[Seat] [Leon 1M] Lekkage stuurbekrachtiging.

top-sport

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
137
Friends, heb al 2 keer mijn oliereservoir van mijn leon topsport leeg gehad, nu zag ik dat het rond de cilinder van mijn stuurbekrachtigingshuis erg vettig was...Wordt dit een nieuw huis of kan je deze zelf reviseren, iemand dit al eens aan de hand gehad?
:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:

top-sport

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
137
nee het lekt helaas echt op het stuurhuis zelf, ze gaan kijken voor een revisie excemplaar....
 

top-sport

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
137
3 weken terug naar alle tevredenheid een revisie stuurhuis bij Profile laten monteren, vond dit namelijk niet echt een klusje om zelf te doen... wat opviel was dat de auto verrassend licht stuurde, dit echter tot gisteren... Auto stuurde bij het wegdraaien plots een stuk zwaarder en ik moet echt kracht zetten om de wielen in de uiterste stuurstand te krijgen. Olienivo staat nog netjes op peil en de riem staat ook niet te slippen.

Kan je de mate van bekrachtiging bij een Leon 1M nog beinvloeden!?
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
ja is in te stellen, met vagcom.

maar ik denk dat er met je nieuwe gereviverfde stuurhuis wat mis is, is nl niet normaal dat ie eerst licht stuurt en dan ineens zwaar.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
ja is in te stellen, met vagcom.

maar ik denk dat er met je nieuwe gereviverfde stuurhuis wat mis is, is nl niet normaal dat ie eerst licht stuurt en dan ineens zwaar.

Heeft toch een elektrische pomp? Misschien stekkertje los, of kapotte draad van de pomp van de stuurbekrachtiging? (Lijkt mij een logischer oorzaak dan een plots optredend mechanisch/hydraulisch mankement)
 

top-sport

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
137
Het gaat om een topsport van 2002, de stuurbekrachtigingspomp wordt aangedreven door een multiriem. Is de mate van bekrachtiging wel in te stellen door vag-com? Vindt het ook raar dat deze van het een op andere moment zwaar is gaan sturen...
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Maakte je pomp van tevoren ook een zoemend geluid?, zo ja, is dit nu weer??
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Ik ga er gemakshalve vanuit dat de (gereviseerde) pomp goed is. Servoklep (de eigenlijke hydraulische stuurbekrachtiging), kan wel slijten, maar niet van het ene op het andere moment grote verschillen. Ik krijg sterk de indruk dat er ?f ergens een klepje blijft hangen (vuil, kapotte veer ofzo), of er ergens materiaal in het systeem zit dat goede doorstroming van de hydraulische olie belemmerd. Andere logische mogelijkheid is dat bij er iets losgeraakt is wat bij de montage van de gereviseerde pomp niet goed is vastgezet.

Voor de duidelijkheid: zwaar sturen is zowel naar links als naar rechts?
 

top-sport

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
137
Pomp is muisstil en het zwaar sturen doet ie naar beide kanten, maar voorral moet je kracht zetten om em in zijn uiterste stand te krijgen... Tis echt vreemd dat ie 3 weken opvallend licht stuurde en nu plots een stuk zwaarder!?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Als ik je aanvullende post lees, begin ik te denken dat de pomp op de ??n of andere manier niet wordt aangedreven. Bijvoorbeeld dat de pomp los is van aandrijfas (die door multiriem wordt aangedreven), dat verklaart waarom ie stil is ?n waarom je geen stuurbekrachtiging hebt. Uiterste stand is extra lastig omdat je ook de hydrauliek mee moet zien te krijgen.
 
Bovenaan