[SEAT] [Leon 1M] Vervangen injector cups

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.372
Goeden dag allen,

Na het random matig starten van de auto vandaag eens onder de kap gekeken. Bleek, 2 van de 4 injector cups zijn weer smerig. Ja weer, vorig jaar had ik al de injector rubberen ringen vervangen, lijkt me stug dat deze nu weer kapot zijn. Ik vermoed dus dat de injector cups gescheurd zijn. Ongeacht als dit het lastig starten verhelpt, moet het alsnog verholpen worden.

Echter nu komt de vraag. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van deze cups? Zag dat McDonald ze al eens had vervangen voor bullit cups, wat zijn hier de voordelen van tegenover OEM?

Voor de mensen die ze al eens hebben vervangen, zitten deze dingen cups uber vast?
Moet er tussen de injector cups en intake nog iets van een pakking/rubberen ring?

Kortom, tips zijn welkom!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Ik heb het ook gedaan, meest veilige is je inlaatspruitstuk loshalen (voor als een injectorcup breekt). Je hebt een aparte inbussleutel nodig (ik dacht 21 of 22) om ze los te halen en ze zitten gelijmd, dus je moet redelijk wat kracht zetten. Ik kreeg ook gewoon het advies om OEM te monteren, die dingen hebben niet echt wat te lijden. Ik heb tussen de cups en het inlaatspruitstuk wat vloeibare pakking gebruikt.

[edit]
Je hebt deze hexkey nodig; http://www.ebay.co.uk/itm/310732051069 (een 20mm hex key dus)

Loctite by Andy Ramdin, on Flickr
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Ja volgens mij wel, maar die zat nog niet in mn assortiment :) Nu wel, slechts 1x gebruikt voor dit alleen.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.372
Top Henk! dat is idd ook een goeie als ik geen 20mm imbus sleutel kan vinden.

Iemand een idee hoe makkelijk ze los komen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Ik had een 1/2" ratel gebruikt en daar was redelijk wat kracht voor nodig.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
De kunststof cups zitten met een sealant vast. Dit is ook een reden voor het loshalen van het inlaatspruitstuk. Er kunnen namelijk uitgeharde restanten van deze sealant anders in de motor terecht komen.
Na het verwijderen dient het inwendige schroefdraad in het inlaatspruitstuk gereinigd te worden met een klein staalborsteltje.
De cups zitten redelijk vast door de sealant, maar er is geen brute kracht nodig om ze los te krijgen.
Heb de bijbehorende inbusdop liggen en kan je eventueel lenen. Geloof dat ik deze indertijd via eBay heb bestelt. De Amerikaanse fabrikant die de aluminium cups verkoopt, verkoopt deze ook als set incl. de inbus, staalborsteltje en Loctite.
Je kan de bout, zoals hierboven aangegeven, ook gebruiken om de aluminium cups vast te draaien. Doe dan wel wat electratape om de kop, zodat het aluminium bij het indraaien niet kan beschadigen. De injector o-ring dicht dan ook niet meer goed af.

Er zijn nogal wat versies van de kunststof OEM cups. Mijne bestonden volgens mij uit 2 verschillende kunststoffen en waren een ouder type dan er in had moeten zitten volgens ETKA.
Op Audizine heb ik OEM cups gezien, die binnen een half jaar al gebroken waren.
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.372
Thx McDonald voor de info. Heb maar gekozen voor OEM cups, ze zitten er nu ook al 11 jaar in. Hopelijk houden de nieuwe het net zo lang vol.

Moet even kijken hoe het loopt, als ik geen geschikt stuk gereedschap kan vinden dan hoor je nog van me als het aanbod geldig blijft.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.753
Weet niet meer wat ik voor die inbusdop betaald heb indertijd, maar was best prijzig. Zeker voor eenmalig gebruik. Het is ook niet een maat die je bij de eerste de beste winkel koopt. Misschien bij een zaak voor motorfietsen, want ik geloof dat die maat inbus daar ook wel wordt toegepast.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Precies dat, je mag die van mij ook wel overkopen, want ik denk niet meer dat ik die van mij nog nodig heb. PM me maar als je interesse hebt
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik heb deze klus ook op de lijstje staan. Ik had nog een vraag die ik beter in dit topic stel dan staat het bij elkaar.

Ik haalde uit een ander topic het volgende boodschappen lijstje:

"Gasklep pakking
Intake pakking
Rubber voor je temp sensor na je gasklep
Diverse slangenklemmen
Nieuwe rubbers voor je injectoren (2 per injector)
"
Gasklephuis pakking heb ik onlangs nog vernieuwd dus daar ga ik van uit dat die herbruikbaar is (zo niet, dan kan je dat later nog gemakkelijk herstellen)
Ik heb toen gezien dat het rubbertje van de temp sensor ook in prima staat was en na schoonmaken heb ik die hergebruikt.
Intake pakking heb ik besteld, evenals 8 O-ringen (2 per injector)
Plus nieuwe schroeven (was een tip van de magazijn medewerker) die kosten maar een paar centen.

Mijn vragen: is er een aanhaal moment voor de plastic injector cups?
Ik lees dat er OEM verschillende kwaliteiten zijn, waar moet ik op letten als ik de cups afhaal bij de dealer (of het de juiste kwaliteit is)?
Waar stop je de vloeibare pakking precies tussen? Aan de foto's te zien hier lijkt het erop dat het tussen de cups en de gaten in het inlaat spruitstuk moet komen?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.372
Aanhaal moment: geen idee, Ik heb ze op gevoel gedaan. Vast is vast! Het is tenslote fragiel plastic.

Dealer cups zijn gewoon OEM kwaliteit en voldoen prima. De vloeibare pakking heb ik aangebracht op de cups en vervolgens erin gedraaid, let wel op! Zorg dat de cup er recht boven zit, anders draai je deze er schuin in en dan vernaggel je het schroefdraad weer. Overige vloeibare pakking kan je dan weg vegen met een doekje (ook aan de binnenkant van de runners).

Zoals eerder te lezen is heb ik wel alle pakkingen en rubbers vervangen. Het zijn de kosten niet en het is toch los.

Succes ermee! Als je nog vragen hebt horen we het wel.

P.S. Maak VOORDAT je de intake er af haalt, alles goed schoon rondom de aansluiting bij het blok. Zodat er geen zand etc in je poorten valt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Dat is een goede tip, mooi dat je het ook even deelt d:)b Weer een stuk goedkoper dan diegene die ik besteld had.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Zeker! Maar niiet te vroeg juichen; ik dacht eigenlijk dat ik op .de aan het surfen was, maar het is .com zag ik later toen ik al besteld had.
Maw er kan nog een naheffing (belasting) op volgen....
 
D

Dlt

Guest
Voor 15 euro krijg je geen naheffing. Pas vanaf een eu of 150.
 
Bovenaan