[SEAT] [Leon 1P] Auto start nog steeds niet goed

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Ondertussen gedaan:

Nieuwe Distributieketting + Spanners + Oliewissel + Nokkenassensor (2 sensoren?) + bougies + bobine + massakabel + krukassensor

2e handse Brandstofpomp, hoofddrukpomp, module brandstofpomp.

En nog steeds start de auto niet in 1x ochtends! Pas na 5-6 x... Garage weet het ook niet meer, ze hebben van een andere leon het e.a. overgezet om te testen maar niks helpt. Ze dachten eerst dat de auto na een tijdje geen benzine meer in de leiding heeft maar dat is er ook gewoon. Computer is uitgelezen geen enkele fouten meer erin.

Wat wel raar is dat de ketting is vervangen en op tijd is gezet met speciaal VAG gereedschap, maar hij ratelt nog steeds de 1e 1-1.5 seconden.

Mooiste van alles, zodra die gestart is rijd hij als een zonnetje de rest van de dag! Hij is echt muisstil neutraal en trekt goed op etc.

Kmstand: 121 dz.
1.4 tsi
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Welke motor?
Kilometerstand?

Brandstof druk sensor?
Vonken de bougies bij de koude start in de ochtend?
Start hij wel op een gegeven moment als je gewoon aan één stuk door start? Ruik je benzine lucht?
 
Laatst bewerkt:

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Heb het 1e bericht aangevuld.

brandstof pomp en hoge druk pomp. brandstof sensor of druk sensor weet ik niks van? Hoe zie ik of ze vonken ochtends? Zitten wel nieuwe bougies op, maar dat heb ik 2 jaar geleden ook gedaan en toen hielp dat ook niet.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Volgens mij is een 1~1,5 seconden ratel bij koude start normaal voor een 1.4TSI. De kettingspanner zet de ketting eerst op spanning d.m.v. een veer en daarna door olie druk.

Heb het 1e bericht aangevuld.

brandstof pomp en hoge druk pomp. brandstof sensor of druk sensor weet ik niks van? Hoe zie ik of ze vonken ochtends? Zitten wel nieuwe bougies op, maar dat heb ik 2 jaar geleden ook gedaan en toen hielp dat ook niet.

Door een bougie uit de motor te halen en in de bobine te steken en het massa deel(zeskant deel) tegen het metaal van de motor te houden. Zelf niet het metaal van de bougie of de motor aanraken want er staat een paar duizend volt op als de bougie vonkt.

Hoor je de brandstof pomp kortstondig draaien in de ochtend als je het bestuurders portier open doet? Of als je de auto op contact zet maar niet start? Normaal gesproken moet iets van een kort zoemend geluid horen, binnen of buiten de auto.
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Volgens mij is een 1~1,5 seconden ratel bij koude start normaal voor een 1.4TSI. De kettingspanner zet de ketting eerst op spanning d.m.v. een veer en daarna door olie druk.

Kijk hier heb ik wat aan! Thanks, als dat dus normaal is dan ben ik daar iig over gerust nu. Ik vond het ook niet zo heel spannend want na 2 seconden hoor je helemaal niks meer.

Hoor je de brandstof pomp kortstondig draaien in de ochtend als je het bestuurders portier open doet? Of als je de auto op contact zet maar niet start? Normaal gesproken moet iets van een kort zoemend geluid horen, binnen of buiten de auto.

Eigenlijk hoor ik vrij weinig, maar de garage heeft dat dus allemaal nagekeken of de auto ochtends nog benzine in de leiding had enz. en volgens hun was dat prima allemaal. Het slot van de bestuurdersportier is wel gaar, die merkt niet meer of de deur geopend is of gesloten. Lampje binnen gaat ook niet branden. Maar dat is sinds een maandje of 3 ofzo en het start probleem is er al sinds 2019. Die word binnekort wel gefixt d.m.v. nieuw slot. Het rare is dat het bijna altijd alleen in de ochtend is. Heel soms tussendoor op de dag of einde nog eens maar meestal start die dan wel goed. Accu is ook vernieuwd in 2020 door een goede varta accu.

Ik zelf rij er bijna nooit mee want het is mijn vrouw's auto. Ik zal eens kijken of ik zin heb om te ruilen hahaha, rij zelf een Alfa Romeo Giulia dus die geef ik niet te graag af haha.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Bij koude start heb je een rijker brandstof mengsel nodig. Door het openen van het portier wordt de brandstof pomp kortstondig geactiveerd en het brandstof systeem op druk gezet alvorens er gestart wordt.
Dat deur slot probleem kan er dus best wel mee te maken hebben, deze geeft het signaal.

