[SEAT] [Leon 5F] Vervangen schijven en blokken rondom

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.244
Vervangen van alle remschijven zit er aan te komen en dan natuurlijk ook alle remblokken.

Besloten om de standaard schijven te blijven hanteren en niet de gegroefde of geboorde schijven, zit wel te denken aan Low Dust remblokken.
Schijven heb ik Brembo's op het oog en blokken van ATE.

Remschijven:
Remschijf 09.9145.11 Brembo
Remschijf 08.9502.11 Brembo

Remblokken > Low Dust
Low dust Keramische remblokken 13.0470-7303.2 ATE
Low dust Keramische remblokken 13.0470-7293.2 ATE
Remblokken > standaard
Remblokken set 13.0460-7303.2 ATE
Remblokken set 13.0460-7293.2 ATE

Zit aan deze Febi Keramisch Vet 150 gr te denken, gebruik bij glijpennen / geleiders remblokken / achterkant remblokken.

Ben in het bezit van het gereedschap voor terugdrukken remzuigers.
Nog wel opzoek naar een betaalbaar reinigingssetje voor de wielnaaf, voordat de nieuwe remschijf geplaatst wordt. Wat gebruiken jullie ?.
Om roest / oxidatie tegen te gaan (tussen wielnaaf en remschijf), wat zou ik daar eventueel tussen kunnen spuiten ?


Mis ik iets of iets over het hoofd gezien ?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.862
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.408
Mis ik iets of iets over het hoofd gezien ?

Stuk stevig / lang gereedschap om de remklauw houder voor los te krijgen. Die bouten kunnen zeer vast zitten.

De ATE keramische remblokken zijn wel fijn, scheelt aardig wat stof!

Indien je auto is uitgevoerd met elektronische handrem, via VCDS kan je de remzuigers aansturen om in te trekken. Daarna kan je nieuwe blokken monteren en als laatst, wanneer alles gemonteerd zit, weer opnieuw afstellen via VCDS.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.567
"Om roest / oxidatie tegen te gaan (tussen wielnaaf en remschijf), wat zou ik daar eventueel tussen kunnen spuiten ?"

Officieel mag je op die contact vlakken niets smeren.
Maar zelf doe ik er heel dun vliesje kopervet op, echt een klein beetje...
Oxidatie zal je toch krijgen omdat je ijzer en aluminium tegen elkaar drukt waar toch altijd iets van vocht bij komt. Het minst edele metaal zal oxideren (roesten doordat het een verbinding aangaat met zuurstof (oxygen<>oxideren ;) )
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.862
Ik gebruik ook altijd wat vet om deze reden, zodat de spoorverbreders niet vast gaan zitten.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.862
Nog een tip: zorg dat je iets hebt om de remklauw, na het loshalen, tijdelijk mee op te hangen in de wielkuip.

Misschien nog even over denken over het wel of niet vervangen van diverse bouten/schroeven van het remsysteem. Voor de remschijf wordt meest 1 schroef gebruikt, die knap vast kan zitten. Nieuwe schroeven is een optie. Sommigen vervangen ook de geleidepinnen en andere bouten van de remklauw.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.578
Geleidepinnen in ieder geval goed schoonmaken! Vervangen is ook een optie, dat zijn de kosten idd niet.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.567
De geleidepinnen zijn vaak iets van chromestaal...die blijven lang goed. Meestal zijn het de rubbers waarin ze glijden een probleem, dat ze uit lubberen...
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.244
Voor het reinigen van de naaf heb ik ooit deze 'cleanschijven' mbv een accuboormachine gebruikt: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-4-delige-50-mm-cleanset-met-6-mm-roloc-houder
Resultaat was goed: https://www.seat-online.nl/index.ph...ch-uiteindelijk-voor.2008/page-41#post-612648
Zelf heb ik een bus (600 gram) keramisch vet van Kroon-Oil: https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/394/ceramic-grease/939/

Eens kijken wat de Hornbach in Zwolle heeft liggen aan 'cleanschijven', zou dit een geschikt alternatief zijn: LESSMANN Komborstel Ø 75 mm staaldraad.
Verwacht niet dat ik zoveel keramisch vet nodig zal hebben :)

Stuk stevig / lang gereedschap om de remklauw houder voor los te krijgen. Die bouten kunnen zeer vast zitten.

