[SEAT] [Leon 5F] ST bj 2015 1.4 tsi motor houdt in, trilt ed.

jwolfink

New member
Lid geworden
5 jan 2022
Berichten
5
Goedendag,

ik heb een Seat Leon ST met een 1.4 TSI ACT. Enige tijd trok de motor niet goed. De bobine en bougies en lambdasensor zijn toen vervangen door de dealer.
Echter blijft de auto soms "inhouden", geeft soms zelf gas bij als je op de cruise control rijdt en als je stilstaat voor het verkeerslicht in de D (DSG Bak) met je voet op de rem dan loopt de motor onregelmatig en stottert met schakelen

Ga je vanuit stilstand achteruit rijden dan bokt de motor een beetje. Wat wel opvalt is dat de problemen zich alleen bij hogere temperaturen (+10 graden) voordoen.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? De garage kan niets vinden
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
Waarschijnlijk vervuiling van de gasklep en inlaat spruitstuk/kleppen.
Wat is de kilometerstand?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.417
Hoeveel kilometer heeft de auto gereden? Afhankelijk van de kilometerstand zouden vervuilde intake kleppen kunnen bijdragen aan het beroerd lopen / inhouden van de motor.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
Zijn de bougies en bobines vervangen omdat er misfires waren als fout melding?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
Tank je E10(95) of E5(98 ) ? Volgens mijn Seat dealer zorgen de biobrandstoffen(E10) voor wat extra vervuiling in het brandstofsysteem, zij gooien bij een service beurt ook een reiniger in de tank.
Bij een kilometerstand boven de 100k+ zou je kunnen overwegen om preventief het brandstoffilter te vervangen en daarna een brandstof systeem reiniger te gebruiken?
Wynn's Petrol Extreme Injector Cleaner 500 ml:
https://www.winparts.nl/filters-vlo...MIipeCj6aa9QIVjLt3Ch2angBcEAQYASABEgLoOPD_BwE
 
Laatst bewerkt:

jwolfink

New member
Lid geworden
5 jan 2022
Berichten
5
er stond op de factuur dat er : Cilinderoverslag in cilinder 3 herkend
 

jwolfink

New member
Lid geworden
5 jan 2022
Berichten
5
dat heb ik ook overwogen, alleen het blijkt dat er een lifetime brandstoffilter inzit, welke in de tank zit
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.014
De auto heeft 109000 km gelopen en er wordt altijd E10 getankt
Beter is het om E5 te tanken. Zeker nu de auto door corona waarschijnlijk minder rijdt en je langer doet met een tank. E10 trekt snel vocht aan en dat is slecht voor je systeem.

https://www.ad.nl/auto/waarom-nieuw...je-auto-wanneer-deze-lang-stilstaat~a9f2fb8a/

Ik heb ook een Leon FR ST met dezelfde motor (79 K nu op de klok) en die staat soms weken stil. E5 in de tank. Starten = lopen. Zonder problemen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
er stond op de factuur dat er : Cilinderoverslag in cilinder 3 herkend

Dus een misfire.

Vraag maar of ze de gasklep kunnen reinigen en de mate van vervuiling van het inlaat spruitstuk/kleppen kunnen controleren.

Een brandstof systeem reiniger kan je altijd gebruiken.
 

jwolfink

New member
Lid geworden
5 jan 2022
Berichten
5
Ik heb het gasklephuis even open gemaakt. Die oranje achtige aanslag, hoort dat? Iemand een idee?

 

ertromp

Member
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
90
Ik mis een foto? Nu zie ik wat. Zo te beoordelen is dat wat lichte olie aanslag en dat is normaal want dat zijn bijvb carterventilatiedampen die teruggevoerd worden
 
Laatst bewerkt:

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.589
Ik mis een foto? Nu zie ik wat. Zo te beoordelen is dat wat lichte olie aanslag en dat is normaal want dat zijn bijvb carterventilatiedampen die teruggevoerd worden

Dat idd normaal... zolang er maar geen aangekoekte laag op zit bijvoorbeeld op de randen van de gasklep, dat belemmerd de doorstroming als de gasklep maar een klein beetje open staat bij bijvoorbeeld stationair of lagere toerentallen.
 
Bovenaan