[SEAT] [Leon 1M] Remmen

Big_f00t_72

New member
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
21
Hoi,

Ik heb op mijn Leon 1.8 20vt nieuwe schijven en blokken geplaatst. Merk schijf Brembo met Brembo blokken. De buitenste remblokken hebben een plakkant. Er zat een sticker op. Alles gemonteerd. De blokken rustig 1000km ingereden. De wagen remt erg goed. (schijf 31.2 cm) maar aan één kant zie je aan de schijf dat de remblok ongeveer 2 cm vanaf het midden niet goed aandrukt. Je ziet nu al wat roest opkomen. Het overige deel van de schijf is mooi zilver. Tijdens de montage kon ik de zuiger met weinig kracht terug duwen. Ook kwam deze prima naar buiten. De geleide pennen zijn prima gangbaar en de uiteinde van de remblokken ingevet.

Wat ik raar vond is dat de buitenste remblok dus vast zit door die plak laag. Blokjes moeten toch vrij bewegen. Het binnenste blok welke op de zuiger zit geklikt slijt wel gelijkmatig.

Heb ik nu te maken met een foute remblok of is er iets anders aan de hand?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
De remblokken worden door het ietsje slingeren van de schijf weer terug geduwd.
Ik denk dat de remblokken niet vrij kunnen glijden over de vier glij punten van de remklauw carrier/houder (het deel dat vast zit op aan de veerpoot). Op de vier glij punten kan je een klein beetje koper of keramische vet doen, zodat ze vrij kunnen bewegen. De carrier/houder vangt de remkracht op, de remklauw.

Misschien toch ook de geleider rubberen bussen vervangen, mogelijk dat de remklauw scheef tegen één van de blokken drukt.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.584
Idd, zou ook die geleide bussen en alles wat daarbij hoort vervangen. Kost niet veel en weet je meteen dat dat weer goed is. Klein beetje keramisch vet erop aanbrengen.

Dubbelcheck ook of de remschijf zelf 100% goed erop zit. Als je het zeker wilt weten haal je de schijf eraf en dubbelcheck je op aanwezig vuil op het stuk schijf wat contact maakt met je wiellager .
 

Big_f00t_72

New member
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
21
De remblokken worden door het ietsje slingeren van de schijf weer terug geduwd.
Ik denk dat de remblokken niet vrij kunnen glijden over de vier glij punten van de remklauw carrier/houder (het deel dat vast zit op aan de veerpoot). Op de vier glij punten kan je een klein beetje koper of keramische vet doen, zodat ze vrij kunnen bewegen. De carrier/houder vangt de remkracht op, de remklauw.

Misschien toch ook de geleider rubberen bussen vervangen, mogelijk dat de remklauw scheef tegen één van de blokken drukt.

Gisteren klauw losgehaald en het buitenste remblok zat pittig vast. Punten waar hij moet glijden in de klauw goed schoongekrapt en nieuw brembo B-Quiet vet (dacht koop alles dan maar van Brembo :)) gedaan. De achterkant van het blokje schoongemaakt zodat deze niet meer plakt. Blokje zitten nu beter en kunnen wat bewegen. Het zal wel even tijd nodig hebben dat het hele blok de schijf weer raakt denk ik. Ik hou het in de gaten. En anders toch maar de klauw in zijn geheel reviseren idd. Heb er nu wel een goed gevoel bij dat het oke is. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor de hulp :giggle:
 

Big_f00t_72

New member
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
21
Idd, zou ook die geleide bussen en alles wat daarbij hoort vervangen. Kost niet veel en weet je meteen dat dat weer goed is. Klein beetje keramisch vet erop aanbrengen.

Dubbelcheck ook of de remschijf zelf 100% goed erop zit. Als je het zeker wilt weten haal je de schijf eraf en dubbelcheck je op aanwezig vuil op het stuk schijf wat contact maakt met je wiellager .
Ik heb de pennen goed schoongemaakt en licht ingevet. Wiellager met staalborstel schoon gemaakt en licht ingevet. Mocht het niet beter zijn gaat er een revisiesetje in. Bij winparts iets van 13 euro incl zuiger. Dus dat valt reuze mee.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Zuiger hoef je alleen te vervangen als deze door het vocht in de remolie is gecorrodeerd.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Ik gebruik een klein voetpompje om de zuiger eruit te drukken...
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.866
Idd, zou ook die geleide bussen en alles wat daarbij hoort vervangen. Kost niet veel en weet je meteen dat dat weer goed is. Klein beetje keramisch vet erop aanbrengen.

Dubbelcheck ook of de remschijf zelf 100% goed erop zit. Als je het zeker wilt weten haal je de schijf eraf en dubbelcheck je op aanwezig vuil op het stuk schijf wat contact maakt met je wiellager .

Heb zelf indertijd ook keramisch vet gebruikt voor de remblokken en geleide bussen. Gebruik het ook op boutjes van het motorblok, bijv. gasklep en spanner multiriem, om te zorgen dat ze niet vast gaan zitten.
Het voordeel van keramisch vet ten opzichte van kopervet is, dat keramisch vet geen metaaldeeltjes bevat.
Zowel het keramisch vet van Eurol als van Kroon Oil is goed verkrijgbaar.
 
Bovenaan