[SEAT] [Leon 1P] Detailling plan voorjaar

Tournataka

New member
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
488
Aangezien het voorjaar er weer aan zit te komen moet de Leon er ook weer een beetje redelijk bij staan. Alvast dus maar even bezig geweest met het eea in huis te halen en een plannetje te maken om in het voorjaar weer een dagje of 2 a 3 zoet te zijn :)

Ter controle even hier het stappenplan, graag ontvang ik op of aanmerkingen :)
Met name over de C-Quartz na de wax, een beetje to much of wel nuttig?
(met name eigenlijk voor deze stap op die plaats gegaan omdat de glans na de DJ waxen perfect is:))
Stap 8 ben ik ook niet helemaal zeker over, betwijfel namelijk of het wel nut heeft.
Tussen de polijststappen door het afnemen met eraser dan weer wel toegevoegd, dit mede omdat ik in het verleden na een tijdje toch wel weer wat polijstresidu tegenkwam her en der en om de panelen fatsoenlijk te kunnen controleren.


1. Velgen cleanen Shampoo - Borstel
2. Velgen Cleanen Iron-X
3. Velgen spoelen/wassen shampoo
4. Afspoelen met water en lichte hoeveelheid shampoo
5. Reinigen met Iron-x Snow Foam
6. Wassen met shampoo
7. Kleien
(8. Reinigen met Eraser)
9. Polijsten Yellow – Veloce
10. Afnemen Eraser
11. Polijsten Orange – Mezzo
12. Afnemen Eraser
13. Polijsten White – Finale
14. Afnemen Eraser
15. Ruiten reinigen
16. Polijsten White – Rejuvenate
17. Pad Red – Black Hole
18. Pad Black – EX-P
19. Ruiten voorzien van Rain-X
20. Wax – Purple Haze
21. Wax – Supernatural
22. Wax – Blue Velvet
23. Wax C-Quartz
24. Velgen in PB Wheel Sealant

En daarna een lamme arm en een prachtig mooie leon8)
 
Laatst bewerkt:

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.453
IronX is sowieso niet meer op de markt. Zijn wel alternatieven voor.
Ik mis wel nog motorruimte en interieur in je stappenplan.
Interieur is minstens zo belangrijk want daar kijk je immers naar.

Neem aan dat je machinaal polijst?
In mijn ogen zie ik een aantal stappen als 'overkill'.
Denk dat je net iets teveel wil gaan gebruiken zeker aangezien de meerdere waxlagen.
Zou ik persoonlijk voor kiezen om ??n goede sealant en ??n goede wax aan te brengen.

Ook ontgaat mij het feit dat je tussen elke stap met Eraser wil afnemen?
Als je residu overhoudt heb je of teveel gebruikt of het polijstmiddel niet lang genoeg zijn werk laten doen.
Normaliter is het gewoon een kwestie van afnemen met een microvezeldoek.

Ik zie dat je wilt wassen met beetje shampoo. Als ik de auto helemaal ga detailen pak ik de meest agressiefste shampoo die ik heb. Ruim in de emmer doen en daarmee wassen.
Het is namelijk de bedoeling dat je oude lagen wilt verwijderen en niet in takt wil houden.
Vaak zijn de goedkope shampoos het sterkste.

Ik zal morgen nog wat toelichtigen geven, gaat makkelijker op pc dan via iPhone.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Eraser kun je prima tussendoor gebruiken om te zien of je voldoende resultaat hebt, maar hele auto iedere keer met eraser is overkill, zeker met de Monello polijstmiddelen waarbij de korrel afbreekt.

Black hole is een glaze, geen polijst (verbeterd de glans, en verbergt kleine lakfoutjes), bovendien zou ik die toepassen op een rode pad. Rood en zwart zijn even hard, maar met BH op rood zie je beter hoeveel middel er nog in je pad zit, en gebruik je minder snel teveel. De zwarte kun je prima gebruiken om de EXP (sealant, geen polijst) aan te brengen, dus gewoon de pads even omwisselen.

De Veloce zou ik alleen gebruiken als het echt nodig is, als je auto goed is bijgehouden is dat echt niet elk jaar nodig, alleen op plekken waar echt wat aan mankeert. Stap 20 t/m 23 bij elkaar lijkt mij een forse overkill. Ik zou een wax kiezen of een vervanger voor C-quartz, of maximaal 1 wax en de C-quartz, en verder heeft Fluxx eigenlijk alles al zo'n beetje aangegeven.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.996
Voor de velgen zou ik geen shampoo maar bijv Poorboys World APC gebruiken. Zelf heb ik onlangs Turtle Wax - Velgenreiniger pH-neutraal gebruikt, wat net zo stonk als Ironx en het vuil werd ook paars.
Vergeet niet je velgen in was te zetten, ze zijn dan makkelijker te reiniger bij latere wasbeurten.

