[SEAT] [Leon 5F] 1.8FR Remklauw linksachter type gezocht.

FR010

New member
Lid geworden
9 nov 2022
Berichten
5
Hallo...

Ik zal beginnen met even voor te stellen m.b.t. mijn auto.

Ik heb een Seat Leon 1.8FR uit 2013 (5F), DSG7 bak..
En het was tijd om mijn remmen te vervangen, om meer specifiek te zijn:

Remschijven voor
Remblokken voor + achter
Remklauw linksachter (deze liet niet goed los, auto maakte een piepend geluid bij langzame optrek)

Nou had ik Brembo spullen besteld en een remklauw van TRW (ik heb mijn kenteken en chassisnummer doorgegeven en deze werd mij aangeraden).
De Brembo remblokken passen goed.
De Brembo remschijf was te klein, ik had 288 besteld maar dit moest 312 zijn (garagist had iets van 31.8 opgemeten maar ik vermoed dat 312mm prima past).

Echter is het probleem de remklauw linksachter... deze is niet dus niet goed volgens de garagist. Hij vertelde mij dat de aansluiting voor de rem bij mijn huidige remklauw aan de zijkant van de remklauw zit. De TRW remklauw die ik besteld heb heeft deze aan de bovenkant (dit past dus niet volgens hem). Ik ben teruggegaan naar de automateriaalzaak en deze noemde wat "PR' nummers op om te kijken welke wel past op mijn auto. Geen enkele bleek te passen. De garagist gaf aan dat hij voor 175 euro wel eentje kon bestellen maar dit vond ik wat te duur voor een remklauw, vandaar ook dat ik alle spullen zelf ben gaan halen.

Hetgeen ik graag zou willen weten, en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen..

Welke remklauw heb ik nodig voor mijn auto? (Het gaat dus om een remklauw linksachter)?
En zou hij niet gewoon het slangetje kunnen verbinden met de opening die boven de TRW remklauw zit? (Ik zal hieronder een foto plaatsen van mijn huidige remklauw)
Link naar bestelde remklauw: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/trw-bhn1138e-remzadel-remklauw.htm?typeCode=49147

unnamed.png


Alvast dank!!!
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.374
Er komt nogal wat druk in het hydraulische remsysteem, dat wil je niet met inferieure koppelingen aan elkaar verbinden. De enige juiste oplossing is de juiste klauw monteren.

Heb je ook al op Winparts gekeken? Met code seatonline krijg je nog 10% korting

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.422
Volstaat het niet om de geleiders en het uitdraai mechanisme van de handrem van de oude remklauw schoon te maken en opnieuw invetten!
Of lekt de hij remolie langs de zuiger?
 

FR010

New member
Lid geworden
9 nov 2022
Berichten
5
Er komt nogal wat druk in het hydraulische remsysteem, dat wil je niet met inferieure koppelingen aan elkaar verbinden. De enige juiste oplossing is de juiste klauw monteren.

Heb je ook al op Winparts gekeken? Met code seatonline krijg je nog 10% korting

Ik heb dus ook gekeken op winparts en die adviseren mij soortgelijke remklauwen. Deze schijnen niet te passen volgens mij garagist. Ik denk dat ik het hem maar laat bestellen ook al kost me dit 80/90 euro meer. Bij de Seat dealer wouden ze 372 euro voor de remklauw.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.374
Kan je van de kapotte klauw niet het partnr aflezen? Hiermee moet je in 99% vd gevallen wel uitkomen bij het juiste onderdeel. En een enkele keer iets meer neerleggen voor het juiste onderdeel is niet verkeerd, ervan uitgaande dat je niet maandelijks remklauwen gaat wisselen :ROFLMAO:
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.422
Volgens mij staan er geen VAG nummers op.
 