De ATE keramische remblokken zijn wel fijn, scheelt aardig wat stof!

Indien je auto is uitgevoerd met elektronische handrem, via VCDS kan je de remzuigers aansturen om in te trekken. Daarna kan je nieuwe blokken monteren en als laatst, wanneer alles gemonteerd zit, weer opnieuw afstellen via VCDS.

Heb nog ergens een meter steigerbuis liggen, daarmee zal die wel los moeten komen (als ze muurvast zitten).
De handrem van de Leon werkt nog met kabels, leuk mee spelen in de sneeuw > Oostenrijk ;).

"Om roest / oxidatie tegen te gaan (tussen wielnaaf en remschijf), wat zou ik daar eventueel tussen kunnen spuiten ?"

Officieel mag je op die contact vlakken niets smeren.
Maar zelf doe ik er heel dun vliesje kopervet op, echt een klein beetje...
Oxidatie zal je toch krijgen omdat je ijzer en aluminium tegen elkaar drukt waar toch altijd iets van vocht bij komt. Het minst edele metaal zal oxideren (roesten doordat het een verbinding aangaat met zuurstof (oxygen<>oxideren )

Ga zien hoe de wielnaaf d'r uitziet en of die vast aan de schijf zit. Mocht dit zo zijn, zou een vleugje keramisch vet niet beter zijn. Kopervet heeft toch vaak zeer kleine korreltjes d'r inzitten ?.

Nog een tip: zorg dat je iets hebt om de remklauw, na het loshalen, tijdelijk mee op te hangen in de wielkuip.

Misschien nog even over denken over het wel of niet vervangen van diverse bouten/schroeven van het remsysteem. Voor de remschijf wordt meest 1 schroef gebruikt, die knap vast kan zitten. Nieuwe schroeven is een optie. Sommigen vervangen ook de geleidepinnen en andere bouten van de remklauw.

Gebruik vaak even een tyrwap om de remklauw even ergens vast te hangen > geen gewicht op de remslang.
Mochten die borgbout niet makkelijk los komen, dan gebruik ik waarschijnlijk weer een geschikt bitje en vast houden met een bahco. Tik met de hamer d'r opgeven en tegelijk draaien.

Geleidepinnen in ieder geval goed schoonmaken! Vervangen is ook een optie, dat zijn de kosten idd niet.

Schoonmaken staat zeker op mijn lijstje. Wanneer vet op de binnen hard / zwart is, ga ik de ontvangende kant ook van binnen ontdoen van hard / zwart vet.

De geleidepinnen zijn vaak iets van chromestaal...die blijven lang goed. Meestal zijn het de rubbers waarin ze glijden een probleem, dat ze uit lubberen...

Wij hebben de Leon begin maart 3 jaar (03-2020), hebben deze gekocht met 48XXX op de teller en staat nu 128XXX op de teller.
Auto is van begin 2016 en in de periode dat wij de auto hebben, hebben wij d'r al meer mee gereden dan de periode dat de vorige eigenaar de auto heeft had.

Zullen ze zo vlot uit lubberen ?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.567
Bij 128k, ik zou de geleidepinnen alleen schoonmaken en een beetje invetten...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.567
En de aluminium velgen niet schoonmaken met die staalborstel...
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.862
Eens kijken wat de Hornbach in Zwolle heeft liggen aan 'cleanschijven', zou dit een geschikt alternatief zijn: LESSMANN Komborstel Ø 75 mm staaldraad.
Verwacht niet dat ik zoveel keramisch vet nodig zal hebben :)

