[SEAT] [Leon 1P] Lak gesloopt door vogel.

Versendaal

New member
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
26
Hoi allemaal,

Gisteren heeft er een vogel op mijn wagen gepoept. Nou komt zoiets wel vaker voor. Maar omdat het een flinke klodder was, en het er niet uit zag, ben in vanmorgen maar heel de auto gaan wassen. Met water en de spons was het zo schoon. Daarna nog poetsen en...huh? Het blijft mat? In 1 dag tijd zorgt vogelstront ervoor dat je de auto opnieuw kunt laten spuiten!? Of is die seat blanke lak compleet waardeloos? Herkent iemand dit?
 

Kgroot.nl

New member
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
2.228
Vogelpoep er altijd direct af halen. Binnen 24 uur kan dat inbranden. Zeker met dit weer
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
E?n dag is wel snel, hoewel, als je auto in de brandende zon staat dan is het gauw foute boel.
Het heeft toch ook te maken met hoe goed je auto in de poets gesmeerd is. Als de wax laag al niet heel dik meer is, dan richt vogelpoep snel schade aan. Met de kwaliteit van de lak heeft dat niet zo heel veel te maken. Alle fabrikanten gebruiken al jaren watergedragen lakken, en dat is nou eenmaal veel minder sterk dan wat er 'vroeger' op gespoten werd.
 

Versendaal

New member
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
26
Mijn vorige auto heeft in 20 jaar tijd nog nooit wax gezien, en nooit problemen gehad. En de leon zet ik elke 2 maanden is de wax. (omdat die het wel waard is zeg maar..) Balen zeg :( vogel heeft zeker last gehad van brandend maagzuur oid..
 

Kgroot.nl

New member
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
2.228
Even goed laten polijsten. Gaat het wel weg. Van de week nog een Mini laten doen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Zoals Kevin al aangeeft: polijsten, en dat kun je ook zelf doen. Je kunt of bij Carclean(??n van de sponsoren van SO) een advies vragen over de juiste spullen, en eventueel in de webshop bestellen, of als je in de buurt woont langsrijden om de auto te laten zien met de toestand van de lak, en de spullen direct meenemen.
 

Kgroot.nl

New member
Lid geworden
6 feb 2011
Berichten
2.228
Zou het laten doen. Zeker omdat je het redelijk grof moet polijsten.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Daar kun je ook grovere polijst voor pakken om mee te beginnen. Bij mijn auto zat op de motorkap ook een plek (al toen ik 'm kocht), op advies van Dibbuz met Monello Raffini Mezzo aan de slag gegaan, en de plek is behoorlijk opgeknapt, maar nog niet perfekt. Overigens ook 2 keer gepolijst met de oranje pad met het handje, Dibbuz had ook al aangegeven dat 2 x polijsten met het handje geen probleem was voor de lakdikte.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Zelf ook met regelmaat last van met name meeuwenstront en in het begin helaas ook wel eens te fanatiek begonnen met het verwijderen van die shit.

Tegenwoordig breng ik na het wassen een laagje Poorboys World EXP Pure Sealant aan en hierna een laagje Poorboys World Natty's Paste Wax Blue (vaste was).
Hierdoor trekt de stront minder snel in de lak en ben dan ook tevreden hiermee.

Bij Autoglym hebben ze een onderzoek gedaan naar het effekt van die witgroene vogelklodders op autolak:


NEW RESEARCH DISPELS MYTH OF WHY BIRD DROPPINGS DAMAGE PAINT

Research from Autoglym reveals bird dropping ?acidity? has no effect on paintwork

Damage results from cooling paint lacquer contracting and moulding around deposits

Autoglym warns motorists to act fast and with care to prevent lasting damage

New research from Autoglym, the UK?s leading car care experts, suggests that the familiar sight of car bodywork ?etched? by bird droppings are not the result of any corrosive property in the deposit, as is commonly believed. In fact, damage instead results from the paint lacquer contracting upon cooling and moulding to the uneven texture of the hardened deposit.

As paint lacquer warms ? in the direct summer sunshine for example ? it softens and expands. At the same time, that heat dries and hardens any bird droppings on the surface. Autoglym?s researchers discovered that as the paint lacquer cools, overnight for example, it contracts, hardens and moulds around the texture of the bird dropping. To the naked eye, this moulding at a microscopic level appears as dulled or etched paintwork. The light?s reflection is interrupted by the imperfect surface, unlike the undamaged paint surrounding it which gives a clearer reflection.

Autoglym?s tests with strongly acidic, neutral and strongly alkali bird dropping substitutes highlighted negligible differences in the damage caused. However, differences in paint damage were noted when the substitute bird deposits had varying degrees of grain-to-liquid content. A grainier texture caused greater light distortion (dullness) when the paint moulded around it.

Wax and polish treatments ? that protect against chemical attack from acid raid and UV sun damage, for example ? provide limited protection from the paint moulding to bird droppings, although they will make them easier to remove. The longer the deposit remains on the bodywork, and the higher the temperatures, the harder the dried deposit will be, and the greater the propensity for the paint lacquer to mould to it as it cools. Bird dropping damage can only be prevented by motorists remaining vigilant and removing the deposit as soon as possible.

