[SEAT] [Leon 5F] ESP knop retrofitten / schakelconsole Golf MK7 gebruiken?

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Na eindelijk wat meters gemaakt te hebben met de "nieuwe" bolide merk ik dat ik een eenvoudige manier van de ESP uitzetten mis. Telkens diep de menu's ingaan op het infotaiment begint me tegen te staan om even te kunnen spelen met de koets op een klaverblad.

Weet iemand of het mogelijk is een ESP knop te retrofitten? Of dat het "schakelpaneeltje" van een Golf MK7 past?
d8347e9b520c82f0c59e7e4fab848834.jpg



Het valt me op dat de pookzak van de Leon erg breed is tov de MK7 golf, maar ik kan op de foto's niet goed zien of evt de hele pookzak + schakelknoppen van een MK7 in de console van de Leon passen.
5F0064230E.jpg

Ik heb zelf iig het vermoeden dat de knoppen op electronisch gebied en qua codering wel aan de praat te krijgen moeten zijn, echter een elegante OEM ogende oplossing zou mijn voorkeur genieten. Eventueel een passende knop waar bij de pre facelift de hoogteverstelling van de koplampen zit is ook een optie.

Tips zijn van harte welkom :).


gr. Thijs
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.808
Misschien heb je hier wat aan:

 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Inmiddels weer een stapje verder. Ik wist sowieso niet dat de Cupra versies een ESP knop hadden, die is er inmiddels eentje onderweg naar mij :). Goeie tip, hartelijk dank daar voor!

Het enige wat ik (nog) niet voor elkaar krijg is het juist coderen van de ABS module. Ik heb via het infotainment alleen de mogelijkheid om ASR uit te schakelen, ESC (of ESP) blijft altijd actie en die wil dus graag uit kunnen zetten.

Wat ik overal lees is dat byte 26 aangepast moet worden echter zijn die coderingen "korter" dan die in mijn module. Ik ga niet zomaar een hele codering die ik ergens gevonden heb de module in schieten, grote kans dat ik mijn ABS module brick.

VCDS heb ik in deze erg weinig aan want er staat vrijwel geen info over in welke byte nu welke parameters zitten, blijkbaar gebeurt dat "ab werk" tegenwoordig op een andere manier via ODIS oid. Nu is de vraag, is er iemand met een MY18 ST die wèl ESC uit kan zetten die voor mij de long code hier kan delen?

Om die knop aan de gang te krijgen had ik gelezen dat ik waarschijnlijk draden moet gaan trekken naar de a-stijl (zoals vermeld in de link van DriverSeat hierboven), dus voordat ik dat ga doen wil ik het eerst via het infotainment aan de gang krijgen om zeker te weten dat het kan :). En die draden trek ik dan meteen zodra ik de kabelboom van de standkachel erin ga knutselen.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
1.097
Ik heb eventueel de Long Coding van mijn vorige Cupra (Jan ‘19) voor je. Geen idee of je er iets aan hebt, maar buitenom dat het een DSG was, neem ik aan dat er weinig verschil zit in de ESC coding.

Je hebt een PM.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Ik heb eventueel de Long Coding van mijn vorige Cupra (Jan ‘19) voor je.
Kun jij je toevallig nog herinneren welke opties je had als je via je infotainment keek? ASR Off / ESC Sport / ESC Off toevallig? Dan kan ik misschien de juiste byte vinden in die 46 coderingsbytes.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Ik kan blijkbaar geen posts bewerken, ik heb nog wat zitten prutsen vanmiddag: tot zo ver nog niet het gewenste resultaat behaald maar goed, het heeft ook allemaal geen haast, moet wel hobby blijven :p.

Van Leon nog een handige hint gekregen zodat ik wat meer vergelijkingsmateriaal had.

Onderstaande tabel ben ik al her en der tegen gekomen. Ik heb uiteindelijk mijn originele coding opgesplitst in bytes en omgerekend naar binair en ben gaan zoeken naar 0010

Code:
[HEX]-[BINARY]-[AVAILABLE OPTIONS]    
[02h]---[0010]----[Activated / ASR deactivated]    
[03h]---[0011]----[Activated / ESC Sport]    
[04h]---[0100]----[Activated / ESC disabled]    
[05h]---[0101]----[Activated / ASR disabled / ESC off]    
[06h]---[0110]----[Activated / ESC Sport / ESC off]    
[07h]---[0111]----[Activated / ASR disabled / ESP off]    
[09h]---[1001]----[Activated / ASR off / ESC Sport]

De coding die ik gekregen had kwam van een Cupra (please correct me if I'm wrong :p) waarvan ik verwacht dat het 1 van de 4 laatste opties zouden moeten zijn, waarbij ik denk dat 0111b de meest voor de hand liggende is. Bij byte 11 vond ik dus bij de Cupra coding 0111b (07h), waar bij de mijne 0000b (0h) stond (ik dacht wellicht is alleen ASR aan/uit een 0h). Dus ingelogd (S12345) en dat gecodeerd. No bueno, een shitload aan meldingen op het dashboard. Daarna een DTC met wrong coding.

45dvxy.png


Toen kreeg ik het even warm want VCDS liet me niet de originele codig terug schrijven want de module zag geen verandering tov wat erin zat, dus gek genoeg was na het accepteren van de codering, de longcoding toch weer terug op de originele coding gesprongen. Niet goed voor de bloeddruk als je allerlei verhalen hebt gelezen over makkelijk te bricken Conti ABS modules. Na een key cycle en het wissen van de fouten alles weer ok. Pfew.

