[SEAT] [Leon 5F] ST FR DSG 2.0 TDI koelvloeistofprobleem

Stunt84

New member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
5
Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me aangemeld op de hoop hulp te kunnen vinden bij het probleem dat ik heb met mijn Seat Leon 5F ST FR DSG 2.0 TDI.

Sinds korte tijd verloor mijn auto wat koelvloeistof. Garage vond een klein lek in de waterpomp en aangezien de distributie toch vervangen moest worden hebben ze dit meteen in zijn geheel vervangen. Echter is het probleem nog steeds niet opgelost.
De auto gooit het koelvloeistof reservoir op verschillende momenten (korte of lange ritten maakt niet uit) leeg.
Reservoir en de dop is inmiddels ook vervangen en tevens is een vloeistof aan reservoir toegevoegd die eventueel lek zou moeten dichten.

Motor wordt verder niet warm (niet warmer dan normaal, zo'n 90 graden) en blijft gewoon lopen. Alleen wanneer ik de auto uitzet en daarna start geeft auto aan dat koelvloeistof gecheckt moet worden. Een halve liter gaat er bij en de melding verdwijnt.

De garage heeft al meerdere garages gecontracteerd maar ook die zijn niet bekend met probleem.
Enige wat het misschien nog kan zijn volgens de garage is een scheur in de kop maar dat wordt door velen ook uitgesloten aangezien de auto niet continu deze problemen heeft en het probleem ook niet erger wordt.

Hopelijk herkent iemand hier het probleem of heeft iemand een oplossing. Anders blijft er denk ik niets anders over dan de kop na laten kijken wat volgens mij veel geld gaat kosten en de vraag is of het probleem dan gevonden wordt.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.621
Interieur is niet nat?
Koelvloeistof testen op Co2, als er uitlaatgassen aanwezig zijn is een probleem met de motor/cylinder kop.
Turbo misschien ook met koelvloeistof gekoeld?
 

Stunt84

New member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
5
Interieur is niet nat?
Koelvloeistof testen op Co2, als er uitlaatgassen aanwezig zijn is een probleem met de motor/cylinder kop.
Turbo misschien ook met koelvloeistof gekoeld?

Dank voor je reactie.
Nee interieur is niet nat...Qua turbo geen idee. Zou ik aan garage moeten vragen.
Vreemde is dat ik de ene keer 15 km kan rijden voordat het gebeurd en de andere keer 300 km....is geen pijl op te trekken...
 

JordiiiVR6

Member
Lid geworden
2 nov 2018
Berichten
641
Ik weet toevallig (uit ervaring) dat er 2 problemen zijn met de nieuwere 1.6 tdi's en 2.0 tdi's.

1. De waterpomp heeft een metalen behuizing bij het schoepenwiel zitten, deze wil nog wel is over het schoepenwiel heen gaan, en dan gaan ze wel is lekken en meestal gecombineerd met een hoge olie/water temperatuur, het metalen blikje blokkeert de pomp als ware.
2. Het thermostaat huis wil ook wel is gaan lekken, hier is ook geen pijl op te trekken en zit ook erg goed verborgen (lees: onder/achter de dynamo en aircopomp).

Het begint natuurlijk met alles te controleren.... De turbo's zijn als het goed is watergekoeld bij deze motoren (althans de laatste waar ik aan werkte had dat wel). En anders toch echt koelvloeistof testen op Co2.

Hopelijk heb je wat aan.....
 

Stunt84

New member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
5
Ik weet toevallig (uit ervaring) dat er 2 problemen zijn met de nieuwere 1.6 tdi's en 2.0 tdi's.

1. De waterpomp heeft een metalen behuizing bij het schoepenwiel zitten, deze wil nog wel is over het schoepenwiel heen gaan, en dan gaan ze wel is lekken en meestal gecombineerd met een hoge olie/water temperatuur, het metalen blikje blokkeert de pomp als ware.
2. Het thermostaat huis wil ook wel is gaan lekken, hier is ook geen pijl op te trekken en zit ook erg goed verborgen (lees: onder/achter de dynamo en aircopomp).

Het begint natuurlijk met alles te controleren.... De turbo's zijn als het goed is watergekoeld bij deze motoren (althans de laatste waar ik aan werkte had dat wel). En anders toch echt koelvloeistof testen op Co2.

Hopelijk heb je wat aan.....



Dank voor je reactie. De Waterpomp is vervangen alsmede ook het thermostaathuis.
Het vreemde is dat het alleen net onder/ naast het reservoir nat wordt....
De CO2 meting zal ik eens noemen bij de garage.
 

JordiiiVR6

Member
Lid geworden
2 nov 2018
Berichten
641
Dank voor je reactie. De Waterpomp is vervangen alsmede ook het thermostaathuis.
Het vreemde is dat het alleen net onder/ naast het reservoir nat wordt....
De CO2 meting zal ik eens noemen bij de garage.

Als die net onder/naast het reservoir lekt kan het natuurlijk ook zo zijn dat de slang niet goed af dicht.
Bij de distributie leg je het koelvloeistof reservoir op het motorblok met 1 slang er nog aan....( geld ook voor brandstof filter).
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Is ook al naar de EGR koeler gekeken?
Een bekend punt bij de TDI motoren.
 

JordiiiVR6

Member
Lid geworden
2 nov 2018
Berichten
641
Kan dat er voor zorgen dat koelvloeistof er uit gegooid wordt?

Ja, die kunnen inwendig gaan lekken en dan gaat het gewoon mee met de uitlaat of inlaat..... Hoe dan ook word de koelvloeistof dan verbrand.

Is ook al naar de EGR koeler gekeken?
Een bekend punt bij de TDI motoren.

Ohja helemaal vergeten! Toen ik nog bij seat werkte hadden we gigantisch veel terugroep acties hierop......
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.321
Mijn 2de 1p FR TDI had dat probleem namelijk vandaar de tip.
Bekend euvel.
 

jos_br

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
85
Dit heeft alles te maken met de egr en de kachelradiator. Wordt de kachel aan de bijrijderskant nog wel goed warm? Anders is het e.e.a. nog wel te testen door een keer geforceerd te regenereren. We hebben dit de laatste tijd vaak bij de hand. Ook is het ontluchten van dit systeem een dingetje, moet met de computer gebeuren.

Jos.
 
Bovenaan