[SEAT] [Leon 1M] wegligging verbeteren

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Beste leden,

Ik rijdt nu een aantal maanden in mijn leon en sinds een poosje met schroefset en v6 stabi.
De wegligging is ontzettend verbetert, vooral het insturen is scherp en direct.
Echter vind ik de auto, zodra deze probeert te settelen nadat je het eerste instuurpunt hebt gehad enigzins "los" in de kont, dit merk je overigens ook op bij hard afremmen onder stuurbewegingen.
Ook vindt ik de "binnenkant" van het chassis (in een rechterbocht is dit de rechterzijde en vice versa) teveel omhoog komen / rollen in een bocht.
Nou weet ik dat je allerlei zaken kunt vervangen (rubbers e.d.) en / of toevoegen (arb, veerpootbruggen, etc) maar afgezien van een arb aan de achterzijde zal de rest mijn inziens niks gaan verbeteren aan het omhoog komen / rollen van het chassis.
Ik weet dat hier een aantal trackday rijders zitten en misschien ook wel een aantal sportieve piloten die uit eigen ervaring kunnen spreken.
Aan de achteras ga ik een arb toevoegen, dit zou het "losse" gevoel in de kont mid corner en onder hard afremmen moeten verminderen maar voor het omhoog komen / rollen van de binnenkant van het chassis zou ik zo snel niet weten wat te doen.
Heeft er iemand tips, ideeën, suggesties.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
De beste 2 upgrades voor het onderstel vond ik:

-Whiteline Rear ARB
Dit transformeerde de auto echt compleet in bochtengedrag. Meer fotos: https://secure.flickr.com/search/?user_id=20676353@N00&view_all=1&text=whiteline

Whiteline 24mm Rear ARB overview by ND-Photo.nl, on Flickr

-Wiechers strutbar vooras onderkant (kost iets van 4-5 tientjes dacht ik)

Wiechers lower strut brace by ND-Photo.nl, on Flickr

Andere goede invloeden vanuit mijn ervaring
-Dogbone met Powerflex (elimineerde wheelhop bijna compleet)
-Strutbar voorkant bovenkant (maakt de koets wat stijver, minder roll)

Check ook even of de andere motorsteunen niet versleten zijn, dat maakt ook enorm verschil.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
-Whiteline Rear ARB
Dit transformeerde de auto echt compleet in bochtengedrag.
-Wiechers strutbar vooras onderkant (kost iets van 4-5 tientjes dacht)
-Dogbone met Powerflex (elimineerde wheelhop bijna compleet)
-Strutbar voorkant bovenkant (maakt de koets wat stijver, minder roll)

Check ook even of de andere motorsteunen niet versleten zijn, dat maakt ook enorm verschil.


Die arb achter komt er sowieso, moet alleen nog even kijken welke.

Wat vond je zo goed aan de strutbar voorzijde onder en wat merkte je hieraan na het monteren?
Heb de auto namelijk redelijk laag staan met een lichte rake maar als het een aanzienlijke upgrade is zou ik kunnen zoeken naar een zo recht / plat mogelijke

Dogbone = toch baksteun tussen subframe en bak?
Heb idd ook "last" van wheelhop dus zou ideaal zijn als je dat met zoiets kleins kan verhelpen / verminderen

Strutbar / veerpootbrug voorzijde boven zorgt toch enkel voor minder flex / torsie en toch niet voor minder bodyroll?
Jij merkte minder bodyroll op na het monteren van enkel de veerpootbrug of had je tegelijkertijd meerdere mods tbv het onderstel gedaan?
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Basis regel 1 is zorgen dat demper-veer afstemming voor elkaar is.
Achter stijver maken vergroot het overstuur en vermindert het onderstuur.
Voorzijde stijver maken resulteert in het omgekeerde.
M.a.w. samen met de zaken die Andy geadviseerd heeft is het dus zoeken naar de juiste afstemming maar ook naar een goede gewichtsverdeling.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Wat Hans zegt is idd de basis, dat moet goed zitten. Ik had btw de standaard voorste ARB met de Whiteline 24mm ARB.

Dogbone is idd de baksteun, die upgrade is ook echt een must als je die nog niet hebt.

Wat vond je zo goed aan de strutbar voorzijde onder en wat merkte je hieraan na het monteren?
Minder overhellen in bochten

Zie ook deze mooi uitgelegde voorbeelden, dat maakt het makkelijker om te begrijpen
Bron: https://ultraracing-usa.com/knowledge/

strut-bar-corner-before.gif


strut-bar-corner-after.gif
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Met welk merk band rij je rond? En wat is de inch maat?