4opcjf.png


Soit, daarna toch nog eens nader naar byte 29 gekeken zoals op de diverse fora gemeld, die bit sequence eindigde in mijn coding kwam neer op 100010b (22h) en die van de Cupra 100110b (26h). Ik dacht nou, misschien dat het em dan toch is, wat moed verzameld, wederom ingelogd en gecodeerd. Toen de melding: coding rejected error 13 incorrect message length or invalid format. Op dat moment was ik er wel even klaar mee voor vandaag :D.

Of ik heb mezelf op het verkeerde been gezet of wellicht is er iets dichtgetimmerd bij VW omdat er teveel grapjurken zijn met codeertools tegenwoordig en daar verdienen die OEM'ers natuurlijk geen zak aan. De long coding helper heb je iig niks aan voor de ABS module, ik ga die vraag nog eens op het ross tech forum stellen of ze daar wel data van hebben.

Verder wel nog even het HVAC paneeltje eruit gehad om te kijken of de ESP knop al bedraad is, dat bleek niet zo te zijn. No surprises there maar het had een mooie verassing geweest :p.

Morgen weer een dag.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Het is gelukt!

1727524975727.jpg


Achteraf was de oplossing simpel maar goed dat is altijd zo als je het eenmaal weet :D.

Het bleek dus toch byte 29 te zijn en de fout was dus dat ik ingelogd op de module. Om deze byte te coderen hoef je dus NIET in te loggen.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Dat is nu net het fijne van een forum vind ik. Deze informatie is dan nog terug te vinden voor de volgende die er mee zit.
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.808
Mooi dat het gelukt is en dat je het hier meldt inderdaad.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Bouw je er nog wel een extra knopje in?
Dat is uiteindelijk wel de bedoeling. De knop ligt inmiddels al klaar alleen ontbreekt het nog aan tijd om het "halve" dashboard eruit te schroeven om draden te kunnen trekken. Ik neem dat meteen mee zodra de kabelboom van de nog in te bouwen standkachel erin gaat, dan moet die hele hoek toch al uit elkaar om door het schutbord te komen met de kabelstreng van de standkachel.

Als ik het goed heb gezien in de schema's moeten er een aantal draden worden bijgetrokken waarvan er minstens 1, misschien 2 richting het "coupling station" moet in de buurt van de motorkapontgrendelingshendel. (leuke voor scrabble)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
14.275
Omdat als hij die niet inbouwt het zo lastig is om werkend mee te nemen..... :p
Denk dat hij het in het koude jaargetijde frisjes vindt 's morgens in de auto.
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
Waarom ga je standkachel inbouwen?
Omdat ik een hekel aan krabben heb, dus waarom niet. Ik heb bij mijn vorige auto altijd spijt gehad dat ik geen echte in heb gebouwd, dat was toen ook een jonge occasion zeg maar. Ik heb daar later een defa standverwarming op 220V ingebouwd maar altijd gebaald dat de motor niet ook werd opgewarmd. Dus nu, nieuwe auto, nieuwe motivatie, nu of nooit zeg maar :p. Via ebay het meeste kunnen scoren voor de helft van een nieuwe set. En allemaal nieuw op het brandstofpompje en de brandstofleiding na :).
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
1.097
Ben benieuwd. Ik weet dat het binnen VAG vaak niet uitmaakt bij retrofitten, maar is de Leon eigenlijk geleverd met standkachel?
 

Thijs_Rallye

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
10 aug 2024
Berichten
216
maar is de Leon eigenlijk geleverd met standkachel
Voor zo ver ik weet niet. Ik heb wel wat verhalen gelezen van onze oosterburen die er een in een Leon hebben laten inbouwen op motortalk.de.

Ik heb voorafgaand uren in ETKA zitten pluizen om een HVAC bedieningspaneel te vinden voor een Leon met standkachelknop, ik heb ze niet kunnen vinden, alleen voor de rest van de VAG stal. (daar waar nu OFF (of REST) staat komt ie dan) VW heeft een andere kleur (wit) knopverlichting en ik zou er niet van staan te kijken als Skoda ook een eigen kleur heeft. Voor zo ver ik weet is de Leon ST gelijk aan de Golf Sportwagon qua bodemplaat ed (op onafhankelijke ophanging achter na dan). Het is allemaal het MQB platform.

Ik heb met wat prullen met coderen die bediening via het infotainment al aan de praat gekregen dus de noodzaak voor dat knopje is er eigenlijk niet voor die paar keer per jaar. Ik was in den beginne bang dat de bediening via het infotainment gelocked zou zijn maar dat lijkt nu allemaal mee te vallen. Er zijn maar een paar delen die onder component protection vallen en de standkachel is er niet een van.

Het was in ieder geval een prijzig gokje, maar een vrijwel complete set vind je eigenlijk nooit voor een echt nette prijs dus die gok heb ik na overleg met de wederhelft genomen :). Ik heb de stalen koelleidingen al een +/- op de plek gehouden en het lijkt dat dat allemaal moet gaan passen. Ik had de standkachel eerder thuis staan dan de auto :p.
 
Bovenaan