[SEAT] [Leon 5F] DSG 7 schakeld slecht bij warme motor.

brian994

New member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
17
Goedemorgen allemaal.

Ik heb sinds een paar weken een Seat Leon 1.0 DSG 7 uit 2018 en er vallen mij een aantal dingetjes op m.b.t. de DSG bak.
Ik merk als de motor koud is de auto waanzinnig snel schakeld zonder problemen.
Echter als de motor bedrijfstemperatuur heeft bereikt gaat dit een stuk minder soepel.
Dan doen zich volgende problemen voor.

- Een voelbare harde schok tijdens het schakelen van 1 naar 2 (volgende versnellingen gaan wel soepel)
- Bij gas geven op de snelweg in zelfde versnelling (7) zie je het toerental wijzertje omhoog schieten na loslaten gaspedaal.
- Bij inhalen op de snelweg schakeld de bak heel schokkerig terug naar zn 6 of 5 alsof de bak twijfelt welke versnelling die nou moet inschakelen.
- ook als de auto vol beladen is merk ik dat hij het er moeilijker mee heeft om soepel door te schakelen.

Ik twijfel nu of dit ''normale'' verschijnselen zijn van een DSG7 of dat ik hiermee terug moet gaan naar de dealer waar ik hem gekocht heb.
De kilometerstand van de auto is ook nog bizar laag dus vandaag dat ik eerst even navraag doe voordat ik straks voor niks ga :)
kmstand: 18000

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

mvg Brian
 
Laatst bewerkt:

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Normaal gezien zou het olieniveau niet veranderen, omdat deze ook (normaal gezien) niet verwisseld hoeft te worden bij dit type DSG. Als ik kijk naar mijn auto, dan schakelde deze ook merkbaar van D1 naar D2. Het probleem wat je beschrijft met het gas los laten in dezelfde versnelling herken ik niet, wat ik wel had was dat wanneer ik zacht gas gaf in D7, dat mijn naald van de toerenteller niet soepel opliep, maar schokkerig. Hiervoor ben ik toen ik de auto net had, terug gegaan naar de dealer om er naar te laten kijken.

Ze hebben toen bij mij (43.000km) de versnellingsbak uitgelezen en een rondje gereden. Er bleek niks met de bak aan de hand, en de koppelingsplaten waren ook nog in goede staat. Het schijnt dat DSG bakken bij de kleinste problemen al een foutcode uitspugen.

Ik heb onlangs mijn Leon Stage1 laten tunen, en daarbij mijn DSG Stage2. Bij mij zijn de *problemen* daarmee verholpen. Hij schakelt niet meer meteen van D1 naar D2 waardoor je soepeler weg kan rijden. En de schakelmomenten zijn iets later waardoor hij soepel doorschakelt.

Ik zou hem voor de zekerheid toch even laten nakijken bij je dealer, ik neem aan dat je nu nog garantie hebt? Dan kunnen ze in iedergeval de DSG even uitlezen.
 

brian994

New member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
17
Oke bedankt voor je antwoord.
Wat is voor jou ''merkbaar'' overschakelen? ik voel als de motor warm is en ik trek op bij het stoplicht dan schakeld hij echt met een bonk over.
Ook hoor ik als ik afrem en weer gas geef de bak rommelen(ijzer) waardoor ik me soms schaam als ik langs mensen rij want ook dit is flink hoorbaar.
Ik ben al naar de dealer gereden om het te laten controleren een aantal weken geleden toen ik hem net had.
Hun hebben de bak weer in de standaard waardes ingesteld en zeiden dat er verder niets aan de hand was.
Het zit mij nogsteeds niet lekker en ga daarom ook aanstaande vrijdag bij een onafhankelijk bedrijf mijn dsg laten controleren.
Als hier ook niets uitkomt zal ik er aan moeten wennen en zal het wel horen bij de auto.
Het is namelijk ook mijn eerste auto met een DSG.
Waarom ik over het schakelgedrag twijfel is omdat ik van de week in een andere seat heb gereden (Arona) met de zelfde motor en bak, dit schakelde gelijk beter dan mijn auto.