Autoglym?s has outlined some tips for minimising the risk of damage from bird droppings:

- Remove the deposit at the earliest opportunity

- Motorists should use a moist cloth ? Autoglym?s Bird Dropping Wipes are ideal ? to gently lift the deposit from the surface

- If the deposit is dry or doesn?t lift easily, place a moist cloth over it for ten minutes to soften the deposit

- Dispose of any cloth or wipe used to remove bird droppings immediately and carefully wash your hands, as bird lime can harbour diseases

Paul Caller, CEO of Autoglym, said: ?It?s a great shame when an otherwise fabulous-looking car is blighted with a tell-tale patch of dull paint. As a result of this new research by our R&D team in Letchworth, we now understand why bird droppings are a frighteningly potent hazard to bodywork.

Bron: http://www.autoglym.com/enGB/News-latestfull.asp?v06VQ=HIK
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Als ik vogelpoep op mijn auto zie, leg ik er zo snel als ik kan natgemaakt keukenpapier op. Als je vogelpoep te hard wegpoetst, krijg je ook matte plekken. Volgens mij is de poep rond deze tijd wel vrij erg. Ik zie van die smerige bessenvogelpoep bij bomen liggen. Als je die op je auto krijgt en het zonnetje staat erop, ben je mooi klaar.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Het verhaal van Autoglym kan wel eens kloppen: de matte plekken die ontstaan, lijken ook te ontstaan uit een soort craquelee effect, en dat kan kloppen met het uitzetten/krimpen van de lak als gevolg van de vogelpoep.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.988
Het wil niet zeggen dat als de vogelpoep door warmte in de lak is getrokken je het er weer uit kan krijgen door de lak rigoreus op te warmen. Handwarm water is wel een optie.
Ook maakt het uit welke vogel op je auto heeft gescheten en met name wat ie gegeten heeft.
Meeuwenstront is zeer hardnekkig, omdat het (vis)zuren en schelpresten bevat. Als je hierop gaat poetsen krijg je zeker doffe plekken en krassen.
Als ze iets van besjes hebben gegeten, dan zitten hier ook zuren in.
Beste is om idd een papiertje erover te leggen en dit nat te houden.

Voor noodgevallen heb ik altijd een spuitfles met water en een poetslap in de kofferbak.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.401
Wat ik uit het ietwat onduidelijke Autoglym verhaal haalde, is het verschil in uitzetting: door de vogelpoep op een hete auto wordt de autolak/plaatstaal ter plekke flink afgekoeld en met flinke snelheid, terwijl direct er omheen alles boven de 60 graden is. Omgekeerde ook, alleen minder extreem in snelheid: als je auto met vogelpoep in de zon komt zal het gedeelte met vogelpoep veel minder snel opwarmen. Vooral bij donkere lakkleuren heb je dit effect heel erg. Gevolg van lokale temperatuurverschillen zijn forse spanningen: in de lak, tussen de laklagen en in het plaatstaal. Het plaatstaal kan dat wel hebben, maar vooral lak zal bij grote trekspanning de neiging hebben om barstjes te gaan vertonen. Bij opwarmen en afkoelen worden die barstjes/haarscheurtjes steeds iets groter, en kan ook tussen de laklagen gaan zitten, en daar krijg je dat craquelee effect van: miniscule barstjes in de (transparante) lak, en doordat ook tussen de laklagen barstjes komen, een opstaand randje (op micro-schaal) gevolg is dat van een afstandje de lak een matte plek lijkt te hebben.
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
Typisch dat iemand op afstand zo kan zien dat het weg te polijsten is.

Komt regelmatig voor dat je het craquelee effect hebt (zie hoerboven) in dat geval kan je polijsten tot je op het metaal zit want dat is gewoon niet weg te halen meer.
En ja, ook dat komt voor binnen een dag. Een matte plek is vaak wel beter te behandelen maar ook daar kan er etching zijn die te diep gaat om geheel te kunnen verwijderen.
Je kan het waarschijnlijk wel verbeteren maar op vogelpoep vlekken, en zeker op afstand zonder het gezien te hebben, is gewoon geen advies voor te geven.

Heb je zelf helemaal geen producten en wil je die ook niet gaan aanschaffen (je hebt minstens een DAP daarvoor nodig) dan kan je het beter laten doen.
Helaas zijn er erg veel bedrijfjes die (zeer) teleurstellend resultaat neer zetten. Woon je in de buurt van Rotterdam (of wil je de trip daar naartoe maken) dan ben je van harte welkom bij Carclean.nl om het te laten beoordelen.
Wij kunnen het ook voor je doen, laat even weten wanneer je wilt komen (als je wilt uiteraard) dan plannen we dat in.

Een eerlijk advies en behandeling is essentieel. Niets is zo makkelijk als lak weg halen maar uiteindelijk moet de lak langer mee dan vandaag en als je alle blanke lak "op maakt" omdat een bedrijf een 100% resultaat wilt is niet handig.
Stel dat je met 50% ook al dik tevreden zou zijn dan hou je wel meer lak over voor een volgende keer. Het is niet ondenkbaar dat er nog iets op het dak komt en dan ben je gelijk de pisang.
We hebben het regelmatig gezien dat er gewoon geen beginnen meer aan is omdat B. de Haas alle lak al heeft verwijderd bij de vorige sessie.
 

Leonsport

New member
Lid geworden
17 sep 2010
Berichten
6
Mcguire's Scratch X polish 2.0 gebruiken, weg matte plekken. Geregeld zelf last van die schijt meeuwen.
 
Bovenaan