[SEAT] [Leon 5F] Start Stop wordt niet actief

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Recent wordt mijn start/stop functie niet meer actief als ik ergens stop, zelfs na een langere rit gelijk woon-werk en met alle verbruikers OFF
Wat ik ook merk is bij een koude start(in de garage) deze soms niet direct aanslaat, hij start wel maar niet als daarvoor, beetje meer tijd nodig. Ook zijn de gloeibougies al recent vervangen.
Normaal is dit bij een koude motor of als je veel verbruikers aan hebt staan.
Nu kijk ik via het systeem en daar blijft telkens de melding dat het noodzakelijk is door de verbruikers terwijl alles niet eens aan staat.

Is het mogelijk dat mijn batterij begint te verslijten en aan vervanging toe is? De wagen is al bijna 8jaar oud..
Omdat dit geen normale batterij is kan je deze zonder probleem vervangen of is daar iets extra voor nodig?

Alvast bedankt
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Het lijkt erop dat je accu z'n beste tijd heeft gehad waardoor het start-stop systeem niet meer werkt. Je zou je accu eens kunnen laten testen bij een garage om hierover uitsluitsel te krijgen. Dan hangen ze er een accutester aan welke de status van de accu weergeeft.
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Ik denk dat dat eerst eens ga laten testen voor de zekerheid dan, maar is er ook een mogelijkheid om zelf een test te doen?
En de batterij gewoon al preventief vervangen, is dit een probleem als je het zelf doet of moet ik met iets rekening houden?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Tenzij je een accu tester hebt, is het niet zelf te testen. Zo'n tester meet de accu door en voert wat korte testen uit. Iets wat een simpele voltage meter niet kan.

Vervangen van de accu kan je zelf. Na het vervangen zal er een kerstboom aan lampjes op je dashboard verschijnen. Auto starten, stuur volledig naar links en daarna naar rechts draaien, zou dit probleem moeten verhelpen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Andere optie is dat je zorgt dat er gewoon 12V op de auto blijft staan tijdens het wisselen (bijv. door de nieuwe en oude accu even parallel te schakelen), dan krijg je geen 'kerstboom'.
Verder is het belangrijk om te weten welk type accu je nu hebt, als je een EFB accu hebt, kun je die gewoon door een nieuwe EFB vervangen, als je een accu van het AGM-type (zit nooit bij de motor, meestal in de kofferbak) hebt, kun je die waarschijnlijk ook door een EFB vervangen. (Nooit andersom, dus nooit een EFB door een AGM vervangen).

Na het vervangen van de accu moet de accu opnieuw ingeleerd worden (voor optimaal gebruik en optimale levensduur): de oude accu heeft langzamerhand minder capaciteit gekregen, en daar zijn alle parameters voor bijladen en start/stop ook op aangepast. Door het inleren rekent de auto weer met de echte capaciteit van de accu. Dus inleren is óók nodig als je de accu vervangt door een identiek maar nieuw exemplaar.
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
...
Na het vervangen van de accu moet de accu opnieuw ingeleerd worden (voor optimaal gebruik en optimale levensduur): de oude accu heeft langzamerhand minder capaciteit gekregen, en daar zijn alle parameters voor bijladen en start/stop ook op aangepast. Door het inleren rekent de auto weer met de echte capaciteit van de accu. Dus inleren is óók nodig als je de accu vervangt door een identiek maar nieuw exemplaar.

Kan je dit zelf, je accu inleren of moet dat via een bepaald toestel gebeuren?
 

theoldboy

New member
Lid geworden
15 feb 2021
Berichten
11
Toen ik de batterij op mijn MK3 verving gebruikte ik obd11 om het autosysteem bij te werken zodat weet het u een nieuwe batterij hebt, zijn ook belangrijk als u een verschillend machtsniveau inbrengt om ook bij te werken. Ik gebruikte persoonlijk OBD11 maar u kunt VCDS ook gebruiken
 

Lampie

Member
Lid geworden
24 dec 2010
Berichten
307
Bij de ibiza 6j van mijn zoon was er een andere accu ingezet, een normale, daardoor deed het startstop niets meer, na vervangen van de accu door een start-stop versie werkte alles weer.
Wel de ramen en het dak opnieuw inleren, rest deed het gewoon (zoals radio)
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Bij de ibiza 6j van mijn zoon was er een andere accu ingezet, een normale, daardoor deed het startstop niets meer, na vervangen van de accu door een start-stop versie werkte alles weer.
Wel de ramen en het dak opnieuw inleren, rest deed het gewoon (zoals radio)

Inderdaad het type voor Start/Stop systemen moet een accu/batterij zijn van AGM anders werken er onderdelen niet of/en gaat de nieuwe accu/batterij snel kapot

Ben vandaag bij mijn garagist geweest, die heeft de accu/batterij getest met de accu/batterijtester en inderdaad deze heeft bijna 60% van zijn capaciteit verloren.
Origineel had hij 380DIN, na test nog 165DIN, waardoor het start/stopsysteem niet meer in werking gaat.
Volgende week ingepland voor vervanging door een zwaarder model AGM 80Ah met 780A startcapaciteit
Zoals al vermeld is moet men de accu/batterij terug inleren, waar het Merk, Ah en capaciteit moet worden ingegeven anders gaat deze batterij ook niet lang mee
 
Laatst bewerkt:

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Vandaag zoals gepland de batterij/accu vervangen door het zwaardere model zwaarder model AGM 80Ah met 780A startcapaciteit en laten inleren.
Hierna kreeg ik nog een aantal meldingen:
- Van bandenspanning, dit verdween door even het stuur volledig L en R te draaien.
- Start/Stop niet actief, hier even de functie laten werken door "start/stop" te gebruiken, melding verdween nadien.
Het verschil is groot, het starten en vergrendelen gaat veel vlugger en vlotter.
Het mag wel sinds de kostprijs van de batterij/accu €180,00 (€200,00 met plaatsing)

@ RoadRunnerRick & Cordoba : alvast bedankt voor de tip(s)
 
Laatst bewerkt:

DaWi

Member
Lid geworden
2 dec 2011
Berichten
929
Heb je een originele geplaatst of één van een ander merk?
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Heb je een originele geplaatst of één van een ander merk?

Origineel heeft geen zichtbaar merk, enkel de VW logo groep, maar ik heb hem laten vervangen door het merk VARTA, stond ook in de cataloog als mogelijke vervanger.
Wel belangrijk als je een wagen hebt met start/stop dat je een AGM Batterij/accu neemt, staat er ook op voor start/stop systemen (althans op de VARTA)
 
Bovenaan