kwam ik erachter dat ze een (lucht)lek veroorzaakten, daar zat dan bijv een dikke scheur in die je niet meteen zag etc
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Die kunnen wel tegen een stootje ;)

Weet niet wat je plannen zijn met de auto, maar als je van plan bent om er langer mee te rijden, dan zou ik het advies geven om ook wat slangen preventief te vervangen. Vacuumlekjes kunnen ze nogal gevoelig voor zijn (was de 1.8T wel). Had toen zelf last van gescheurde carterventilatie slangen en die heb ik allemaal vervangen met een siliconen variant.

Pas toen ik bepaalde slangen loshaalde kwam ik erachter dat ze een (lucht)lek veroorzaakten, daar zat dan bijv een dikke scheur in die je niet meteen zag etc
Mijn plan voor nu is gewoon een jaartje of 1/1,5 hiermee te rijden, doorsparen en volgende auto een 1.8T te halen.

Die klemmen wilde ik sowieso al vervangen met normale slangklemmen aangezien die orginele zo onwijs irritant zijn, dus dan zijn de slangen al best los. Moet het maar even opnieuw doen dan zonder de zorg dat ik de slangen kapot maak haha.

Met die carterventilatie slangen die bij jou kapot zijn gegaan bedoel je zeker die dikke slangen met die T stuk erin? (Vanaf je kleppendeksel naar inlaatbuis en onderblok)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Met die carterventilatie slangen die bij jou kapot zijn gegaan bedoel je zeker die dikke slangen met die T stuk erin? (Vanaf je kleppendeksel naar inlaatbuis en onderblok)
Correct! Bij de 1.8T ziet dat er ongeveer zo uit (heb ff random plaatje gepikt). Nummer 2 is de 90 graden bocht op het blok (zoals bij jou) en nummer 10 zit op inlaatspruistuk en nummer 6 is een terugslagklep (pcv klep)

x3KDT62.jpg
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nou net even met remreiniger overal gespoten tot het leeg was maar enige sissend geluid wat ik hoorde was echt bij de aftakking bij die inlaatbuis.. die slangen echt met de oog controleren aan de onderkant doe ik pas over een paar weken.

Zou het echt raar vinden als zo'n klein opening zorgt voor zo'n grote vacuümlek, enigste wat ik nu kan doen is wachten op het pakketje.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Als je dat lek hebt gefixed moet je je fuel trims resetten om te kijken of het dan ook echt opgelost is.

Kan ook nog iets anders zijn waardoor hij te weinig brandstof krijgt (iets met brandstofsysteem), iets met bougies, of meetfout van je lambda (die moet je ook om de x km vervangen), maar meest voor de hand liggende is luchtlek.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Als je dat lek hebt gefixed moet je je fuel trims resetten om te kijken of het dan ook echt opgelost is.

Kan ook nog iets anders zijn waardoor hij te weinig brandstof krijgt (iets met brandstofsysteem), iets met bougies, of meetfout van je lambda (die moet je ook om de x km vervangen), maar meest voor de hand liggende is luchtlek.
Brandstoffilter/bougies etc (grote beurt) heb ik zelf al allemaal gedaan. Brandstofinjectoren heb ik mijn twijfels over, lambdasonde had ik bij een andere 1M al bij de 175k moesten vervangen, maar daar kreeg ik een foutcode van. En heb ik (nu) nog niet gehad.

Met die vacuümlek, Is het een normaal symptoom dat de motor zich inhoud bij het accelereren in 3de/4de versnelling? Bij lage toeren om specifiek te zijn (1400/1500). Lijkt wel alsof ik het in de 4de versnelling meer voel dan in de 3de..
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Bij de andere 1M (1.6 16v motorcode BCB, 2004) kon ik veel meer zien in VCDS, measuring blocks (08) ; engine 01.
Bij die van mij is het nogal kaal en vrij weinig data te zien, aangezien ik opzoek was naar de fueltrims en AFR/lambda waardes
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Brandstofinjectoren kan je bij de betere auto shop laten testen en reinigen.

