faiz
New member
- Lid geworden
- 30 aug 2010
- Berichten
- 685
(ik heb geen kaartje van de laatste beurt waar het op staat)
Als ik in het instruktieboekje kijk dan kom ik een mooi tabelletje tegen met VW specs:
Synthetisch: 502 00 / 500 00
Mineraal: 501 01
A/B Multigrade: ACEA A2 of A3, eventueel API SH/SJ
Nu wil ik mijn olie gaan bijvullen, liefst synthetisch, dus kom bij VW 502 00 uit (500 00 is kennelijk niet meer te vinden)
Als ik op de site van Castrol kijk, kom ik voor VW 502 00 uit op; Edge 0W-30, Edge 10W-60 (API SJ), Edge Sport 0W-40, Magnatec 5W-40.
Bij Shell kom ik op; Helix HX7 10W-40 of Helix Ultra 5W-40
Kijk ik daarentegen op de site www.olietekoop.nl en zoek op merk, Seat, type Leon 2.8 V6 Cupra 4 (2001-2005) dan kom ik alleenmaar 5W-30 varianten tegen.
Nu weet ik dat de eerste combinatie, 0W of 10W, staat voor de dikte op koude start temperatuur en de laatste combinatie, 30 of 40, voor de dikte op bedrijfstemperatuur. Is het voor de V6 dan aan te raden om een zo laag mogelijke W waarde (0 of 5) te nemen en een zo hoog mogelijke, in dit geval 40, eindwaarde, dus een 0W-40 olie of een 5W-40 olie, vanwege de smering van de koude motor?
Oja, en hoe peil je de olie? Ik ben gewend om de stok eruit te halen, af te vegen en er weer helemaal in te doen (tot ie niet meer verder kan) en er dan weer uit te halen. Nu zie ik in het boekje van de Altea van mijn vrouw dat je de peilstok tot aan de "aanslag" weer terug moet stoppen. Wat bedoelen ze daar eigenlijk mee, is dat tot het moment dat de peilstok vast wil klikken, dus niet helemaal, maar tot aan het oranje dopje? En is dit de handeling die ook voor de V6 geldt, of geldt hier nog de ouderwetse methode voor (peilstok er helemaal in stoppen)?
Als ik in het instruktieboekje kijk dan kom ik een mooi tabelletje tegen met VW specs:
Synthetisch: 502 00 / 500 00
Mineraal: 501 01
A/B Multigrade: ACEA A2 of A3, eventueel API SH/SJ
Nu wil ik mijn olie gaan bijvullen, liefst synthetisch, dus kom bij VW 502 00 uit (500 00 is kennelijk niet meer te vinden)
Als ik op de site van Castrol kijk, kom ik voor VW 502 00 uit op; Edge 0W-30, Edge 10W-60 (API SJ), Edge Sport 0W-40, Magnatec 5W-40.
Bij Shell kom ik op; Helix HX7 10W-40 of Helix Ultra 5W-40
Kijk ik daarentegen op de site www.olietekoop.nl en zoek op merk, Seat, type Leon 2.8 V6 Cupra 4 (2001-2005) dan kom ik alleenmaar 5W-30 varianten tegen.
Nu weet ik dat de eerste combinatie, 0W of 10W, staat voor de dikte op koude start temperatuur en de laatste combinatie, 30 of 40, voor de dikte op bedrijfstemperatuur. Is het voor de V6 dan aan te raden om een zo laag mogelijke W waarde (0 of 5) te nemen en een zo hoog mogelijke, in dit geval 40, eindwaarde, dus een 0W-40 olie of een 5W-40 olie, vanwege de smering van de koude motor?
Oja, en hoe peil je de olie? Ik ben gewend om de stok eruit te halen, af te vegen en er weer helemaal in te doen (tot ie niet meer verder kan) en er dan weer uit te halen. Nu zie ik in het boekje van de Altea van mijn vrouw dat je de peilstok tot aan de "aanslag" weer terug moet stoppen. Wat bedoelen ze daar eigenlijk mee, is dat tot het moment dat de peilstok vast wil klikken, dus niet helemaal, maar tot aan het oranje dopje? En is dit de handeling die ook voor de V6 geldt, of geldt hier nog de ouderwetse methode voor (peilstok er helemaal in stoppen)?
Laatst bewerkt: