[Seat] [Leon 1M] koelvloeistof verlies ARL motor

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Mijn Leon TDI met een ARL blok heeft al een tijdje koelvloeistof verlies probleem. Ik moet ongeveer 1 liter koelvloeistof bij elk 1000km tanken.

Er is geen lekkage tot nu toe geconstateerd. Ook is er druk op gezet, maar geen lekkage. De koppeling is een tijdje geleden vervangen en ik vermoed dat het toen is begonnen, maar ik weet het niet zeker.

Ik heb van alles en nog wat gehoord: onzichtbare lekkage, koppakking, EGR Maar wat kan er volgens jullie mis zijn?

p.s. bij het vervangen van de koppeling, heb ik toen de koelvloeistoftankje ook vervangen, want de sensor was niet meer goed.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Verband met EGR zie ik niet.

Onzichtbare lekkage/koppakking kan. Het meest voor de hand liggende is dat er met het vervangen van het tankje iets niet goed is gegaan: ergens iets niet goed gemonteerd, gescheurde slang, kapot overdrukklepje. Ik denk dat je in eerste instantie toch moet zoeken rondom het vervangen tankje, het blijkt in de praktijk vaak, dat als je dingen loshaalt voor reparatie/onderhoud je na montage problemen krijgt, die te wijten zijn aan het feit dat 'oude' onderdelen los gehaald worden en weer gemonteerd.
 

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Ik denk dat ik het probleem heb getraceerd. Een dun pijpje aan de kant van de luchtfilter die via een T-splitsing naar de achterkant richting de EGR enzo tussendoor loopt, was "lek". Die zag er niet goed uit. Ik ging het een beetje heen en weer bewegen en toen zag ik een gaatje, nou die ging gewoon door scheuren!
Hier wat fotos:
PijpLekkage2.jpg


PijpLekkage1.jpg



Ik heb tijdelijk ff die stukje weggehaald en afgedicht, want ik moest thuis komen.
Heeft iemand de onderdeel nummer?
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Www.vagcat.com kan je ze wel vinden. Maar dat T stuk kan je zo als universeel deel halen bij auto mat. zaak. Stukje slang ook vervangen met universele koelwaterslang. Ben je zo klaar. Wel ff meenemen voor de maat ;)
 

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Ik wil het liefst de originele, want juist dit stukje gaat ergens doorheen door de motor waardoor het heel erg heet wordt. Die is ook juist meer beschermd. Ik denk dat er in die tussenlaagjes olie verwerkt is??
Ik ga morgen langs de dealer.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Is een slang met Canvas inlage voor de drukklasse waar hij in valt. Mogelijk is de klasse nog te lezen op een stukje zijkant als je hem schoonmaakt. Zit verder niets bijzonders in. Hij is alleen voorzien van extra bescherm mantel zo te zien. Dat is een tweede stukje EPDM waarschijnlijk, want het is opgevreten door de olie. NBR heeft dat niet.
 
Laatst bewerkt:

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Ik ga hem morgen schoonmaken en dan naar de dealer/onderdelenzaak. Kijken of ze het hebben.

NBR?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Ik kan me vergissen, maar ik denk op de foto iets te zien van een mantel van gevlochten metaal. Als dat klopt, kan die metaalmantel verschillende functies hebben:
- versterking van de slang ter voorkoming van openbarsten/scheuren
- afscherming en verspreiden van de motorwarmte om te voorkomen dat het materiaal binnen in al te heet wordt
- mechanische bescherming tegen beschadiging van de slang

Het T-stuk is niet voor een aftakking naar je interieurverwarming?

In elk geval mooi, dat je vrijwel zeker de bron van de lekkage hebt gevonden.
 

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Ik zou niet weten waarvoor die T-stuk dient, maar ik heb hem weggehaald, want de ene kant heb ik afgedicht tijdelijk met die andere pijpstukje en aan de andere kant een soort van moer met die klemmetjes om verdere koelvloeistof te voorkomen. en die andere kant zit nu direct in de slangetje die van de reservior komt.

Ja, die extra laag op die pijp is wel hard, lijkt net metaal en het kan best voor alle 3 redenen gelden :)

Anyway, Ik zal jullie op de hoogte houden.
 

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Nieuwe stuk pijp opgezet. Allen deze keer niet tussendoor want anders wordt het heel erg heet, maar omgezeild. Morgen maak ik ongeveer ruim 200km. Als de fout aan het pijpje lag, moet het morgen blijken, anders zal de peil weer zakken.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Kan ook idd slang met staalinlage zijn. Wat je aangeeft lijkt dat wel zo te zijn. Al je met pijpje de boel hebt gefixed, zou ik die ff in de menie zetten en ben je ook klaar :) Wel ff kijken dat hij voldoende klemkracht heeft zodat het
pijpje bij warmte en drk niet eruitgeperst wordt. Goed gefixed _/-\o_
 

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Thank you redhead,

Het kapotte pijpje was dikker geworden door teveel hitte. Ik heb de beschermingshoesje eruit gehaald en om het nieuw pijpje gedaan. Verder heb ik de klemetjes goed op hun plekken gezet. Die ene kant onder de luchtpijp is heel onhandig, tang kon er moeilijk tussen passen, dus ff met behulp van doek en de vingerkracht de klem op zijn plek gezet.

Verder afwachten en de boel in de gaten houden.
 

leon_tdi

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
71
Na 700 KM gereden te hebben met de nieuwe pijpje, zie ik geen koelvloeistof vermindering. Het probleem is opgelost. Gelukkig geen koppakking.

Dank iedereen voor de tips.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
d:)b Nette terugmelding.

En natuurlijk weer veel zorgeloze km's met je Leon gewenst.
 
Bovenaan