FR010

New member
Lid geworden
9 nov 2022
Berichten
5
Volstaat het niet om de geleiders en het uitdraai mechanisme van de handrem van de oude remklauw schoon te maken en opnieuw invetten!
Of lekt de hij remolie langs de zuiger?
Mijn garagist gaf aan dat mijn auto een piepend geluid maakte omdat de klauw niet goed loslaat. Vandaar dat ik een nieuwe laat plaatsen aangeziem ik toch zowat de hele remmerij laat doen. Ik zal trouwens wel vragen of hij het misschien kan schoonmaken en invetten.. anders nieuwe plaatsen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.156
Dat blijven hangen van de klauw achter is geen defect maar een gebrek aan onderhoud.
Waarom? Omdat menigeen garage wel op de factuur zet dat ze onderhoud hebben gepleegd maar aangezien blokken achter bijna niet slijten ze niet naar het mechaniek kijken of dat goed gangbaar is.
Dit soort "zwevende" remklauw is een Lucas patent en wordt bij 99% van de wagens met schijven achter gebruikt.
Vervelende is dat bij onvoldoende onderhoud de glijpennen vast gaan zitten zodat het beweegbare deel niet meer heen en weer kan bewegen en blijven de blokken licht aanlopen.
Remedie: uit elkaar halen (kan goed vastzitten bij geen onderhoud), schoonmaken, geleide pennen licht invetten met keramisch vet en de boel weer in elkaar zetten.
Geen nieuwe remklauw nodig en een goede garage weet dit en laat je niet opdraaien voor een nieuwe remklauw!!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.422
Dat zeg ik 😁
Meestal rammen ze er even snel nieuwe blokjes en schijven op en klaar... kassa...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.374
Ik ging er gemakshalve uit dat de klauw ook echt nodig was, maar @Snah en @XPtuning hebben een goed punt. Het is essentieel om bij dat type remsysteem de glijpinnen goed gangbaar te houden, dat systeem berust deels op dat simpele principe.

[edit]
Heb zelf dit al vaker toegepast in het verleden. Nieuwe pinnen zijn de kosten ook niet.

 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.156
Het is een werkje van 15 min per kant maar tegenwoordig wordt alles bij de dealer uitgeknepen dus zolang de remtest/handremtest goed is, is het voor hun ook goed totdat zoals in dit geval de zaak niet meer werkt zoals dat hoort.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.422
Het is een werkje van 15 min per kant maar tegenwoordig wordt alles bij de dealer uitgeknepen dus zolang de remtest/handremtest goed is, is het voor hun ook goed totdat zoals in dit geval de zaak niet meer werkt zoals dat hoort.
Iets preventief doen gebeurt meestal niet...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.374
Zag toevallig dit filmpje net waar ook de glijpinnen voorbij kwamen

 

FR010

New member
Lid geworden
9 nov 2022
Berichten
5
Dat blijven hangen van de klauw achter is geen defect maar een gebrek aan onderhoud.
Waarom? Omdat menigeen garage wel op de factuur zet dat ze onderhoud hebben gepleegd maar aangezien blokken achter bijna niet slijten ze niet naar het mechaniek kijken of dat goed gangbaar is.
Dit soort "zwevende" remklauw is een Lucas patent en wordt bij 99% van de wagens met schijven achter gebruikt.
Vervelende is dat bij onvoldoende onderhoud de glijpennen vast gaan zitten zodat het beweegbare deel niet meer heen en weer kan bewegen en blijven de blokken licht aanlopen.
Remedie: uit elkaar halen (kan goed vastzitten bij geen onderhoud), schoonmaken, geleide pennen licht invetten met keramisch vet en de boel weer in elkaar zetten.
Geen nieuwe remklauw nodig en een goede garage weet dit en laat je niet opdraaien voor een nieuwe remklauw!!
Helaas zie ik je comment veels te laat (iets met door me rug gegaan afgelopen week o_O). Garagist heeft een nieuwe klauw laten monteren.. en ik heb maar toegezegd omdat ik er dus van uit ging dat dat het geval was. Een les geleerd voor de volgende keer.. mochten ze weer aanlopen, en een andere garage zoeken :unsure:. Toch bedankt voor de uitleg !
 
Bovenaan