Dat is een gewone staalborstel, die zou ik niet zo snel nemen gezien de hardheid van de draden. Zou dan eerder voor een versie met messing draden gaan. Deze laatste verkopen ze ook bij Hornbach.
De cleanschijven verkopen ze in een grotere versie (100mm) bij de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p/wolfcraft-universele-reinigingsschijf-o-100-mm/5241504/
Ze verkopen ook reinigingsschijven voor haakse slijptollen bij Hornbach:
- 115 mm: https://www.hornbach.nl/p/dronco-reinigingsschijf-grof-o-115-mm/4192179/
- 125 mm: https://www.hornbach.nl/p/dronco-reinigingsschijf-grof-o-125-mm/4192180/
De kleine reinigingsschijven worden ook op AliExpress verkocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005004874161117.html

Het voordeel van de reinigingschijven is dat ze de roest goed wegborstelen zonder het de naaf te bekrassen.

Er zijn ook speciale reinigingsschijven (aka naafslijper), maar deze zijn prijzig: https://www.aldee.nl/product/midlock-alu-wielnaaf-slijper-433502m/
 

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.244
Tijdens vervangen kreeg ik een opmerking van een bewoner bij ons in de straat, die vroeg of de bouten van de remklauwdrager (nummer 5) niet vervangen dienen te worden omdat het rekbouten zouden zijn. Bouten zijn nummer 10 op onderstaande afbeelding. Hierin staat ook aangegeven dat ze vervangen moeten worden. Vervangen jullie deze ook wanneer deze remklauwdrager (nummer 5) los geweest is?



Tijdens indrukken van de remzuiger, reservoir van de remolie in de gaten gehouden. Eerste remklauw geen probleem, bij terugdrukken van de tweede moest er remolie uit. Even creatief geweest en via deze wijze remolie verwijderd (via vacuüm de vloeistof op laten zuigen).
HWCfJMG.jpg" alt="HWCfJMG.jpg



Achterkant moet even wachten, kwam een hulpvraag van een vriend (printplaat TV stuk, deze even gerepareerd).

Resultaat van 1 kant:
HWCCEiu.jpg" alt="HWCCEiu.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.578
Ik heb die bouten nooit vernieuwd, maar is sowieso geen slecht idee om dat wel te doen. Nummer 8 moet je ook vernieuwen zo te zien
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.862

jeroen30jr

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
1.244
Ik heb die bouten nooit vernieuwd, maar is sowieso geen slecht idee om dat wel te doen. Nummer 8 moet je ook vernieuwen zo te zien

Heb bij de dealer 4 nieuwe bouten (nummer 10) besteld voor de drager van de remklauw, de dealer vervangt deze bouten zelf ook bij elke wissel van de schijven (worden standaard meegeleverd (besteld) bij de schijven).
Een oude bout vergelijken / opgemeten met een nieuwe bout, heb niet met 100% zekerheid kunnen vaststellen dat er verschil in zit (had wel de indruk).



Nieuwe bouten om de remklauw (nummer 8) vast te zetten, worden standaard meegeleverd bij nieuwe remblokken (in ieder geval door ATE).

Zelf heb ik ze ook niet vervangen.
De reden, dat deze bouten vervangen moeten worden, staat er eigenlijk ook: aanhaalmoment 200 Nm.
Bij dit aanhaalmoment zullen de bouten iets oprekken cq. vervormen, vandaar de naam rekbouten.
Het risico bij hergebruik is, dat ze kapot gaan.

Misschien heb je wat aan deze uitleg op een motorforum: https://www.motor-forum.nl/threads/waarom-moet-je-kopbouten-vervangen.439914/#post-28904085

Omdat ze met 200Nm vastgezet worden, had ik dus besloten om ze te vervangen en natuurlijk met (blauwe) loctite vast te zetten.
Heb de link van MF doorgenomen (waarvoor dank), en die uitleg gaf een goede uitleg en heeft de doorslag gegeven om nieuwe te plaatsen.
Komt veel krachten op de bouten / beugel te staan bij remmen, loskomen van een bout wil je niet meemaken.

Resultaat na plaatsing van de nieuwe schijven en blokken.




Toen ik bezig was met vervangen van de bouten aan de voorkant, gelijk even de spatschermen los gehaald en gecontroleerd.

 
Bovenaan