[SEAT] [Leon 5F] Cupra Help! Getik uit de motor.

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Beste forumleden,

Ik heb een Leon cupra uit het jaar 2014 DSG 280. Elke ritje is genieten met deze auto.

Helaas komt er sinds kort een getik uit de motor vanuit de distrubitie kant. Het is enkel te horen als de auto een stuk heeft gereden en warm is. Met koude motor hoor je het helemaal niet.

Wie heeft hier ervaring mee gehad en kan zijn kennis delen?


Bedankt alvast
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Beste forumleden,

Ik heb een Leon cupra uit het jaar 2014 DSG 280. Elke ritje is genieten met deze auto.

Helaas komt er sinds kort een getik uit de motor vanuit de distrubitie kant. Het is enkel te horen als de auto een stuk heeft gereden en warm is. Met koude motor hoor je het helemaal niet.

Wie heeft hier ervaring mee gehad en kan zijn kennis delen?
Koude motor start:
.

Warme motor:





Bedankt alvast
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Voor de zekerheid bij de dealer laten controleren.

Voor zover ik weet krijg je een fout melding op je dashboard als de ketting te ver is opgerekt en de timing van de kleppen niet meer goed is.

Mijn 1.8 TSI heeft in de distributie kap een inspectie opening om te bepalen hoe ver de ketting spanner is uitgeschoven... mogelijk dat jouw motor dat ook heeft. Het rubberen kapje voor het inspectie gaatje moet dacht ik wel worden vernieuwd als het eenmaal er uit gehaald is...

Tikken kan ook komen van de EVAP purge valve, dit is een magneet klep en verslijt op den duur.

De brandstof injectoren kunnen ook tikken.

Motor olie staat ook netjes op niveau? De ketting spanner werkt namelijk op olie druk.
 
Laatst bewerkt:

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Voor de zekerheid bij de dealer laten controleren.

Voor zover ik weet krijg je een fout melding op je dashboard als de ketting te ver is opgerekt en de timing van de kleppen niet meer goed is.

Mijn 1.8 TSI heeft in de distributie kap een inspectie opening om te bepalen hoe ver de ketting spanner is uitgeschoven... mogelijk dat jouw motor dat ook heeft. Het rubberen kapje voor het inspectie gaatje moet dacht ik wel worden vernieuwd als het eenmaal er uit gehaald is...

Tikken kan ook komen van de EVAP purge valve, dit is een magneet klep en verslijt op den duur.

De brandstof injectoren kunnen ook tikken.

Motor olie staat ook netjes op niveau? De ketting spanner werkt namelijk op olie druk.
Beste XPtuning,

Bedankt voor je reactie.
De motorolie is op peil.
Die is vandaag nog vervangen met 5W30 ipv 10W60. Vorige eigenaar dacht volgens mij dat die een Lamborghini reed.

Wat voor stappen zou ik zelf kunnen nemen. De auto gaat volgende week naar een cupra specialist om een diagnose vast te stellen.

Moet er ook bij melden dat als de motor draaiende is en je haalt de olie vuldop eraf er enorm veel vaccuum op staat. ( Om dit probleem heb ik al die olieafscheider/carterventilatie vervangen). Maar geen succes.

Zou je de ketting niet moeten horen klapperen als deze een koude start krijgt?

Het voertuig heeft 110.000 gelopen op dit moment
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Je moet de motor olie gebruiken die voorgeschreven is omdat de diameter van olie kanalen in de motor, olie sproeiers en zuigers etc...afgestemd op de soort olie.

Binnenin de motor is altijd een bepaalde mate van vacuüm, dus mogelijk was er niets mis met je oude PCV.

Bij een koude start kan je de ketting iets horen omdat de ketting spanner nog geen olie druk heeft en de ketting dan kortstondig op alleen veer druk op spanning wordt gehouden, die ratel moet na enkele seconden verdwijnen zodra er voldoende olie druk is.

Bij 110k zou een ketting niet opgerekt moeten zijn... volgens mij is die periode allang voorbij... Mijn 1.8TSI staat op 173k met de originele ketting.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
843
Uhhh, nieuwe ketting en nokkenassen bij 107.000. Je krijgt wel storingen maar de onderhoudsvrije ketting is puur op gehoor.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Uhhh, nieuwe ketting en nokkenassen bij 107.000. Je krijgt wel storingen maar de onderhoudsvrije ketting is puur op gehoor.
Op gehoor? Dat lijkt op natte vinger werk...
Volgens mij is het zelfs zo dat je kan uitlezen hoe ver de nokkenassen van de juiste stand afwijken, als indicatie van de staat van de ketting, spanner en geleiders.
Oudere 2.0TSI's hadden ook zo'n inspectie opening bij de ketting spanner, ik verwacht dat de huidige generatie 2.0TSI die ook hebben...
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Het is zoiezo niet de ketting lijkt me.
Dan zou het geluid koud moeten maken en wanneer de oliedruk is opgebouwd zou het moeten verdwijnen. Maar ik heb het juist andersom.

Zou het niet de oliepomp kunnen zijn?
Oliepeil controleren melding ging aan toen er nog 3/4 olie in zat. Dit was wel na een stuk open trappen. Er zat 10w60 olie hiervoor in. Zou de oliepomp geen schade hebben kunnen oplopen door te dikke smering?

Enige wat ik nog kan doen is dus de EVAP purge halve vervangen?

Ik hoor graag van jullie
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Ook nieuwe EVAP purge valve's tikken/klikken, dat moeten ze doen. Bij een defecte valve krijg je echt een foutmelding.

Laat gewoon je specialist er naar luisteren en vaststellen waar het geluid vandaan komt.
Overigens, toen ik in 2012 mijn eerste TSI motor kreeg luisterde ik ook iedere keer naar het getik, iets van ratels...en baalde ik als een stekker van die geluiden, nu 173k verder zijn de geluidjes nog steeds het zelfde...ben er inmiddels aangewend geraakt...en motortje loopt als een trein 😁
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
843

SEAT] [Leon 5F] P0016 paniek? Cupra 280, 2016​


Hoop het niet voor je maar lees dit topic maar es door. Het begon bij mij met een storing van de nokkenassen die van tijd waren. Het getik heb ik niet gehoord als begin van dit probleem.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
843
Het geluid wat ik bij jou hoor is niet van de ketting, het lijkt wel een 8 cilinder
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.534
Bij 110k zou een ketting niet opgerekt moeten zijn... volgens mij is die periode allang voorbij... Mijn 1.8TSI staat op 173k met de originele ketting.
Nee hoor....speelt nog steeds en vaak is dat het gevolg van de te lange service intervallen en te dunne olie.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Als het goed is moet je (men) met VCDS kunnen uitlezen hoe het met de timing van de nokkenassen gesteld is.
Dat moet binnen bepaalde toleranties vallen, zo niet dan wordt het vervangen van de ketting.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
843
Nee hoor....speelt nog steeds en vaak is dat het gevolg van de te lange service intervallen en te dunne olie.
Klopt was bij mij ook zo, olie met 30k vervangen is funest voor de smering. Nokkenasverstellers en ketting lopen dan de laatste 5000km door niet smekende olie, die dat 3 keer en de zaak is zoals bij mij. Dus de les van jou oa is iedere 15k olie en filter.
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Ik vervang zelfs de olie met 10000kms omdat ik gewoon echt de motor vers wil houden. Nu heb ik deze auto pas 4000kms en heeft me eerlijk gezegd alleen maar narigheid bezorgt. Als die goed functioneert heb ik een lach van me mond tot me oren.

Vandaag reed ik even een stukje.Toen bij het manual terugschakelen d.m.v de pook op hoge toeren kwam er een enorme walm (ECHT ENORM) witte rook uit de uitlaat. De hele weg stond er wit van. De auto begon ook even te stotteren maar toen ik het gas voor 80% eraf haalde reed de auto normaal bleef even roken en toen verdween de witte rook en reed de auto weer normaal.

De Turbo is 1000kms geleden vervangen.
Kwam wel een melding met iets over de aanzuiglucht van de turbo. De reden van vervanging turbo omdat de garage dacht dat dat probleem van witte rook aan de turbo lag. Vandaag ben ik er achter gekomen dat dat dus niet zo is.

Ben echt ten einde raad
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
843
Maar nogmaals, het geluid van jou filmpje herken ik niet als een opgewekte ketting. Ik zou 'm laten uitlezen. Dan weet je wat.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.534
Ik vervang zelfs de olie met 10000kms omdat ik gewoon echt de motor vers wil houden. Nu heb ik deze auto pas 4000kms en heeft me eerlijk gezegd alleen maar narigheid bezorgt. Als die goed functioneert heb ik een lach van me mond tot me oren.

Vandaag reed ik even een stukje.Toen bij het manual terugschakelen d.m.v de pook op hoge toeren kwam er een enorme walm (ECHT ENORM) witte rook uit de uitlaat. De hele weg stond er wit van. De auto begon ook even te stotteren maar toen ik het gas voor 80% eraf haalde reed de auto normaal bleef even roken en toen verdween de witte rook en reed de auto weer normaal.

De Turbo is 1000kms geleden vervangen.
Kwam wel een melding met iets over de aanzuiglucht van de turbo. De reden van vervanging turbo omdat de garage dacht dat dat probleem van witte rook aan de turbo lag. Vandaag ben ik er achter gekomen dat dat dus niet zo is.

Ben echt ten einde raad
Dat pufje rook doen ze wel vaker wanneer de motoren flink belast worden. Vooral tijdens circuit dagen en bochtige wegen. Komt door het klotsen van de olie en een hoge carterdruk.
De olie komt dan in de turbo terecht waardoor de motor een witte pluim geeft.
 
Bovenaan