[SEAT] [Leon 1P] Cupra advies tuning onderdelen

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
92
Beetje late reactie maar ik heb een tijdje geleden gezien dat de rs garage in Duitsland dit met een cleaner en borsteltje reinigt. Had dit gedaan bij de rs4 b7 van Philipp Kaess (Eigenaar van de afgebrande 1200pk s4b5). Maar of dat iets is om zelf aan te beginnen weet ik toch niet echt :-D
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.594
@amc heeft dit zelf uitgevoerd bij zn RS4 B7. Het is dus zelf te doen, maar dit ligt uiteraard ook aan je eigen sleutelkunsten. Volgens mij heeft amc het met een chemisch goedje gedaan.

Zijn genoeg filmpjes van te vinden op Youtube hoe je dit zelf kan doen
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.574
Is wat sleutel werk, drukslang los, HPFP los, PCV, flaps aansturing, brandstof rail los, inlaatspruitstuk eraf...en hopelijk blijven de injectoren erin en anders moet je de seals ook vervangen...

Er wordt vanalles gebruikt, ik heb ook een bos tywraps in een accu boormachine gezien 🤔...

Ik zou gewoon een bedrijf zoeken die het vaak doet. Het is echt zijn geld waard...
Wat ik ook gelezen heb en zelf heb laten vervangen is het tandwiel van de oliepomp. Deze zou "vaak" afbreken met een motorschade tot gevolg.
Ik heb deze laten vervangen door een vrijlopend tandwiel dat tegelijk ook verhinderd dat de balans assen in het carter mee draaien. Dus minder roterende massa.
De motor loopt hierdoor precies wel iets ruiger dus ik weet niet in hoever ik dit opnieuw zou laten uitvoeren.
En dan nog de divertor valve. Het membraam zou ook vaak scheuren waardoor de turbodruk niet meer gehaald zou worden.
Bedenk dat de extra trillingen (door de balansas delete) ook extra slijtage veroorzaakt...die dingen zijn er namelijk niet voor niets in gezet...
 

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
92
Bedenk dat de extra trillingen (door de balansas delete) ook extra slijtage veroorzaakt...die dingen zijn er namelijk niet voor niets in gezet...

Een oude Honda B serie heeft ook geen balans as en die draaien ook vrolijk door tot 9000+ rpm en halen met gemak 300 000km en meer :) Dus zal wel goed komen. Ik merk enkel dat in 6de versnelling hij niet meer graag onder de 1500 toeren gaat. Maar wie gaat er ook 50 in 6de rijden?
Veel van zo zaken is in mijn ogen puur comfort gerelateerd. Zelfde als een dubbel massa vliegwiel... Voor mij persoonlijk heeft dat absoluut geen meerwaarde in een auto.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.574
dubbel massa vliegwiel is niet direct voor comfort. De moderne motoren zijn echt rev. happy t.o.v. oudere motoren, lichtere interne componenten (zuigers etc...), grotere vermogens en hoger koppel waar tegen ook de versnellingsbak beschermt moet worden die ook lichtere interne componenten hebben...etc...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.594
Je merkt als rijder misschien alleen het verhoogde comfort, maar er zijn meerdere redenen voor zoals @XPtuning al aangeeft


Zelfde met krukaspoelies. Je kan lekker een lichtgewicht poelie erop zetten, zodat het roterende gewicht verminderd word, maar zijn ook redenen waarom poelies zo gedesigned worden.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.270
Een oude Honda B serie heeft ook geen balans as en die draaien ook vrolijk door tot 9000+ rpm en halen met gemak 300 000km en meer :) Dus zal wel goed komen. Ik merk enkel dat in 6de versnelling hij niet meer graag onder de 1500 toeren gaat. Maar wie gaat er ook 50 in 6de rijden?
Veel van zo zaken is in mijn ogen puur comfort gerelateerd. Zelfde als een dubbel massa vliegwiel... Voor mij persoonlijk heeft dat absoluut geen meerwaarde in een auto.
Als de motor in zijn geheel goed uitgebalanceerd is dan heb je idd geen balans-as nodig.
Echter dat ding zit er hier niet voor niks in omdat er nu eenmaal spreiding in het gewicht van zuigers, drijfstangen etc. zit en om dat te compenseren zit er zo'n ding in.
Echter voor bijvoorbeeld op het circuit wil je zo weinig mogelijk aandrijfverlies in je krachtbron hebben en rij je geen 50.000 km per jaar.
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.325
Een licht massa vliegwiel is bij mij ook afgeraden. Dit omdat de balasting op de andere onderdelen van de aandrijflijn en motor zwaarder belast worden. We rijden 2 rondes warm en daarna constant 7400rpm :cool: Voor op de weg zou het zelfs wel kunnen voor die ene keer dat je hem eens helemaal doorhaalt ;)
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
347
Als de motor in zijn geheel goed uitgebalanceerd is dan heb je idd geen balans-as nodig.
Echter dat ding zit er hier niet voor niks in omdat er nu eenmaal spreiding in het gewicht van zuigers, drijfstangen etc. zit en om dat te compenseren zit er zo'n ding in.
Echter voor bijvoorbeeld op het circuit wil je zo weinig mogelijk aandrijfverlies in je krachtbron hebben en rij je geen 50.000 km per jaar.
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat hedendaagse componenten minder zijn uitgebalanceerd dan het eerder genoemde Honda blok van ruim 30 jaar oud.

