[SEAT] [Leon 1M] Problemen Onderstel 1.8T 20VT AUQ

Jenairo

New member
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
14
Goedenavond,

Ik heb sinds 1,5 maand een probleem met mijn Leon, het begon met een woesh woesh woesh geluid rechtsvoor wat met de snelheid mee sneller of langzamer ging. Na een weekend flink racen op de Nurburging werdt dit van een klein geluid een groot geluid, na onderzoek bleek mijn draagarmrubber er bijna uit te liggen toen heb ik deze vervangen en daarna gelijk uitgelijnd. Helaas bleek het geluid niet weg te zijn.

Vervolgens een weekend verder heb ik het hele onderstel aangepakt, Nieuwe Fuseekogels, Veerpootlagers, Spoorstangen, Stuurkogels, Aandrijfassen en Stabilisatorstangetjes en gelijk de V6 Stabilisatorstang gemonteerd omdat hij flink verlaagd is. Vervolgens uitgelijnd en toen ik ging rijden zat er een mega trilling in en hetzelfde geluid zat er ook nog steeds in. Toen kwam ik erachter dat de aandrijfassen net een paar mm langer waren en dus strak zaten tussen de bak en het fusee, de oude teruggezet en de mega trilling was weg. Toen ik ermee ging rijden zat het geluid waarom dit alles draait er nog steeds in. Maar ook heeft de auto ineens heel zoekerig weggedrag en is hij echt heel onstabiel hij wil alle kanten uit bij elk hobbeltje gaat hij nog net niet de berm in.

Weer een week later heb ik de wiellagers vervangen om zo het geluid weg te krijgen wat ik hoorde. Toen heb ik ook gelijk de originele Stabilisatorstang teruggezet in de hoop de onstabiliteit eruit te krijgen. Toen ik ging rijden was het geluid bijna weg er zit nog wel een deels geluid maar niet zo erg als eerst maar de onstabiliteit blijft. Ik ben ten einde raad.. er zit een net nieuwe schroefset van BC-Racing onder en gloednieuwe JR velgen ik ben ten einde raad en weet niet meer waar ik naar moet zoeken.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Wanneer je zoekerig rijgedrag bedoelt zou ik beginnen bij alle bouten/moeren nalopen die je hebt aangeraakt tijdens je werkzaamheden. Te beginnen bij je stuurstang/spoorstangen en stuurkogels. En uiteraard alles checken op speling. Het kan haast niet anders dat er iets nog los zit / speling bevat.

Je hebt het tevens over 'flink verlaagd'. Wat is bij jou flink? Als je met flink hetzelfde bedoeld als wat ik in beeld hebt ga je het niet redden met de originele topsport stabilisator stang en moet je met een V6 stang gaan rijden welke onder de aandrijfassen door gaat. Mogelijk komt hier ook je onstabiele wegligging vandaan omdat de originele topsport stabilisatorstang tegen je aandrijfas aan tikt tijdens het rijden (wat het gevolg is bij flink laag gaan).

Heb je foto's van je onderstel / vervangende onderdelen? Dat zou in deze situatie wel een toegevoegde waarde kunnen zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.584
Woesh woesh woesh moest ik meteen aan wiellagers denken, maar die heb je inmiddels vervangen. Versnellingsbak kan het ook nog zijn, het loont de moeite om de versnellingsbak olie te verversen en kijken of je de shim mod kunt uitvoeren bij jou > https://www.darksidedevelopments.co...gearbox-input-shaft-shim-kit-and-end-cap.html

Als je verder dan 4cm gaat (dacht ik), dan moet je de v6 stabilisator nemen, zoals Rik aangeeft. Anders bonkt je aandrijfas tegen de stang aan. De v6 stabilisator heeft lange koppelstangen die aan je aan de veerpoot moet bevestigen. Let op, het kan zomaar zijn dat je veerpoot/schokdemper daar geen voorbereiding voor heeft.