Ik hoor het wel :)
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
bij mij schokte de auto tijdens het overschakelen van D1 naar D2. Opzich is dit wel verklaarbaar omdat de auto veel te vroeg naar D2 gaat. Zoals ik aangaf is at probleem bij mij verholpen nu. Ik heb inderdaad als ik afrem voor een stoplicht en ik kom tot een complete stop, dat ik een soort 'kloenk' geluid hoor. Dit is vooral merkbaar wanneer ik naast een andere auto tot stilstand kom en het geluid weerklinkt in de zijkant van die andere auto. Ik moet wel zeggen dat het me niet is opgevallen na het tunen van de DSG. Ik zal nog eens extra opletten of het nog hoorbaar is.

Ik heb al in redelijk wat verschillende DSG auto's gereden, en moet zeggen dat ik ook altijd het idee heb dat die van een ander beter schakelt. Volgens mij is dat ook gewoon iets wat tussen onze oren zit. Maar het zou natuurlijk best kunnen dat die Arona inderdaad beter schakelt. En zeg nooit nooit, maar met jouw kilometerstand lijkt het me onwaarschijnlijk dat er iets mis is met je DSG. Maar ik ben natuurlijk geen monteur, en alles kan kapot.

Wel goed dat je het nog even na laat kijken door een ander bedrijf. Wie weet kom je daar meer te weten.

Ik zou zoals beloofd nog een video maken van het schakelgedrag van mijn Leon. Ben er nog niet aan toe gekomen, maar zal proberen dit op korte termijn te regelen.
 

brian994

New member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
17
Ik heb gisteravond nog even een flink stuk gereden en gelet op de ''problemen'' die ik ervaar. ik denk dat je gelijk hebt dat het tussen onze oren zit (perfectionist) hahah, het is natuurlijk ook mijn eerste auto met een DSG dus weet ik niet hoe het hoort te schakelen en wat nou een normaal geluid is en wanneer ik er wat mee moet doen.
Ik ga denk ik ook even de afspraak bij het andere bedrijf even annuleren zodat ik eerst even rustig kan kijken of het echt wel zo erg is dan ik denk.
Ik heb namelijk ook nog 2 jaar garantie op die auto waarvan 6 maanden BOVAG dus mocht er dan echt wat mis zijn heb ik nog alle tijd.

Bedankt voor je hulp hierin weer (Y)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
Volgens mij kan je bij de Seat dealer een reparatie geschiedenis opvragen, of met de service medewerker doornemen.... gewoon uit interesse....dus niet meteen zeggen dat je iets raars voelt in de DSG...
 

brian994

New member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
17
Oh okee dat wist ik niet. kunnen ze dan alleen de reparatie geschiedenis inzien die gedaan is bij dealers of ook andere bedrijven.
 

VAGfan

Active member
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
1.051
Ik werd getriggerd door je opmerking ?Bij gas geven op de snelweg in zelfde versnelling (7) zie je het toerental wijzertje omhoog schieten na loslaten gaspedaal?. Dit mag de bak absoluut niet doen ! Het schokkerig terugschakelen ook niet. Zoek maar eens op mechatronic i.c.m. jouw DSG bak. Ik zou de auto laten uitlezen/proefrijden door de dealer, zeker als er nog garantie op zit. Mijn inziens heb je een (beginnend) hardware probleem.
 

brian994

New member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
17
Bedankt voor je reactie. het klinkt misschien wat heftiger dan dat het daadwerkelijk is. het is dus als ik 100 rij in zn 7 en dan wat gas geef zonder dat de auto terugschakeld het wijzertje zichtbaar even omhoog gaat en dan weer terug. hoe meer gas hoe meer je het wijzertje ziet bewegen bij loslaten gas.(het is ook niet altijd het geval) zoals ik al zei heeft de auto pas 18000 km gelopen, zou de mechatronic nu al kapot kunnen zijn?
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Dat blijft altijd gissen. Feit is wel dat het in principe niet goed is dat je wijzer omhoog gaat bij het gas los laten. Over het algemeen komen dit soort problemen eventueel pas voor bij hogere kilometerstanden. Maar als ik jou was zou ik het inderdaad toch even laten controleren. Zeker omdat je nog garantie hebt.
 

brian994

New member
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
17
Ja klopt, wat ik al zei is dat het af en toe eens voorkomt dus geen dagelijks ''probleem''. ik zal het even in de gaten houden hoe het zich voordoet en anders maak ik even een afspraak bij de dealer. ik heb ook nog 2 jaar garantie op die auto dus dat moet zeker goedkomen als er echt een probleem in zit.
 
Bovenaan