Je kan ook dit eerst proberen: Wynn's Petrol Extreme Injector Cleanerhttps://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/additieven-reparatie/c751/wynn-s-petrol-extreme-injector-cleaner-500ml/p108831.html?a=t4u/0/0/751/108831&utm_content=16356-55027D61-8596-4C01-B615-D8BF6778FE88&gclid=Cj0KCQiA4OybBhCzARIsAIcfn9naKSTT0DGQIjMJTqDinmXcWHGnN7VEriBtBSw0rzNlk-au29O0E7gaAo8CEALw_wcB#
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Kan zeker ook verschil in functionaliteit zitten van de OBD (zal wel met bouwjaar te maken hebben)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Kan zeker ook verschil in functionaliteit zitten van de OBD (zal wel met bouwjaar te maken hebben)
Ja zoiets dacht ik al, wel jammer..

Maar iemand die dit kan bevestigen/er van weet?;
Met die vacuümlek, Is het een normaal symptoom dat de motor zich inhoud bij het accelereren in 3de/4de versnelling? Bij lage toeren om specifiek te zijn (1400/1500). Lijkt wel alsof ik het in de 4de versnelling meer voel dan in de 3de..
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Brandstofinjectoren kan je bij de betere auto shop laten testen en reinigen.

Je kan ook dit eerst proberen: Wynn's Petrol Extreme Injector Cleanerhttps://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/additieven-reparatie/c751/wynn-s-petrol-extreme-injector-cleaner-500ml/p108831.html?a=t4u/0/0/751/108831&utm_content=16356-55027D61-8596-4C01-B615-D8BF6778FE88&gclid=Cj0KCQiA4OybBhCzARIsAIcfn9naKSTT0DGQIjMJTqDinmXcWHGnN7VEriBtBSw0rzNlk-au29O0E7gaAo8CEALw_wcB#
Zo'n flesje had ik zelf nog niet gedaan aangezien ik eerst wil kijken of er nog een vacuümlek is dan wat ik al heb of dat ik gewoon te weinig brandstof in de cilinders krijg. En als het daar evt op neer komt probeer ik het eerst altijd zelf om op te lossen😉
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Hoe dan ook...
Heb de buis eindelijk binnen, moest wat bijslijpen aangezien het eerst niet om de gasklephuis wilde) maar alles zit nu, er zat idd een soort van klepje in maar dat heb ik er gewoon uitgesloopt.

Over de LTFT:

Van ~+20% naar 0 (ongeveer)!!

De grote vacuümlek is opgelost, alleen is er nog iets raars:

Op idle is LTFT 0% en stft -5/0% (is normaal dat het zo veranderd).

Maar als ik mijn gas indruk (niet vol) schiet mijn stft omhoog tot ongeveer +10%, en langzamerhand wordt mijn ltft dan ook rond de 2%, maar zodra k stilsta is alles weer goed op 0%.

Is nogsteeds een enorme verbetering maar vroeg me af of dit ook normaal is?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.536
Ja dat is normaal. Belangrijkste is dat je LTFT rond (maar het liefste onder) de 5% zit (zowel positief als negatief). Bij normaal rondrijden (lees: deellast) maakt de ECU gebruik van je lambda (en andere sensoren) voor benzine inspuiten (closed loop), bij volgas (en ik dacht ook stationair) niet (open loop).

Als je een OBD dongle hebt en Torque installeert, dan kan je een dashboard maken die laat zien wanner je in closed of open loop rijd.

[edit]
Met vagcom kan je bij bepaalde meetkanalen ook zien of je lambda ook echt meedoet. Zo kwam ik erachter dat bij de 1.8T de lambda werd uitgeschakeld als je een bepaalde klep lostrok (de n112), wat een populair modificatie is/was op dat platform. N112 Klep electronisch aangesloten gelaten en lambda deed weer zn werk (y)
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Zelf voor het snel checken (rondom stadsverkeer) gebruik ik zelf ook een OBD adapter met torque, en dat ie op open loop loopt met stationair en closed loop (o2) tijdens het rijden is 100% correct.

Wist zelf niet wat die open/closed loop betekende.

Ik dacht namelijk dat de ltft altijd op 0 moest zijn en dat het dan wel normaal zou zijn om de stft tussen -5/+5% te zien
 
Bovenaan