Als het onderstel los is geweest moet je ook laten uitlijnen, laat dit door een specialist doen. Het is een stukje rijden voor je, maar in Drunen zit een specialist waar ik met meerdere autos ben langsgeweest (en veel leden van SO ook) > https://www.uitlijnspecialistvandervelden.nl/index.html

Laat je niet misleiden door de website, het is een echte vakman.

Met de ClioRS

Uitlijnspecialist Van Der Velden by ND-Photo.nl, on Flickr

Met de Leon

SeatLeon_UitlijnspecialistVanDerVelden_NDPHOTO_20130803_004 by ND-Photo.nl, on Flickr
 
Laatst bewerkt:

Jenairo

New member
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
14
Hallo,

Ik ben uit mijn hoofd een cm of 5 gezakt ik heb daarna de stabilisatorstang van de V6 ook geplaatst maar hij werdt mega zoekerig en toen heb ik de oude weer teruggezet omdat ik dacht dat het aan de stang lag ik heb altijd na elk ding wat ik veranderde mijn auto volledig uitgelijnd dus daar zit het probleem ook niet in. Het viel mij wel op sinds ik heel mijn onderstel heb aangepakt dat mijn wielen als ze vrij hangen (op de brug) dat ze naar buiten wijzen en als ze op de grond zakken naar binnen recht draaien, dit deed hij daarvoor ook nooit.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Klinkt alsof je iets niet goed gemonteerd hebt wanneer je wielen ook scheef hangen. Bij m'n B12 setje met Eibach veren was dit niet het geval. Wielen gingen niet noemenswaardig scheef staan.

Nogmaals, heb je foto's? Zonder visuele inspectie blijft het gis werk...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.584
Zoekerig gedrag is vaak een slechte uitlijning. Let er bijvoorbeeld ook op dat bijv de bouten van de draagarmen aangedraaid moeten worden (die 16mm bout uit mn hoofd) als de auto vlak op de grond staat en niet als je banden nog in de lucht hangen.
 

Jenairo

New member
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
14
Hallo,

Ik ben even aan het uitzoeken hoe ik foto*s toevoeg ben nieuw hier! De draagarmbouten zijn aangedraaid op een 4 kolomsbrug dus toen stond de auto op de wielen, het zoekerige gedrag is gekomen na het vervangen van de Veerpootlagers, Spoorstangen, Stuurkogels, Fuseekogels en Stabilisatorstangetjes sinds dien wijzen de wielen ook naar buiten bij het opkrikken van de auto dus zit zelf te denken ergens bij de spoortstangen of stuurhuis want alleen die delen zorgen voor het draaien van het wiel
 

Jenairo

New member
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
14
Hallo,

Ja heb hem bij elke wijziging die er gedaan is opnieuw uitgelijnd. Dus ook bij de laatste. Ik zou niet meer weten wat het wel zou kunnen zijn
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.584
Met je verhaal, zou ik alsnog twijfelen of dat correct is uitgevoerd. Waar heb je dat laten doen? Misschien dat andere leden dat adres ook wel kennen
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Je noemt "wijzen de wielen naar buiten".
Bedoel je daarmee dat je "Toe-Out" goed zichtbaar is?
Indien ja dan is toch iets met de uitlijning fout gegaan of je hebt problemen met een onderdeel zodat je extra "Toe-Out" hebt.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Of het probleem bevindt zich boven in je veerpoten. Dat deze uit de kom/houder klappen waardoor de stand van de band ook wijzigt.
 

Jenairo

New member
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
14
Ja precies dat inderdaad zodra de auto op de grond staat zijn de wielen perfect uitgelijnd en staan ze perfect recht maar zodra ik hem opkrik draaien de wielen goed zichtbaar naar buiten (toe out) dus ik denk aan 2 dingen dat is of iets met de veerpoot bovenin of iets met de stuurkogels
 

Jenairo

New member
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
14
Heb zojuist de schroefset een stuk omhoog geschroefd (3,5cm) en het bijgeluid rechtsvoor is volledig weg en het zoekerige weggedrag is een stuk minder alleen snap ik niet waarom ik rij al ruim 6 maanden op deze hoogte rond
 
Bovenaan