En EXP is ook geen polijstmiddel. Dit breng je op na de Blackhole. EXP dien je minimaal 30 minuten te laten zitten.
Polijstmiddelen zijn bijv.:
- Raffini Veloce - Compound Cut 5/5 Gloss 2.8/5
- Raffini Mezzo - Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Raffini Finale - Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5
 
Laatst bewerkt:

Tournataka

New member
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
488
@Fluxx gelukkig had ik nog een geruime hoeveelheid Iron-X staan dus dat komt sowieso goed.
Dat is ook gelijk de rede dat ik ervoor kies om te beginnen met een kleine hoeveelheid shampoo, de ironx stript immers toch vrijwel alle oude waxlagen.
Binnenzijde wordt uiteraard ook meegenomen, echter is dit alleen even voor de buitenzijde ;)

Uiteraard is de eraser tussendoor enkel voor de gedane panelen, om te controleren of ik daadwerkelijk alles meegenomen heb;) Ben nou eenmaal niet van plan 5 liter eraser over m'n auto te laten lopen bij een beurtje;)

@cordoba, dat exp en BH geen polishers zijn ben ik me ook van bewust, staan alleen even voor mezelf zo omschreven dat ik weet welke schijf te gebruiken;)
Het viel me op dat er met de tijd weer aardig wat swirls en dergelijke verzameld zijn ( het is dan ook weer een redelijke tijd geleden dat hij volledig gedaan is) vandaar de keuze om ook de veloce mee te pakken.

Eigenlijk pak ik qua waxen bijna iedere keer de stappen 20 t/m 22, voornamelijk voor de heerlijke glans en omdat het zo van zacht naar hard opgebouwd wordt (Purple - Soft, Supernatural - mid en Blue - hard) ook moet ik zeggen dat het toch wel aardig lukt deze laag bijna een half jaar goed in stand te houden.


@macdonald, meestal pak ik inderdaad voor de velgen eerst even shampoo, daarna Ironx oid en dan apc. Stapje 24 pakken we de velgen in de wax, meestal doe ik dit echter tussen het waxen door. De panels kunnen vaak toch niet meteen afgenomen worden.

Alle spullen zoals hierboven omschreven zijn allemaal reeds in bezit, dus daar zit het probleem hem niet in;)
 
Laatst bewerkt:

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.453
Hoe is de staat van de lak trouwens?
 

Tournataka

New member
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
488
Sjah, dat vind ik dan weer lastig te omschrijven. De glans heeft hij sowieso nog, ook nergens doffe plekken oid. Echter wel swirls her en der.
Qua lak diktes en dergelijke durf ik eigenlijk niks zinnigs te melden. Het is sowieso een vrij harde lak, moet er ook echt m'n best op doen om er ?berhaupt wat krasjes/swirls eruit te krijgen met de dap500;) maargoed daar staan ze dan ook op bekend, die vag lakken;)
 

K!K

New member
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
1.597
Hey Jurre,

Mischien kunnen we een keer samen wat detailling doen... IK ben in de zomer maanden ook redelijk fanatiek hiermee heb zelf een makita rotari machine. en de nodige spullen.


Hoor het graag van je.
 

Tournataka

New member
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
488
Kunnen we inderdaad eens doen! Nadeel gaat alleen wel zijn dat we (tenminste, ik) niet red om het in 1 dag af te hebben. Simpelweg omdat de EX-P zolang moet curen:(
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.453
Zoals beloofd nog een toelichting op mijn post hierboven:

Ik kies er altijd zelf voor om een perfect resultaat te verkrijgen met zo weinig mogelijk middelen.
Dus Cutting polish - Finishing polish - Glaze (bijv Blackhole) - Sealant - Wax zou al verdoende resultaat moeten geven.
Zeker aangezien het een jonge auto is met beperkte lakdefecten en swirls/hologrammen.

Ik zal je een voorbeeld laten zien. Ik heb in januari m'n 13 jaar oude Ibiza volledig onder handen genomen.
Ook hierbij gekozen voor zoveel mogelijk resultaat met weinig stappen.
Dus combi van Monello Mezzo + Finale gepakt en gepolijst.
Hier een foto:
61s0c.jpg

Op deze foto is nog geen wax of glaze aangebracht.

Inmiddels 2 maanden later:
6Wave.jpg


Zo zie je maar dat in theorie veel van deze stappen overkill zijn. Meerdere waxen en polijstmiddelen gebruiken zou ik dan ook niet aanraden.
Maak een keuze tussen de producten waarmee jij je prettig voelt en ervaring hebt en dus weten welk resultaat ze zullen geven.
Je kunt wel elk middel op de markt op je auto gebruiken, maar betekent niet dat je een topresultaat krijgt.
Focus je op de polijststappen, die bepalen grotendeels het eindresultaat. Je kunt wel 300 sealants en glazes aanbrengen maar als je niet correct hebt gepolijst is dat zonde van je tijd/geld.

En je zegt dat de lak hard is, kies dan eventueel voor een microvezel pad.
En nog een tip: neem de tijd. Ik doe altijd 2 volle dagen over een full detail :)
 
Bovenaan