[SEAT] [Leon 5F] Welke tuning maakt een auto nou echt beter?

longtimelurker

New member
Lid geworden
6 jun 2022
Berichten
10
Hoi,

Bij tuning denken veel mensen meteen aan dikke uitlaten en getinte ramen in mijn vriendengroep... Nou weet ik wel een klein beetje meer dan dat maar ik wil de vraag of discussie gewoon een keer starten; Wat maakt een auto nou echt beter om in te rijden?

  1. Chiptunen lijkt me een duidelijk verhaal bij stage 1
  2. Andere uitlaat(systeem)?
  3. Spoiler? Meer looks of helpt het ook in het normale gebruik?
  4. Defuser? Helpt dat nou echt zo veel?
  5. Remmen? Zijn die echt zoveel beter dan "normale" remmen?
  6. Velgen? Zo ver ik het snap zijn grotere velgen fijner voor snelwegen maar not so much voor drempels
  7. andere dingen?

Persoonlijk rij k in een 2018 Leon FR ST 1.8 met DSG. Het is onze familie auto dus wil de looks (en geluid) zo origneel mogelijk houden (ookal kwam hij met overdreven 18 of 19" velgen) maar aan de andere kant wil ik hem ook lekkerder en leuker laten rijden. Chippen staat sowieso op de planning naar stage 1. Daarnaast zit ik er aan te denken om een defuser te installeren omdat ik toch overal lees dat het echt best uit maakt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.340
Beter rijden, onder welke omstandigheden? Wat beter is op een track day kan in het dagelijks verkeer juist slechter zijn, en omgekeerd.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.376
Andere uitlaat(systeem)?
Een auto moet je zien als een grote luchtpomp. Als je meer power wilt moet je dus zorgen dat je auto beter kan inademen, maar ook beter kan uitademen. Inademen kan met een ander luchtfilter, ervan uitgaande dat je daar een restrictie in hebt. Uitademen doe je met een grotere diameter uitlaat. Belangrijkste is het eerste gedeelte na je turbo, wat ook wel de downpipe word genoemd. Een grotere diameter downpipe zorgt ervoor dat je turbo makkelijker kan opspoelen (iets eerder je maximale koppel) en dat er meer lucht doorheen kan gaan (meer vermogen). Zelfs zonder aanpassing (lees: chippen) merk je dit al, echter het maximale haal je eruit als je software erop aangepast word (stage 2).

Spoiler? Meer looks of helpt het ook in het normale gebruik?
In de regel alleen looks en iets meer luchtweerstand

Defuser? Helpt dat nou echt zo veel?
*Diffuser ;) Wat voor de consumenten bereikbaar is meer voor de looks en veelal niet functioneel. Een echte diffuser is complex en word ontwikkeld in windtunnels etc. De bodemplaten van straatautos zijn over het algemeen heel turbulent, een groot gedeelte van je luchtweerstand vind ook onder de auto plaats (bijv bij je velgen/banden)
Het begint steeds meer gemeengoed te worden dat de bodem ook aandacht krijgt vanuit de fabrikant, want het heeft positieve invloed op je verbruik.

Remmen? Zijn die echt zoveel beter dan "normale" remmen?
Simpel gezegd: ja. Als je je remmen wilt verbeteren, kijk dan eerst naar performance remblokken (zoals Ferodo DS2500, EBC Redstuff etc etc). Bij schijven moet je opletten dat schijven "high carbon" zijn uitgevoerd. Wil je groter gaan, kijk dan bijvoorbeeld naar de remmerij van een topmodel uit dezelfde reeks/familie (daar zijn vaak weinig aanpassingen voor nodig). Of kijk naar een big brake kit van een aftermarket leverancier (AP, Brembo, Wilwood, etc etc)

Velgen? Zo ver ik het snap zijn grotere velgen fijner voor snelwegen maar not so much voor drempels
andere dingen?

Wil je meer performance uit je velgen, kijk dan naar lichtgewicht velgen. Elke kilo die je bespaart op de velgen/banden heeft direct invloed op performance, stuurgedrag, remmen. Goede A-merk banden geven uiteraard meer grip waardoor je sneller kan optrekken en harder de bochten door kunt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.376
Zie het verschil tussen een echte diffuser en een Maxton diffuser voor jouw model Leon. Bij de eerste foto, kijk ook hoe plat de onderkant is.

i-5jhkCwC-L.jpg


Bron: https://fullcartuning.nl/77179-maxton-achter-diffuser-zwart-abs-plastic-seat-leon
361_1_f497.webp
 

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
204
Denk dat een dsg tuning ook wel prettig is, daarmee verhoog je zeker het soepeler schakelen van de bak.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.340
Dan moet je dat dus heel duidelijk meenemen als je zaken gaat 'verbeteren'. Als je bijvoorbeeld voor andere remblokken en schijven gaat die veel meer remkracht leveren moet je dus ook weten onder welke omstandigheden. Er zijn bijvoorbeeld blokken die het heel goed doen op het circuit, waar de remmen bij iedere bocht flink aan de bak moeten, omdat die remmen het goed doen als ze warm zijn. Diezelfde remmen kunnen veel slechter zijn dan de standaard remmen als je na een lang stuk rijden zonder remmen ineens een noodstop moet maken (omdat ze dan te koud zijn om een goede 'bite' te hebben.

Bij tunen van het blok: ben je bereid om andere (duurdere) benzine met een hoger octaangetal te tanken of niet? Wordt de auto getuned op de benzine die je gaat tanken? Bij tunen is ook belangrijk om te bepalen wat je precies wil (meer vermogen over groot toerengebied, wat meer koppel onderin, hoeveel extra en hoeveel risico op extra kosten geeft dat). Ik heb mijn auto bijvoorbeeld een 'fabrieksupdate' laten geven, dat betekent dat ie nu hetzelfde koppel en vermogen heeft als een VW Polo met hetzelfde blok, dus dezelfde veiligheidsmarges als die Polo af-fabriek heeft, maar wel met zo'n 20% extra koppel en dus ook extra vermogen over een groot toerenbereik.

DSG-aanpassen moet je zonder meer moeten doen, zelfs als je geen motortuning doet, gewoon als behoud van de koppelingen van de DSG.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.376
En zorg dat je auto gezond is, omdat je net iets meer van je auto gaat vragen. Neem ook dit topic even door, want dat is een vaak vergeten punt bij de TSI/TFSI/FSI blokken

 

longtimelurker

New member
Lid geworden
6 jun 2022
Berichten
10
Ja precies, vandaar ook dat ik op deze manier wat meer informatie probeer te krijgen :) Ik wil een fijn rijdende auto hebben die ook wat vermogen heeft, dat is het belangrijkste. Onderstel, banden en blok is wat meteen, voor mij, dan naar boven springt. Maar ik ben duidelijk geen specialist zoals de mensen hier!
Verhaal van de remmen is informatief, wist niet dat er ook een downside aan was. Remmen is niet iets wat meteen bij mij op de lijst staat op het moment, het was meer een open vraag van "hoeveel maakt het eigenlijk uit?". Remmen die het gewoon beter doen is sowieso wel fijn maar tot nu toe heb ik niets te klagen met de standaard die er op zitten.

Voor het tunen; we tanken al 98 dus dat blijft hetzelfde :). Maar ik wist dan weer niet dat er nog zoveel speling in zat. Ik had verwacht dat stage1 vrij standaard zou zijn van plus zoveel pk, zoveel koppel ongeveer en dan kijkend naar je blok. Dat is dan nog iets wat ik met de tuner zou moeten bespreken! Handig om te weten, thanks.
 

longtimelurker

New member
Lid geworden
6 jun 2022
Berichten
10
En zorg dat je auto gezond is, omdat je net iets meer van je auto gaat vragen. Neem ook dit topic even door, want dat is een vaak vergeten punt bij de TSI/TFSI/FSI blokken

Interessant! Dit probleem had ik nog nooit van gehoord. Raar dat dit dan niet in "normaal onderhoud" zit?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.371
Qua remmen raad ik ATE gegroefde remschijven met ATE ceramische remblokken aan. Remt beter dan het origineel en dankzij de ceramische remblokken heb je ook minder last van remstof op de velgen.
 

longtimelurker

New member
Lid geworden
6 jun 2022
Berichten
10
Qua remmen raad ik ATE gegroefde remschijven met ATE ceramische remblokken aan. Remt beter dan het origineel en dankzij de ceramische remblokken heb je ook minder last van remstof op de velgen.
Thanks Rik. Had even naar jouw auto gekeken, vette bak! Van jouw showroom thread kan ik veel leren :cool:
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Een setje Bilstein-Eibach schokdempers en veren verbeteren de rijeigenschappen eventueel aangevuld met een dikkere stabilisator...
 

fullhouse

New member
Lid geworden
25 nov 2016
Berichten
19
Een setje Bilstein-Eibach schokdempers en veren verbeteren de rijeigenschappen eventueel aangevuld met een dikkere stabilisator...
Beetje oude topic maar er zit toch verschil in diameter van de schokdempers, 50mm en 55mm.
Wie weet bij welke motoren de 50mm en bij welke de 55mm zitten?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Wat wil je bereiken?
Volgens mij is het zinloos om dit uit te diepen wat waar op zit...er zijn diverse merken met goede kits op de markt die speciaal voor bepaalde typen auto zijn ontwikkeld om wegligging te verbeteren.
Je krijgt dan een beter gebalanceerde wegligging dan zelf iets proberen samen te stellen...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.340
Bij veren en dempers is het van belang dat die wat betreft gedrag (veerstijfheid en dempingsfactor) bij elkaar en bij de auto passen. Een identieke auto, maar bijvoorbeeld met een motorblok en toebehoren dat 100 kg zwaarder is, heeft echt wat anders nodig om goed te werken. Dat is ook precies de reden dat verlagen door alleen kortere veren toe te passen niet zo'n geweldig resultaat geeft (als je iets verder kijkt dan alleen uiterlijk).
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.423
Precies, als je alleen verlagings veren installeert met de originele schokdempers dan staan de schokdempers altijd al in een iets indrukte stand. Ze kunnen dus nooit optimaal dempen omdat de olie/gas in demper al een beetje tussen de twee kamers verdeeld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Snah
Bovenaan