Motor temperatuur is ook correct in de ochtend als deze wordt uitgelezen met bijvoorbeeld vagcom o.i.d.?
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Bij koude start heb je een rijker brandstof mengsel nodig. Door het openen van het portier wordt de brandstof pomp kortstondig geactiveerd en het brandstof systeem op druk gezet alvorens er gestart wordt.
Dat deur slot probleem kan er dus best wel mee te maken hebben, deze geeft het signaal.

Motor temperatuur is ook correct in de ochtend als deze wordt uitgelezen met bijvoorbeeld vagcom o.i.d.?

Hmm oke, maar dat slot heeft het tot een tijdje terug wel altijd gedaan maar zelfs toen starte hij dus niet goed. Motor temp geen idee. volgens mij kan ik hem beter een dagje bij jou laten hahaha
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Nee, ik ben ook maar een amateur, hobby knutselaar ;) . Van zelf doen en goed onderzoek doen kan je veel leren...
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Nee, ik ben ook maar een amateur, hobby knutselaar ;) . Van zelf doen en goed onderzoek doen kan je veel leren...

Klopt, van een Alfa weet ik al het e.a. maar Seat is gewoon wat anders haha. En al helemaal dit k*t probleem.
 

denny

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
19
heb je de injectoren vervangen bij een koude start is devdruk weg door een paar keer starten is druk opgebouwd en start hij weer gewoon ook weer na een uur stilstaan als je echt een dag stil staat dan heb je weer dat je aantal keer moet starten voordat de motor loopt
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.587
De brandstofpomp moet de benzinerail op druk zetten als je bestuurdersdeur opent (dan hoor je licht gezoem). Kan zijn dat dat mechanisme niet werkt (zit meestal in je deurslot (microswitch)).

Kan ook een ander componnt zijn in je benzinetoevoer (filter, pomp, injectorbaskets (de filters), injectors, etc)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Volgens mij heb ik nog ergens een VAG Self Study document van de 1.4TSI. Mogelijk dat er in het brandstof systeem een terugslag klep zit om het systeem zijn druk te behouden voor bepaalde tijd...

Heb je de motorcode? (drie of vier letter code)

heb je de injectoren vervangen bij een koude start is devdruk weg door een paar keer starten is druk opgebouwd en start hij weer gewoon ook weer na een uur stilstaan als je echt een dag stil staat dan heb je weer dat je aantal keer moet starten voordat de motor loopt

Versleten injectoren bij 121000km?

heb je de injectoren vervangen bij een koude start is devdruk weg door een paar keer starten is druk opgebouwd en start hij weer gewoon ook weer na een uur stilstaan als je echt een dag stil staat dan heb je weer dat je aantal keer moet starten voordat de motor loopt

Misschien deze cleaner in de tank doen: https://www.winparts.nl/filters-vlo...MI0-juk6j68wIVlp3VCh0xTgtZEAQYASABEgKjufD_BwE

Ik heb daar wel goede ervaring mee.
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
De brandstofpomp moet de benzinerail op druk zetten als je bestuurdersdeur opent (dan hoor je licht gezoem). Kan zijn dat dat mechanisme niet werkt (zit meestal in je deurslot (microswitch)).

Kan ook een ander componnt zijn in je benzinetoevoer (filter, pomp, injectorbaskets (de filters), injectors, etc)

Weet jij welk slot ik moet kopen? Ik zie verschillende merken op autodoc bijvoorbeeld. Maar wil graag een nieuwe originele. Als ik die vervang moet de microswitch ook goed zijn toch?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.587
Als je een originele wilt, dan gewoon even contact opnemen met de dealer. Die kunnen de juiste voor je uitzoeken. Correct, de microswitch zit in het slot.
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Als je een originele wilt, dan gewoon even contact opnemen met de dealer. Die kunnen de juiste voor je uitzoeken. Correct, de microswitch zit in het slot.

Tja of iig een goede ander merk waar ik zeker van weet dat de microswitch het van doet.
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
Zit er goud in het slot? Dealer wilt er 240 euro voor. Zonder inbouw..
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.587
Daarom wordt de "dealer" ook wel vaak de "stealer" genoemd
 

Rohit

New member
Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
78
En dan gek vinden dat er vele zelf alles regelen.. iemand die erachter kan komen wat het onderdeelnummer is? Dealer wou dit uiteraard ook niet geven hahaha.
 
Bovenaan