[Seat][Leon 1P] Foutcode P1633, P0226, P1388. Sensor, kabels, ECU?

HarryGr

New member
Lid geworden
26 sep 2014
Berichten
13
Betreft een Seat Leon 1P FR met 2.0 TDI PD BMN motor.

Vorig jaar tijdens de vakantie kreeg ik een storingsmelding te zien in de vorm van een knipperende spiraal en daarbij behorende vermogens verlies. 2 jaar daarvoor ook al problemen met de reis, dus erg geluk met deze auto in de vakantie heb ik niet. Ik heb de auto aan de kant gezet, motor laten draaien en onder de kap gekeken. Natuurlijk niets te zien! Motor afgezet en later weer starten en de melding was weg. Nog geen 2 minuten laten op de snelweg weer het storingslampje aan. Motor tijdens het rijden afgezet en direct de sleutel weer omdraaien om de motor te starten. Probleem was nu voor een tijdje weer weg. Aangezien het op een zaterdagavond was kon ik niet naar een garage toe.

Uiteindelijk op de plaats van bestemming in Kroati? heb ik gelukkig wel redelijk normaal kunnen rond rijden in de auto. Af en toe weer de sleutel omhalen was nog te overzien. Omdat ik in zo’n land met een taal barri?re liever niet naar de dealer ga als het niet strikt noodzakelijk is.

Weer terug van de vakantie de auto laten uitlezen bij de Seat dealer. Foutcodes weet ik niet meer exact en had zelf toen nog geen VAG-COM. Volgens hen was het een probleem met het gaspedaal. De waardes die ze te zien kregen bij het indrukken van het pedaal bleken onjuist. Nieuwe pedaal erin en problemen waren over. Dacht ik… Voor een korte periode. Weer storingen en die waren gelukkig te verhelpen met de motor uit te zetten en weer te starten.

Ongeveer een maand later kon ik de auto niet starten en die pech die ik altijd heb, was het weer op een zondag! Wederom de auto uit laten lezen en dezelfde storing verscheen van het pedaal samen met een storing van de nokkenassensor, of krukassensor. Welke exact weet ik niet meer, maar men was in de veronderstelling dat het ene met het andere te maken had. Deze storing was toch heel anders, want de auto was met geen mogelijk te starten.

Uiteindelijk heeft de auto een week bij de garage gestaan. Hier moet ik bij zeggen dat mijn zwager hier werkt, ze in een drukke periode zaten en mijn auto als opvulwerk in een vrij uurtje is opgepakt. Dit is alles behalve ideaal, maar scheelde mij wel enorm in de rekening en was bovendien mijn eigen keus. Omdat ik hier zelf niet bij betrokken ben geweest weet ik niet alle details, maar zijn er diverse zaken onderzocht.

Op de 3e dag bij de garage is er overleg geweest met mij om toch de nokkenassensor te vervangen. Hier heb ik akkoord voor gegeven. Die sensor verhielp het probleem ook niet en uiteindelijk ook maar de krukassensor vervangen. Helaas nog niets. Probleem werd gezocht in de ECU. In zekere zin was dat ook zo, want er bleek geen spanning naar de ECU te gaan. Getest met een los draadje en alles werkt weer prima. Er werd mij gevraagd of ik een nieuwe kabelboom erin wou hebben of het losse draadje. Natuurlijk wel via de zekeringskast etc. Heb natuurlijk de laatste optie gekozen, want een kabelboom zat op een 1200 euro (schatting) en dat was alleen nog maar het materiaal.

Wellicht zijn er onderdelen vervangen wat niet had gehoeven. Ik vind het echter niet erg, want de rekening was een fractie wat het had kunnen zijn en is de auto voorzien van nieuwe onderdelen. Op het moment van schrijven heeft de motor 358920 km gelopen en dan hou je er al rekening mee dat de auto wat meer kan gaan kosten aan onderdelen. En zoals ik al zei had door drukte de auto geen prioriteit en was er misschien minder focus voor de storingen. Dit heb ik zelf in de hand gehad.

Vervolgens een tijdje kunnen rijden en toch na een periode weer een storing. Ik baalde enorm! Gelukkig eerst nog geen problemen die ik niet kon oplossen met mijn sleutel truc onder het rijden. Of in de ochtend bij het branden van de auto gewoon 2 keer voor gloeien verhielp het probleem ook al. Na de reparatie heb ik mij een VAG-COM kabel aangeschaft, omdat ik graag wil weten wat er aan de hand is en mij er erg interesseer. Een ander had waarschijnlijk gedacht waarom ik er niet mee terug ben gegaan. Omdat ik zelf hobby bob oplossing heb gekozen dacht ik hier anders over en was het inmiddels al weken/maanden geleden dat de auto bij de garage is geweest.

