[SEAT] [Leon 5F] Fr laag koelvloeistof en veel rook uit uitlaat

DanielKL

New member
Lid geworden
4 feb 2024
Berichten
8
Hallo allemaal,

Ik ben gisteren wezen kijken voor een Seat Leon Fr uit 2015 (hatchback). Ik was gelijk verkocht, echt een prachtige wagen. Ik heb er een stuk mee gereden en dat voelde heerlijk aan, uiteindelijk de auto apart gezet voor een inspectie onder de motorkap. Het viel mij op dat er best wat witte rook uit de uitlaat van de auto kwam; ook toen de motor al warm was. Niet overmatig veel, maar als die warm is en stationair draait had ik verwacht dat dit wel zou verdwijnen. Ik heb daarop onder de motorkap gekeken en de koelvloeistof stond ruim 5 centimeter onder de min. Ik ben daarop teruggereden naar de dealer. Die had binnen 5 minuten de diagnose dat de waterpomp kapot was. De rook was condens zei die, maar zelfs na 30 minuten rijden vond ik dit opmerkelijk. Daarna is de monteur nog even een stuk goed gaan warmrijden om die onzekerheid bij mij weg te nemen over dir constante rook uit de uitlaat. Helaas was dat zonder resultaat want die uitlaat bleef roken. Wat denken jullie? Kan dat condens zijn en zit dat echt zo lang in die uitlaat? Zelfs bij een warme motor? Ik heb het ook even gefilmd maar zie niet direct een optie om dit toe te voegen aan deze post. Ik hoor het graag.
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.048
Je kan je filmpje uploaden in Youtube. Kies optie openbaar via link en dan de link hier via de media-optie plaatsen. Zo werkt het toch voor mij

Waterpomp werd bij mij (1.4 TSI) ook al vervangen op zo'n 80.000 en onder garantie van SEAT. Hoeveel km's heeft de auto? Welke motor?
 

DanielKL

New member
Lid geworden
4 feb 2024
Berichten
8
74.000 stand. Seat Leon Fr Dynamic 1.4 met 150pk. De rokende uitlaat maakt mij vooral onzeker + koelvloeistofniveau. Linkje:
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
815
De garage een goede diagnose laten stellen: compressie-test en druklektest.. Waterpomp die niet goed werkt zorgt er niet voor dat er koelvloeistof in de cilinders komt en wordt verbrand(altijd goed als ze die sowieso gaan vervangen, is een zwak punt...). Turboseals laten meestal blauwe rook zien(olie).
 

DanielKL

New member
Lid geworden
4 feb 2024
Berichten
8
Ja de waterpomp zouden ze sowieso vervangen. Goed om te weten dat deze diagnose best weleens zou kunnen kloppen. De rook maakt me alleen onzeker. Het is toch 16 duizend euro. Die rook uit de uitlaat, kan/mag dat nog bij stationair draaien en een goede warme motor? Het was gisteren wel goed vochtig, maar mijn auto kwam niks zichtbaars uit toen die warm was! Ik baal er echt van, ben wel overtuigd over de Leon. Prachtige wagen man.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Condens is normaal ook met een warme motor. Heeft deels te maken met het weer (Temperaturen) en veel korte stukken rijden. Hierdoor hoopt zich water op in het uitlaatsysteem.

Onze Skoda Rs had er ook last van, tot ik 2 gaten aan de onderzijde van beide uitlaat dempers heb geboord.

Ik schok me paar maanden terug een hoedje toen ik van Leidschendam naar Harlingen reed. Voorbij Hoorn op de A7 ging ik op het gas. Er kwam toen zo'n grote witte rookpluim uit de uitlaten daar ik niets maar dan ook werkelijk niets meer zag door de achterruit. De achteruit was helemaal nat terwijl de zon scheen. Meerdere malen ben ik flink op het gas gegaan en de Skoda bleef maar roken. Zo erg dat sommige weggebruikers seinden met hun de lichten.

Na een lange aanloop op een lege Afsluitdijk was het roken opgehouden.

Na wat verhalen op de Duitse Skoda forums te hebben gelezen schijnt het roken normaal te zijn. Schijnt een kwaal te zijn bij dit platform. Soms lees je dat de 5F Cupra er ook last van heeft.

Volgens horen zeggen is de Skoda Octavia Rs230 hierdoor vanuit de fabriek geleverd met waterafvoer punten in beide catbacks.

Als de waterpomp is gemaakt zou het in principe goed moeten zijn.
 
Bovenaan