Een kleine inch maat en/of een zachte wang dragen ook niet bij aan een sportief rijgedrag.

Zelf ben ik wel fan van 18/19 inch Goodyear Eagle FQ banden. Stil, veel grip in droge en natte condities en een zeer stugge wang zodat je niet snel 'naast de band' rijd.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Basis regel 1 is zorgen dat demper-veer afstemming voor elkaar is.
Achter stijver maken vergroot het overstuur en vermindert het onderstuur.
Voorzijde stijver maken resulteert in het omgekeerde.
M.a.w. samen met de zaken die Andy geadviseerd heeft is het dus zoeken naar de juiste afstemming maar ook naar een goede gewichtsverdeling.

De basis zit wel goed maar ik kan (soms) "vrij sportief" sturen en ben nogal kritisch.

Wat Hans zegt is idd de basis, dat moet goed zitten. Ik had btw de standaard voorste ARB met de Whiteline 24mm ARB.

Dogbone is idd de baksteun, die upgrade is ook echt een must als je die nog niet hebt.

Wat vond je zo goed aan de strutbar voorzijde onder en wat merkte je hieraan na het monteren?
Minder overhellen in bochten

Zie ook deze mooi uitgelegde voorbeelden, dat maakt het makkelijker om te begrijpen
Bron: https://ultraracing-usa.com/knowledge/

Top en wederom bedankt voor de link, had al aantal Nederlandse pagina's gevonden maar niet zo uitgebreid en duidelijk (met de bewegende afbeeldingen) als deze.
Ik was niet op de hoogte dat veerpootbruggen bodyroll tegen gaan en setje kost trouwens ook geen drol.
Hoop alleen niet dat die onderste bij ieder drempeltje of heuveltje raakt.
Zal naast de arb achter zo'n setje aanschaffen en de baksteunrubbers vervangen.
Komt ook nog setje camberplates op zodat in de bocht meer loopvlak contact maakt.
 
Laatst bewerkt:

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Met welk merk band rij je rond? En wat is de inch maat?

Een kleine inch maat en/of een zachte wang dragen ook niet bij aan een sportief rijgedrag.

Zelf ben ik wel fan van 18/19 inch Goodyear Eagle FQ banden. Stil, veel grip in droge en natte condities en een zeer stugge wang zodat je niet snel 'naast de band' rijd.

Aan de velg / bandenmaat zal het niet liggen, 8,5x18 met 225/40/18.
Alleen zijn het vikings, bagger maar zaten er al onder.
Heb nog een andere set 8,5x18 welke ik nog moet opknappen en daar komen 215/40/18 Falken Ziex ZE914 of Kuhmo Ecsta omheen.
 
Laatst bewerkt:

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.325
Heb je een 1p of 5f leon ?
De ARB set is altijd een goede (betaalbare) oplossing tegen rollen van de auto in de bochten.
De v6 stabi (ik neem in de motorruimte aan de bovenkant) doet niet zo veel. Zeker als dat de enige mod is voor stijfheid.
10mm spacers aan de achterkant wilde bij mijn 5f ook helpen tegen overstuur.
Een setje (veren en dempers) van bilstein B14 (persoonlijke ervaringen) is eigenlijk een must.
Een setje goede banden (semies misschien) doet ook wonderen,
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Thanks allen voor de input, ik ga in eerste instantie aanschaffen wat ik op de voorgaande pagina heb staan en dan eerst eens kijken / sturen.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Beste leden,

Ik rijdt nu een aantal maanden in mijn leon en sinds een poosje met schroefset en v6 stabi.
De wegligging is ontzettend verbetert, vooral het insturen is scherp en direct.
Echter vind ik de auto, zodra deze probeert te settelen nadat je het eerste instuurpunt hebt gehad enigzins "los" in de kont, dit merk je overigens ook op bij hard afremmen onder stuurbewegingen.
Ook vindt ik de "binnenkant" van het chassis (in een rechterbocht is dit de rechterzijde en vice versa) teveel omhoog komen / rollen in een bocht.

Nou weet ik dat je allerlei zaken kunt vervangen (rubbers e.d.) en / of toevoegen (arb, veerpootbruggen, etc) maar afgezien van een arb aan de achterzijde zal de rest mijn inziens niks gaan verbeteren aan het omhoog komen / rollen van het chassis.
Ik weet dat hier een aantal trackday rijders zitten en misschien ook wel een aantal sportieve piloten die uit eigen ervaring kunnen spreken.
Aan de achteras ga ik een arb toevoegen, dit zou het "losse" gevoel in de kont mid corner en onder hard afremmen moeten verminderen maar voor het omhoog komen / rollen van de binnenkant van het chassis zou ik zo snel niet weten wat te doen.
Heeft er iemand tips, ideeën, suggesties.