Misschien is het B16 blok niet het beste voorbeeld, omdat die juist wel heel goed gebalanceerd was, maar van mijn oude G40 durf ik wel vrij zeker te zeggen dat die niet beter gebalanceerd was dan mijn huidige EA113 en EA888 blokken. En de G40 motor had geen balansassen, geen gedempte poelie en ook geen dubbel vliegwiel.
 
Laatst bewerkt:

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
347
Een licht massa vliegwiel is bij mij ook afgeraden. Dit omdat de balasting op de andere onderdelen van de aandrijflijn en motor zwaarder belast worden. We rijden 2 rondes warm en daarna constant 7400rpm :cool: Voor op de weg zou het zelfs wel kunnen voor die ene keer dat je hem eens helemaal doorhaalt ;)
Bij mij komt die er wel in, ik ben er echt niet bang voor. En dat constant 7400 rpm valt zelfs op het circuit ook wel mee, je hebt namelijk ook remzones, en bochten waar je deels op het gas zit. Dat het constant zwaar belast wordt ben ik helemaal met je eens, ik neem aan dat je dat ook bedoelt. 😉
 

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.325
Dat het constant zwaar belast wordt ben ik helemaal met je eens, ik neem aan dat je dat ook bedoelt. 😉
Precies dat. Het kan ook wel, maar de belasting op andere onderdelen wordt groter. Is bij ons een keuze om de mogelijke onderhouds kosten te dempen ;)

Ik wilde ook een shortshifer erin hebben, zodat je iets sneller kan schakelen. Ook hier geeft dat weer een extra belasting op de bak :rolleyes:
Desondanks wil ik hem er toch graag in hebben :mrgreen:

Keuzes, keuzes, keuzes 🧐
 

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
92
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat hedendaagse componenten minder zijn uitgebalanceerd dan het eerder genoemde Honda blok van ruim 30 jaar oud.

Misschien is het B16 blok niet het beste voorbeeld, omdat die juist wel heel goed gebalanceerd was, maar van mijn oude G40 durf ik wel vrij zeker te zeggen dat die niet beter gebalanceerd was dan mijn huidige EA113 en EA888 blokken. En de G40 motor had geen balansassen, geen gedempte poelie en ook geen dubbel vliegwiel.
Exact wat ik bedoel dus.
Ik vind uitspraken als 'als een motor goed uitgebalanceerd is heb je geen balans as nodig' vreemd. Dus dat wil dan zeggen dat alle moderne motoren slecht uitgebalanceerd zijn en motoren van 30 jaar terug gewoon superieur zijn? Al die verbeteringen zijn gemaakt om het rijden comfortabeler te maken. Niet meer en niet minder. Daarom dat de Twingo van 2002 van mijn vrouw zo geweldig rijd. Lekker puur hoe rijden hoort te zijn. Dat ding trilt en rammelt en maakt lawaai. Maar rijd fantastisch.
Op de Honda zit een licht gewicht vliegwiel, een licht gewicht krukas poulie, short shifter en PU motorsteun incerts. Lekker hard dus. Gaat nu toch al 6 jaar goed. En elke rit opnieuw smeekt hij voor die 9000 toeren.
Je moet uiteraard wel een beetje luisteren naar de motor. De Seat geeft duidelijk aan dat hij in 6de versnelling niet onder de 1500 toeren wil. Als je dat dan ook niet doet is er helemaal niets aan de hand.
 
Bovenaan