[SEAT] [Leon 1P] 2.0 Tfsi olielampje flikkert aan

Leon2L

New member
Lid geworden
7 jun 2023
Berichten
2
Beste,

Ik heb onlangs een Leon 2.0 tfsi gekocht. Ik was meteen verliefd op de auto toen ik hem zag en vooral toen ik een testrondje had gereden. Echter was er wel 1 maar bij deze auto (ik ben een leek wat betreft auto’s, dus kraak mij hier aub niet op af :(). Het olielampje zou soms aangaan na bijvoorbeeld een stuk snelweg, wanneer de motor iets harder heeft moeten werken. Vorige eigenaar gaf als reden dat de olie iets zou schuimen bij een harder werkende motor. Ik zette hier al m’n vraagtekens bij. Desalniettemin heb ik toch besloten om de auto te kopen, waarbij ik het niet erg vind om er nog iets aan uit te geven.

Nu ben ik langs mijn garage gereden en zij vertelden uiteraard dat dit onzin is. Zij hebben de auto uitgelezen, waarbij niks geks te zien was. Ze zeggen dat ze wel preventief onderdelen kunnen vervangen, maar dat dit uiteraard geen garantie biedt voor mijn probleem op te lossen.

Over het lampje: hij gaat soms branden na een stuk rijden (>5km), waarna hij ook bijna meteen weer uit gaat. Op het moment dat hij eenmaal een keer is aan geweest, komt hij vaker terug tijdens het rijden, maar gaat wel telkens weer bijna gelijk uit (zeg na 5-10 seconden). Ik heb eigenlijk pas een keer gehad dat hij wat langer bleef branden. Auto aan de kant gezet en de motor uit en aan gezet en het lampje was weer uit.

Hebben jullie enig idee waar ik als eerste naar zou kunnen kijken? Oliepijl is vol en motor verbruikt geen olie. Onlangs zelf nog nieuwe olie ingedaan en oliefilter vervangen. De motor is ook volledig gereviseerd, waarbij de oliepomp “slechts” visueel geïnspecteerd was en in orde bleek. Dus de motor zou ook schoon moeten zijn. Oliesensor zat volgens de garage blijkbaar op een vervelende plek, dus die wilden ze ook niet gelijk preventief vervangen i.v.m. arbeidsuren. Vandaar dat ik graag jullie ideeën zou willen horen wat een aan-uitgaand olielampje kan veroorzaken!
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
353
Ik heb de olie aanzuigbuis moeten vervangen, en dit heeft het wel opgelost.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.647
Schuimen betekent volgens mij dat er lucht word aangezogen en dat is een no-go. Oliedruk is megabelangrijk voor je motorblok! Je zou in dit geval daar specifiek op moeten gaan meten (ik weet niet wat de druk hoort te zijn). Ervan uitgaan dat dit het geval is bij jou...

Ik zou verwachten dat bij een olielampje ook een foutmelding wordt vastgelegd, maar dat is blijkbaar niet het geval zo te lezen...
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Olieaanzuigbuis en zeef in carter vervangen is het dringend advies!
 

Leon2L

New member
Lid geworden
7 jun 2023
Berichten
2
Schuimen betekent volgens mij dat er lucht word aangezogen en dat is een no-go. Oliedruk is megabelangrijk voor je motorblok! Je zou in dit geval daar specifiek op moeten gaan meten (ik weet niet wat de druk hoort te zijn). Ervan uitgaan dat dit het geval is bij jou...

Ik zou verwachten dat bij een olielampje ook een foutmelding wordt vastgelegd, maar dat is blijkbaar niet het geval zo te lezen...
De garage kon inderdaad helemaal niks vinden wat olie gerelateerd is. Ik had het ook al over de druk meten, maar zij zeiden dat dit geen nut heeft, omdat de druk in principe alleen niet goed is wanneer het lampje brandt. Maar het lampje gaat ook vrij snel weer uit altijd :/
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.647
Dat is kul, probeer maar door een rietje te ademen. Je krijgt op zich lucht binnen, maar het is maar een fractie vergeleken met wat het normaal zou moeten zijn.

In dit geval zou ik het advies van @scully & @Snah opvolgen en de olie pickup pijp inspecteren en vervangen. Dit komt waarschijnlijk wel overeen met jouw situatie

 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.933
Zou toch eens de oliedruk meten.

We hebben de balansassen er uit en er is bij een van de twee assen te zien dat deze beschadigd is.
De zeefjes waar de olie doorheen gedrukt word zijn gesmolten en er zitten bramen aan de zijkanten van de glijlagers.

 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
815
Meten=weten... oliedruksensor monteren en drukmeter(liefst digitaal met memory voor min en max) en dan gaan rijden(beginnen met koude motor) totdat je een keer het lampje(of een aparte meting op de drukmeter) voorbij hebt zien komen...
Schuimen is gel%l van de vorige eigenaar, waarschijnlijk weet hij van dit probleem af maar wilde hij het zelf niet aanpakken. Het kan een verstopte aanzuigbuis zijn, een versleten oliepomp, sensor of bedrading of een los contact in de tellerbak(lampje) zijn.
Pas als je meet, weet je of je ergens een probleem hebt zitten en zo ja, waar het mogelijk kan zitten....
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.595
Volgens mij was er voor die oude gen1 tfsi's een olie pomp update... misschien dit controleren bij de dealer...
 
Bovenaan