[SEAT] [Leon 5F] probleem bij regen

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.237
Laat even iemand achter de auto kijken als je stevig remt, dit ivm de emergency braking wat hierboven wordt aangegeven. Weet niet of dit al standaard aanstaat bij dit model Leon.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Lijkt mij als dat je hard remt en het abs systeem assisteert en de auto trekt niet dan lijkt het mij dat er niets mis met de abs pomp en de vier sensoren...
Volgens is het zo dat de wat primitieve abs systemen een soort stampend/kloppend gevoel terug geeft in het rempedaal...of dat bij de 5F is weet ik niet.
Bij de Leon 1M was dat wel is mijn ervaring...lang geleden...
 

BlasterStyle

New member
Lid geworden
19 sep 2022
Berichten
24
Kan ik wellicht dingen uitlezen als ik een ODBEleven heb en de problemen zich voordoen?
Wellicht welk systeem ingrijpt op dat exacte moment?
 

Style_art

New member
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
11
Dag mede seat bezitters,
Ik zit sinds iets voor de zomer met een raar / gevaarlijk probleem.
Als ik rijd met mijn auto en het zonnetje schijnt is er niks aan de hand.
Zodra het gaat regenen en de weg wordt iets vochtig gaat de auto op een zeker moment zonder waarschuwen beginnen te zwalken naar zowel links en rechts.
Ik ben langs de dealer gereden nadat dit is gebeurd en die hebben hem uitgelezen maar kreeg hier niks uit de computer.
Voorbanden waren 3mm dus ging nog net goed, achter had ik vorig jaar een nieuwe set. Voor nu heb ik deze omgedraaid om te kijken of dit wellicht het probleem zou verhelpen. Dit heeft helaas het probleem ook niet verholpen.
Cruise control is het probleem ook niet want het speelt ook zonder de cruise control.
Uitlijnen is vorig jaar gedaan dus dat zou het ook niet mogen zijn.
Bij regen is het daarom gewoon gevaarlijk om met de auto te rijden omdat die in een keer aan je stuur lijkt te trekken.
Ik hoop dat er hier iemand is die soortgelijke problemen heeft gehad en voor mij de oplossing heeft.
Mocht er nog meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Model: SEAT Leon 5F FR ACT 150pk
Hallo,
Ik denk dat ik identiek hetzelfde probleem heb sinds enkele weken!

Sinds 2 weken merk ik dat bij regenachtig weer op de snelweg het motorvermogen plotseling sterk daalt en de snelheid afneemt.
Eerst dacht ik zelf aan aquaplaning, maar aangezien de voorbanden nieuw en in goede staat zijn, leek het me vreemd.
Ook het ESP- of ABS-systeem grijpt niet in. (lampje)
Toen merkte ik dat de auto bij het remmen bij verkeerslichten een sterk remgevoel heeft bij het uitrollen aan de rechterkant.
Aan de kant gezet en merkte dat het rechter voorwiel/remschijf veel warmer (heet) is dan de rest.
Mijn eerste vermoeden is een vastzittende remklauwzuiger.
Bij de garage bleek de zuiger vast te zitten en werd een nieuwe remklauw gemonteerd.
Ik haalde de auto op en de volgende ochtend was het probleem bijna meteen terug.
De auto omhoog met een krik en constateerde dat na het indrukken en loslaten van het rempedaal het wiel niet meer met de hand kon worden gedraaid en de zuiger niet meer kon worden teruggeduwd (met een nieuwe remklauw zou dit normaal gesproken heel gemakkelijk moeten zijn), enkel na +-5 Seconden kan ik opnieuw het wiel (met veel kracht te zetten en licht sleepend gevoel) rond draaien.
In de garage nadien zeiden ze dat wiel links achter dit ook vertoond.
Vandaag telefoon gekregen dat ABS-pomp vervangen dient te worden met ongeveer zelfde voorgegeven prijs van 2500€.
Omdat ik het vertrouwen in de garage heb verloren, omdat ze op zijn minst een proefrit hadden moeten maken, vraag ik hier om advies.
Is er een mogelijkheid dat de remslang inwendig is opgezwollen en daardoor geen remvloeistof terug kan stromen? Of hoofdremcilinder?

Kan je misschien even nakijken dat ook 1 van je velgen warmer (heter) is? Misschien ook even controleren dat hij ook dit klemmen van de remmen heeft?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Hebben ze het ook getest met een nieuwe remklauw eraan om te controleren of het dan óók optreedt?
Hoe weten ze anders of het de remklauw wel/niet is?
 

Style_art

New member
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
11
Hebben ze het ook getest met een nieuwe remklauw eraan om te controleren of het dan óók optreedt?
Hoe weten ze anders of het de remklauw wel/niet is?
Ze hadden waarschijnlijk ook gemerkt dat deze niet meer in te drukken was en dan blindelings deze vervangen er vanuit gegaan dat deze vast zat..
Maar zoals gezegd is deze nieuwe ook niet meer terug in te drukken.
Ik heb zelf de nieuwe van de remblokken gedemonteerd en dan motor gestart en 2-3 rempedaal ingedrukt -> remzuiger kwam naar buiten en dan verzocht met een waterpomptang deze terug in te drukken, dit was ONMOGELIJK -> ik moest de ontluchtingsnippel openen en dan kon ik deze zeer makkelijk terug naar binnen duwen.
Daarna ontlucht en dan heb ik gemerkt dat het wiel zich blokkeerd -> dan auto naar de garage gereden en zij hebben dan gemerkt dat ook Links Achter wiel dit heeft.
Nu een dag later zeggen ze proportioneelventiel in de ABS unit is stuk -> ABS pomp vervangen.
Ik vindt dit zelf vreemd want deze dingen gaan zelden stuk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Rechtsvoor én linksachter hetzelfde probleem, als je dan weet dat VW al zo'n 50 jaar een diagonaal gescheiden remsysteem heeft, krijg ik het idee dat daar iets fout gaat (dus de helft van het remsysteem), maar ik heb nog geen idee wat er nu precies aan de hand is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.541
Vaag probleem zeg...