Afgelopen weekend zelf maar aan de slag. Ik heb een elektrotechnische achtergrond, dus was niet bang om de kabelboom te inspecteren. Paravan losgemaakt en kijken waar alle kabels heen lopen en of ik vreemde dingen kon zien. Op het oog niets aan de hand. Stekkers van de ECU etc allemaal heel schoon en nergens oxidatie aangetroffen. De kabelboom is opnieuw ingebonden in tape ivm de losse kabel voor de spanning van de ECU. Deze heb ik ontbonden en alles lijkt gewoon goed. Ook hier geen oxidatie, beschadigen en vocht/water te zien. De kabel weer ingebonden, alles aangesloten en auto gestart. Niets meer aan de hand, maar dit bleek toeval. Omdat het probleem niet altijd aanwezig is, kan je moeilijk achterhalen waar het probleem zich nu echt in zit.

Nog geen dag later weer het storingslampje en inmiddels heb ik de storingen P1633, P0226, P1388 gezien, waarbij de P1633 altijd prominent aanwezig is. Ik heb de gok genomen om de O2/lambda sensor te vervangen, omdat de P0226 en de P1388 hier mee te maken kunnen hebben. Mijn zwager adviseerde mij dit niet te doen voordat ik zeker wist of de sensor daadwerkelijk stuk ik. Na een jaar ben ik er wel klaar mee en neem de gok. De reden hiervoor was ook omdat de storingen volgens mij allemaal een verband hebben. Ook is het pedaal al vervangen en lijkt er niets met de kabels te zijn. Ook de zekeringen niet. Tevens bij het gas geven (wanneer de storing even niet in beeld is) merk ik dat de motor soms aan het inhouden is en als ik dan het pedaal verder doordruk de storing er soms inschiet. Gisteren toevallig een collega achter mij aan en die zei dat de auto eerst ook flink rookte uit de uitlaat. Hij maakt nog de opmerking of de auto wel een goede verbranding heeft.

Niet geheel onbelangrijk om te vermelden is dat de auto soms schokt onder het rijden, maar ook stationair. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit door het regeneratie proces kwam van de roetfilter, maar nu denk ik anders. Dit is alleen bij een constant toerental en voornamelijk lage snelheid (50 km/u). Bij doortrekken heb ik nooit problemen ondervonden, behalve met de storing natuurlijk.

De sensor heb ik hier thuis en gaat er vanavond op. Hopen dat het hiermee verholpen is.

Lang verhaal, maar ik denk essentieel voor bepaalde details.

Wat denken jullie?

Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg, Harry
 
Laatst bewerkt:

robheid

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
1.578
Lekker kort :mrgreen:

Als ik dit zo lees en alle storingen opzoek zou ik het in de bekabeling zoeken, zeker omdat daar al een breuk in zat. Je geeft aan dat je die kabel nu vervangen hebt, kon je iets zien aan de defecte kabel? Heb je al naar je gaspedaal gekeken? P1633 heeft betrekking op het pedaal, Gaspedaal Positiesensor 2 (G185) signaal te zwak. Dit kan ook weer betrekking hebben op de bekabeling.
 

HarryGr

New member
Lid geworden
26 sep 2014
Berichten
13
De P1633 heeft op Gerritspeek ook mogelijk een verband met een lambdasonde, vandaar dat ik deze sensor wil vervangen (op de gok), mede door de P0226 en P1388.
Aangezien een sensor vervangen, ook al kost dit geld, makkelijk is dan een kabelboom controleren. Daar komt bij dat ik geen schema heb en niet weet waar alles langs loopt. Het zal dan met name gaan om de route tussen ECU en gaspedaal.

Ik kan die breuk (spanning loze ECU) ook niet rijmen met mijn huidige storingen. Maar zoals ik al aangaf kon ik de motor niet starten met de breuk. Nu dat is aangepast start de motor wel goed en loopt stationair lekker. Alleen gaspedaal werkt slecht tot niet.

Het pedaal is overigens ook al vervangen.

De vervangen kabel kan ik niets aan zien en weet eerlijk gezegd ook niet helemaal hoe die loopt, want dit is aangepast door de dealer. Het lijkt erop dat de kabel vanuit de ECU stekker doorloopt richting het dashboard, maar dat is een vermoeden. Normaal zou die meelopen met de kabelboom van de paravan ruimte door naar de motorruimte.

Het blijft toch een beetje koffiedik kijken. Vanavond hopelijk een goed lopende motor na het vervangen van de sensor. Dan nog afwachten of het daar bij blijft en niet meer achter zit zoals bijvoorbeeld de kabelboom.

Zijn er nog bekende plekken in het kabel trac? waar breuken, of slijtage voorkomen?
 

HarryGr

New member
Lid geworden
26 sep 2014
Berichten
13
Gisteravond is de lambda sensor vervangen en tot nu toe (150 km verder) is het probleem weg. Ook onderweg de VAG-COM eraan gehad en de log laat een rustiger beeld zien in vergelijking met de oude sensor.

Wel heb ik eerder een grote fout gemaakt door de rubber strip die op het paravan schot zit verkeerd om geplaatst, waardoor het regenwater etc zo de motorruimte inloopt. De hoge rand zat dus onder. De storingen kwamen achteraf ook wel vaak voor met nat weer. Maar die stekkers zijn toch zo goed als waterdicht? In elk geval niet erg handig!
 
Bovenaan