[SEAT] [Leon 1M] - My First Vagcom

Mister E.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
218
Hello World...
Ik heb geprobeert 2 logjes te maken.
Kwam hier ergens tegen dat 1-31-115 en 3-20-118 wel interessant zijn.

1-31-115 (aantal keer, versnelling staat ervoor):
001-031-115.jpg


3-20-118:
003-020-118.jpg


Iemand die er iets over kan/wil roepen?

Verder viel me op dat als ik op LPG reedt, de 032 (dat ging fout met converteren - grrr) op ca -9,5% stond. Dat is de fuel-trim heb ik begrepen. Wat houdt dat nu in? Dat de verhouding lucht gedeeld door brandstof (met 14,7:1 als 1 genomen) onder de 1 zit, ofwel, dat 'tie te rijk loopt? Bij benzine kroop 'tie richting de 0%. Als dat idd zo is dan is 't waarschijnlijk bewust (LPG -> iets te rijk -> kan gewoon leveren & koelt -> max power & klepbescherming etc)
 

Mister E.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
218
Van een ander forum, gaat niet over dit log, maar wel dezelfde wagen:

* Ik denk dat je niks aan die log hebt, aangezien jd waarschijnlijk allemaal waardes heeft veranderd om kopieeren te voorkomen
* 2400mbar is erg veel voor een 1.8t


- Is dat idd zo, dat als je wagen gechipt is, de Vagcom waardes niet kloppen?
- En is 2400mbar idd (te) veel? Zie 'n piek van 2500, da's nog ietsje meer...
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Is jouw LMM weggeschreven?

Ik zie geen waarden bij groep 3 staan: Air mass in.
Staan allemaal nullen.
 

Mister E.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
218
Klopt Henk, LMM is weggeschreven en verwijderd. Daarom ook dat stomme lampje dat steeds brand van de ESP. Moet ik nog 'n keer goed tijd voor nemen, om dat net zo op te lossen als in jouw wagen.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Ik vind 2500mbar idd wel erg veel voor een 20vt. De mijne draait maar 2200mbar max met jd-chip.
 

Mister E.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
218
Weet niet precies hoe 't allemaal werkt, maar de druk is dus iets wat van invloed is op je blok. Te hoge druk = blok kapot? Hoeveel kan een standaard 20VT Topsport blok hebben dan? Of heeft het eerder met de turbo te maken? Er zit ipv de K03 een K04 op, wellicht dat het dan allemaal weer meevalt?

Wat ik helemaal niet snap: Lees op internet (bv Subaru) dat ze het hebben over druk van 0,9 tot 1,3 bar. Hebben we het dan over dezelfde druk?! Een Impreza rijdt met 1,3 en dat is al top en max, en wij met z'n allen zitten aan de 2,5?! (Tenminste 2500 milli is toch 2,5 bar?). Turbodrukmetertje geeft overigens bij stationair draaien -0,6bar aan, dat is volgens mij wel goed vacuum toch? Of moet je die 0,6 ergens bij optellen en kom je dan totaal aan 2,5 oid?

Added: Ik vond dit op internet: "1300-1400mBar, dus 0,3 tot 0,4 op de meeste meetertjes", de gewone luchtdruk (1bar) mag er dus af. Hoe simpel kan het zijn ;-) Maar dan is 1,5 bar dus wel veel, of is het veel als je standaard met 1,5 rijdt ipv af en toe een piekje...?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.406
Allereerst de turbodruk die je mag hebben, is ??k afhankelijk van het blok. Allereerst is er verschil tussen benzine en diesel, daarnaast wil je verbranding op het juiste moment, en niet te vroeg. Als de druk in de cilinder tijdens de compressieslag te hoog wordt, heb je kans op ontbranding van het mengsel voordat de compressieslag is afgelopen: de zuiger wil dan terug voor ie helemaal boven is. Die druk waarbij je ontbranding krijgt is ook nog afhankelijk van de temperatuur van het mengsel om het simpel te houden, dus een intercooler heeft ook nog grote invloed. Buiten dit alles hebben de motorenbouwers ook de motoren aangepast aan de turbo, door de compressie verhouding aan te passen aan het gebruik van een turbo. Je kan dus niet zomaar de turbodruk van het ene motortype met het andere vergelijken.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Nix mis mee, ziet er allemaal prima uit, die 2500mbar is een uitschieter, ik denk dat je daar al van het gas af ging, dan heb je ook een piekje (gasklep is dan aan het dichten).
Overigens is 1.5 bar overdruk geen probleem voor een k04 turbo en al helemaal niet voor de motor.

Overigens geen geweldige logjes eigenlijk. Doe eens 1500 tot 6500 in 1 log en niet alles achter elkaar plempen.

Overigens: als je 2 meetwaardeblokken tegerlijk logt, heb je wat meer data.
 

Mister E.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
218
Dank Race Eend!
Heb het vanochtend nog even netjes geprobeerd ;-)
Eerste logje 115 op vlakke weg, 3e versnelling van 1250 tot 6500, tweede 115 ook in 3e versnelling, van 1500 tot 6500, maar dan bij heuvel op.
Of had ik die group 115 icm met een andere group moeten doen voor interessante info?

1.
115_3VERSN_VLAK.jpg

2.
115_3VERSN_HEUVELOP.jpg



Zag ook een logmogelijkheid van NM, bij group 120. Vraag me daar alleen af of je daar wat aan hebt, of dat er iets wrong is.
Kom daar namelijk geen >400NM waardes tegen, slechts piek van 345. Of is dit een group die je niet kunt gebruiken om je echte NM te meten (omdat er bij spec load een bereik staat tot 399NM). Overigens in 3.
005_120_3VERSN_NM.jpg
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik denk ook wel dat de turbodruk hoger is geweest in het verleden, of je hebt een lekje (niet terug te zien in de logs dus lijkt me sterk), maar grote kans dat de wastegate wat strakker moet, mm of 3. Ik had hetzelfde met mijn k04-001 na enkele jaren.
 

Mister E.

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
218
Dus die NM's, dat zijn wel de NM's zoals die ook op de vermogensuitdraai terug te vinden zijn (euh, waren...;-) ?
 
Bovenaan