Rembekrachtiger die blijft hangen?
Remverdeler (verdeelblokje onder de auto)?

Of dan toch de ABS pomp/aansturing?
 

Style_art

New member
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
11
Rechtsvoor én linksachter hetzelfde probleem, als je dan weet dat VW al zo'n 50 jaar een diagonaal gescheiden remsysteem heeft, krijg ik het idee dat daar iets fout gaat (dus de helft van het remsysteem), maar ik heb nog geen idee wat er nu precies aan de hand is.
Vanaf ze zeiden dat Links achter dit ook vertoond dacht ik meteen aan hoofdremcilinder, daar een probleem in 1 van de diagonale remcircuits. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de rembekrachtiger het probleem is en zeer licht steeds drukt op (in dit geval) diagonale remcircuit RV/LA
 

Style_art

New member
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
11
Vaag probleem zeg...

Rembekrachtiger die blijft hangen?
Remverdeler (verdeelblokje onder de auto)?

Of dan toch de ABS pomp/aansturing?
Remverdeler heeft deze bij mijn wete niet, wordt in de ABS geregeld. En dit zou het probleem op beide achter wielen een hogere remkracht/blokering moeten geven.

Ja kan steeds de ABS zijn, maar ik heb nog niet geweten dat er 1 kapot is gegaan zonder voorgaand probleem (ongeval,vocht,..).
En aangezien deze zo duur zijn vindt ik het kort door de bocht van de garage om zonder enige concrete info te kunnen geven waafom zij denken dat het de ABS is, ik heb de indruk dat ze met de natte vinger gissen. Ze kunnen me niet hun controle verloop opnoemen wat ze reeds getest hebben of uitgesloten
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.541
Dan lekker ergens anders een second opinion vragen. Goed dat je het in twijfel trekt voordat je de portemonnee trekt, gaat om nogal wat pegels... (y)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Remverdeler heeft deze bij mijn wete niet, wordt in de ABS geregeld. En dit zou het probleem op beide achter wielen een hogere remkracht/blokering moeten geven.

Ja kan steeds de ABS zijn, maar ik heb nog niet geweten dat er 1 kapot is gegaan zonder voorgaand probleem (ongeval,vocht,..).
En aangezien deze zo duur zijn vindt ik het kort door de bocht van de garage om zonder enige concrete info te kunnen geven waafom zij denken dat het de ABS is, ik heb de indruk dat ze met de natte vinger gissen. Ze kunnen me niet hun controle verloop opnoemen wat ze reeds getest hebben of uitgesloten
Helemaal mee eens.
Zoals al bij een ander lid een Mechatronic vervangen terwijl die niet kapot was......
Fatsoenlijk een probleem ontleden en dan pas weloverwogen met een reparatie advies komen is tegenwoordig gewoon een probleem bij vele garages.
 

Style_art

New member
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
11
Ik neem eerst zelf het heft weer in eigen handen.
Ik heb de wagen weer opgehaald en heb een autosnelwegrit gemaakt van 25Km en dan meteen weer velgen op temperatuur gecontroleerd.
Hierbij is de velg en remschijf RV warm/heet en de andere velgen en schijven kan je met de hand aanraken en hebben een temperatuur van +-30-40°C, heb dan zelf maar wiel RA omhoog gezet en gecontroleerd of dit ook na indrukken rempedaal niet meer met de hand te verdraaien is.
Dit was mogelijk, klemt zeer kort en daarna sleept het lichtjes (binnen aanvaardbare normen).
Ik denk dus steeds nog een probleem aan RV, heb me dan maar een remslang besteld voor RV want ik heb het vermoeden dat deze intern opgezwollen is.

Het zelfremmend probleem ENKEL bij regen kan ik maar denken dat dit de "droog funktie remschijven", daarom het plotse korte abrute remmen.
 

Style_art

New member
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
11
Het probleem werd bij mij verholpen.
Eerst rem-schijven en blokken vooraan vervangen omdat deze rechts heet gelopen waren.
Nadien werd de auto uitvoerig (en vrij lang) getest door de garage tot het probleem zich nogmaals voordeed, zoals gezegd bij regenweer.
Dan werd met een ABS revisie bedrijf besproken dat dit een meer voorkomende probleem is, allesinds eigen enkel bij bepaalde BMW en Ford modellen.
ABS eenheid werd gereviseerd door de firma (ik wacht nog op testrapport) en nadien opnieuw ingebouwd in de auto en opnieuw voor langere tijd getest of het probleem terug kwam.
Dit was niet het geval en ikzelf heb momenteel ook 750Km gereden van droog tot gietende regen, -3 tot +11 graden en het probleem treed niet meer op:D
De uiteindelijke rekening "viel nog goed mee", met iets boven de 700Eur (incl schijven en blokken)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Heeft ff geduurd maar uiteindelijk toch verholpen.
Zo zie je maar dat blind vervangen van een remklauw alleen maar geld kost en niks oplost als je niet verder zoekt.
 
Bovenaan