Waarom zou je dan een stabilisatostang aan de achterzijde monteren? Dit vergroot namelijk alleen maar het losse gevoel in de kont. Je creëert meer overstuur en minder onderstuur.

Een waardevolle toevoeging zouden de S3 veerpootbruggen aan de voorzijde zijn zowel boven en onder. Onder is deze plat en komt dus niet op nauwelijks lager dan het laagste punt van je auto. Hier merkte ik veel verschil in toen deze gemonteerd waren. Vooral in de krappe bochten waar ik nog wel eens een hobbelende auto had. Dit was toen compleet verdwenen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
En ondanks dat je een schroefset er onder hebt zitten misschien toch eens kijken naar de kwaliteit/demping van de schokdempers, als die achter onvoldoende dempen krijg ook dat losse gevoel omdat het in- en uitvoeren niet genoeg onder controle is.

Heb je al eens de afstemming van je schroefset achter aangepast?
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Waarom zou je dan een stabilisatostang aan de achterzijde monteren? Dit vergroot namelijk alleen maar het losse gevoel in de kont. Je creëert meer overstuur en minder onderstuur.

Omdat dit voor minder body-roll zorgt. Mocht er hierdoor meer overstuur gecreëerd worden kan ik dit weer verminderen door de auto minder rake te geven.


Een waardevolle toevoeging zouden de S3 veerpootbruggen aan de voorzijde zijn zowel boven en onder. Onder is deze plat en komt dus niet op nauwelijks lager dan het laagste punt van je auto. Hier merkte ik veel verschil in toen deze gemonteerd waren. Vooral in de krappe bochten waar ik nog wel eens een hobbelende auto had. Dit was toen compleet verdwenen.

Er komt ook een setje veerpootbruggen op.

En ondanks dat je een schroefset er onder hebt zitten misschien toch eens kijken naar de kwaliteit/demping van de schokdempers, als die achter onvoldoende dempen krijg ook dat losse gevoel omdat het in- en uitvoeren niet genoeg onder controle is.

Heb je al eens de afstemming van je schroefset achter aangepast?

Hardheid, rebound, e.d. is bij deze set niet instelbaar, enkel hoogte.
Ik heb al wel verschillende standen qua rake geprobeerd om de neus i.i.g. zo direct mogelijk te krijgen zonder dat de kont te los wordt (had eerst nog meer rake maar kreeg dan echt last van overstuur).

Het zou kunnen dat als er straks achter een ARB op zit en een set veerpootbruggen dat ik de auto minder rake geef of zelfs weer horizontaal zet maar dat zal t.z.t. moeten blijken
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.572
Ik weet niet welke merk en type schroefset+schokdempers op zit maar het kan maar zo zijn dat die schokdempers gewoon niet van voldoende kwaliteit zijn, die dan onvoldoende de auto onder controle houden.

Ook al aan de banden gedacht? Setje Michelin PS4 of beter erop...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Banden zeker niet vergeten! Kan idd dat de schroefset het niet gebolwerkt krijgt of de veren hebben een te hoge springrate (of een combinatie van).

[edit]
Zo heb ik de Uniroyal Rainsport 3 gehad die echt goede grip gaven (in specifiek ook in natte omstandigheden), alleen de zijwang was redelijk zacht, waardoor deze niet sportief aanvoelde (eerder comfortabel). Voordeel was wel dat je gecontroleerder zn grip voelde wegglijden ipv "ineens", wat bij een stijve zijwang kan gebeuren.
 
Laatst bewerkt:

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Ook al aan de banden gedacht? Setje Michelin PS4 of beter erop...

Banden zeker niet vergeten!

Check, stond op de vorige pagina:mrgreen:

Aan de velg / bandenmaat zal het niet liggen, 8,5x18 met 225/40/18.
Alleen zijn het vikings, bagger maar zaten er al onder.
Heb nog een andere set 8,5x18 welke ik nog moet opknappen en daar komen 215/40/18 Falken Ziex ZE914 of Kuhmo Ecsta omheen.

Ik denk het toevoegen van de ARB achter, setje veerpootbruggen, dogbone met pu-rubbers, camberplates komen er ook nog op en paar fatsoenlijke banden + het eventueel opnieuw stellen van de schroefset mocht dit nodig zijn alweer een hele verbetering zal geven.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan