[SEAT] [Leon 5F] Cupra Help! Getik uit de motor.

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Jep, volgens mij kan je dat op een aantal manieren minimaliseren/elimineren:

-Upgrade PCV: https://www.racingline.com/oil-management-catch-can-mqb-golfr-golfgti-audis3-leoncupra
-Olie carter met betere baffles
-Olie windage tray (zou er al standaard in moeten zitten)

[edit]
In deze video hebben ze het ook nog ff over de PCV

Bedankt voor deze informatie. Alleen is het zo dat ik de auto niet gebruik op een trackbaan ( nog wel van plan:) ).

Het lijkt me dat als je de auto open trapt op een recht stuk van 50-130 hij dat niet zou moeten doen.. dan lijkt het me toch een ander probleem.
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Vandaag reed ik naar huis van werk. zo een 5 kilometer later ging het EPC lampje branden en de ACC en lane assist werkten niet meer. Vervolgens werd de motor toerental gelimiteerd op 4000RPM. Ik ben rustig verder naar huis gereden. Toen ik de motor uit deed en hem opnieuw starten waren al deze meldingen weg....

Dinsdag is de diagnose bij de Seat specialist. Ik ga geen risico nemen en de auto daar nu al afzetten. Voordat de motor opblaast of dergelijke.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.586
Ja goede vraag idd, dat zou voor mij ook wel vallen onder "normaal gebruik".

Als ik een EA888 motor had gehad dan had ik die modificatie allang gedaan, zelfde met die benzineslang(en) (nieuw partnr). Maar dat is een persoonlijke keuze uiteraard.

[edit]
Goed idee, better safe than sorry!
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
Vandaag reed ik naar huis van werk. zo een 5 kilometer later ging het EPC lampje branden en de ACC en lane assist werkten niet meer. Vervolgens werd de motor toerental gelimiteerd op 4000RPM. Ik ben rustig verder naar huis gereden. Toen ik de motor uit deed en hem opnieuw starten waren al deze meldingen weg....

Dinsdag is de diagnose bij de Seat specialist. Ik ga geen risico nemen en de auto daar nu al afzetten. Voordat de motor opblaast of dergelijke.

Ik hou jullie op de hoogte.
Wat is hier uit gekomen?
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Wat is hier uit gekomen?
Er is een hele waslijst uit vervangen onderdelen naar buiten gekomen. Auto bleek al op 20000kms een andere nokkenas etc te hebben gekregen.

Kreeg te horen dat deze auto vanuit de fabriek al problemen heeft.

Auto staat bij de garage op dit moment.
Er word een complete motor revisie uitgevoerd op kosten van de verkoper.

Mocht na dit, het probleem met dat rook uit de uitlaat niet verdwenen zijn ga ik maar die Racingline oil catcher bestellen.
 

dsg7speed

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 dec 2018
Berichten
845
Oeps, nokkenassen heb ik ook gehad, mooi klote hoor...
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Oeps, nokkenassen heb ik ook gehad, mooi klote hoor...
Blok word gelukkig onder de kosten van de verkoper compleet gereviseerd. Alleen ben ik nog steeds bang dat omdat het een blok is die van fabrieks af al problemen heeft, dat het probleem tijdelijk opgelost is. En na een jaar of twee weer begint.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
De motorolie (mits van goede kwaliteit) die de vorige eigenaar erin had is niet verkeerd hoor.
Dit type motor kent eigenlijk weinig tot geen problemen en als die revisie compleet en correct wordt uitgevoerd dan zouden de problemen die er mee waren opgelost moeten zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.586
Ik snap het wel, het is erg belangrijk om vertrouwen te hebben (en te houden) in je auto. Als dat eenmaal weg is (geweest), dan is dat verrekte lastig om weer te verkrijgen
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Beste forumleden,

Na een gevecht van bijna 7 maanden tegen de garage waar ik hem heb gekocht krijg ik eindelijk de best mogelijke situatie die hier uit kon ontstaan.

Het motorblok dat er in zat gaf probleem na probleem. Uiteindelijk met expertise van een revisiebedrijf zijn ze op de conclusie gekomen dat het verstandiger is om een nieuwe motorblok er in te zetten dan een complete revisie uit te voeren.

Nadat ik een tik uit het motorblok hoorde werd het blok gecontroleerd en werd geconstanteerd dat de nokkenas naar de klote was. Na het vervangen van het complete nokkenas + alle kettingen etc die er bij horen leek het probleem opgelost te zijn.

Na een testrit van circa 100km door de revisiebedrijf werd een nieuw geluid geconstateerd dat bleek te komen uit de klepstoters.

Probleem opgelost nieuw probleem.
Toen deze motorblok opnieuw werd geopend om de klepstoters te vervangen heeft de revisiebedrijf aangegeven de drijfstang lagers ook bij te vervangen.

Toen deze bezig was met het vervangen dacht hij nu ik toch bezig ben. Laat ik ook even kijken bij de krukas of die nog helemaal in orde is.

Nou laat ik zeggen dat als ik met dit blok nog een 500km extra zou rijden zou ik aan de kant staan met een blok dat was vastgenaaid.

Ik zal fotos toevoegen & videos toevoegen van problemen die werden geconstateerd.

Nu word een NIEUW motorblok in gezet met een productiejaar uit 2018. Beter kan dit voor mijn gevoel niet omdat het en een nieuw motorblok is en het een blok is die in dat of vorig productie jaar is verstevigd. en "baby" foutjes eruit zijn gehaald.

Ik zal ook fotos en videos plaatsen van de auto als die helemaal klaar is.


Bedankt voor jullie advies en steun.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.324
Mooi dat het eindelijk opgelost is en ook op een goede manier. Veel plezier weer met de auto!

Om welk revisiebedrijf ging het?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Je bedoelt een nieuwe stripmotor? Alleen het draaiende deel...

Bij 110k uitgelopen krukas lagers...10w60 olie er in... mogelijk dat het blokje flink getuned is geweest en continu op zijn donder heeft gekregen van de vorige eigenaar...

Ik heb van een duitse tuner, volgens mij LCE Performance een uitleg gezien over de standaard af fabriek aluminium lager schalen, die zijn voor extreme getunede motor helemaal niet geschikt
maar dat daar doorgaans niet echt naar gekeken wordt...
De volgende eigenaar zit met de gebakken peren.

Veel plezier.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.268
Hoop dat hiermee echt de problemen verholpen zijn.
Was deze gechipped of nog origineel?
 

C[]pra

New member
Lid geworden
1 aug 2022
Berichten
17
Je bedoelt een nieuwe stripmotor? Alleen het draaiende deel...

Bij 110k uitgelopen krukas lagers...10w60 olie er in... mogelijk dat het blokje flink getuned is geweest en continu op zijn donder heeft gekregen van de vorige eigenaar...

Ik heb van een duitse tuner, volgens mij LCE Performance een uitleg gezien over de standaard af fabriek aluminium lager schalen, die zijn voor extreme getunede motor helemaal niet geschikt
maar dat daar doorgaans niet echt naar gekeken wordt...
De volgende eigenaar zit met de gebakken peren.

Veel plezier.
Nieuwe motor of nieuwe strip motor. ben al blij dat het oude blok weggaat en er een ander voor in plaatst komt. Ik heb de historie van het oude motorblok gezien. De nokkenassen zijn al op 32.000km al keer vervangen. Wat ik van de specialist begreep is. Dat dit blok al ziek was op het moment dat die is geboren.

Ik heb de revisiebedrijf er naar laten kijken en die heeft bevestigd dat het om een nieuw blok gaat. Dus niet om een die is schoongemaakt en overgespoten etc.

Ik sta met veel spanning te wachten op de auto.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Nieuwe motor of nieuwe strip motor. ben al blij dat het oude blok weggaat en er een ander voor in plaatst komt. Ik heb de historie van het oude motorblok gezien. De nokkenassen zijn al op 32.000km al keer vervangen. Wat ik van de specialist begreep is. Dat dit blok al ziek was op het moment dat die is geboren.

Ik heb de revisiebedrijf er naar laten kijken en die heeft bevestigd dat het om een nieuw blok gaat. Dus niet om een die is schoongemaakt en overgespoten etc.

Ik sta met veel spanning te wachten op de auto.

Ik hou jullie op de hoogte.
Een "ziek" blok af fabriek bestaat niet, het zijn bij VW echt stelletje boerelullen die een motortje in elkaar knutselen...het gaat er om hoe de eerste eigenaar er mee omgaat...en daar gaat het fout...
 
Bovenaan