[SEAT] [Leon KL] Levertijden

spike

New member
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
11
Hoi allen. Hier wederom teleurstelling. Leon phev zou vorig jaar week 33 geleverd worden. Wordt telkens met 5 of 10 weken doorgeschoven. Nu bericht op persoonlijke pagina dat levering wederom wordt doorgeschoven van week 18 naar week 28. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik overweeg sterk de koop te annuleren en na meer dan 20 jaar Seat de rug toe te keren. De wijze waarop met jou als klant om wordt gegaan is namelijk sterk teleurstellend.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.052
Teleurstellend, al zal het bij andere merken niet veel beter zijn.
Heb je al een andere auto op het oog?
Er is gewoonweg veel schaarste, prijzen schieten momenteel omhoog. Ook bij occasions.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.404
Ik overweeg sterk de koop te annuleren en na meer dan 20 jaar Seat de rug toe te keren. De wijze waarop met jou als klant om wordt gegaan is namelijk sterk teleurstellend.

Ik weet niet of je er iets van mee hebt gekregen maar er is nogal wat gaande in de wereld. Onderhand elke industrie heeft problemen. Op de situatie die zich nu voordoet kan niet geanticipeerd worden. Als je 3 jaar geleden had gezegd 'ik zou maar extra inslaan want er komt een pandemie en direct daarna een oorlog' had iedereen je voor gek verklaard. Mijn inziens slaat de opmerking 'de wijze waarop met jou als klant wordt omgegaan' daarom kant noch wal. Helaas hoor je deze kortzichtige opmerking meer om je heen. Feit blijft wel dat het een vervelende situatie is.
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
355
Ik weet niet of je er iets van mee hebt gekregen maar er is nogal wat gaande in de wereld. Onderhand elke industrie heeft problemen. Op de situatie die zich nu voordoet kan niet geanticipeerd worden. Als je 3 jaar geleden had gezegd 'ik zou maar extra inslaan want er komt een pandemie en direct daarna een oorlog' had iedereen je voor gek verklaard. Mijn inziens slaat de opmerking 'de wijze waarop met jou als klant wordt omgegaan' daarom kant noch wal. Helaas hoor je deze kortzichtige opmerking meer om je heen. Feit blijft wel dat het een vervelende situatie is.

+1
 

LRS

New member
Lid geworden
23 aug 2017
Berichten
32
Ik weet niet of je er iets van mee hebt gekregen maar er is nogal wat gaande in de wereld. Onderhand elke industrie heeft problemen. Op de situatie die zich nu voordoet kan niet geanticipeerd worden. Als je 3 jaar geleden had gezegd 'ik zou maar extra inslaan want er komt een pandemie en direct daarna een oorlog' had iedereen je voor gek verklaard. Mijn inziens slaat de opmerking 'de wijze waarop met jou als klant wordt omgegaan' daarom kant noch wal. Helaas hoor je deze kortzichtige opmerking meer om je heen. Feit blijft wel dat het een vervelende situatie is.


Kun je mss uitleggen wat de oorlog met de genoemde leveringsproblemen te maken heeft? Die pandemie (met lockdowns van Aziatische chipfabrieken tot gevolg) kan ik begrijpen, maar hoe zit dat met die oorlog? Dat is toch gewoon een centenkwestie? Grondstoffen en energie worden alleen duurder. Iets wat we allemaal trouwens ondervinden, niet alleen autofabrikanten. Maar er gaan niet opeens VAG onderdelen naar wapensystemen ipv naar mijn bestelde auto (hier vergelijkbare situatie: Leon PHEV zou in november 2021 worden geleverd, mag nu hopen op juli 2022).
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.404
Ongetwijfeld zal de oorlog ook een centenkwestie zijn. Er zijn alleen ook veel (productie)bedrijven gevestigd richting het oosten. Daarnaast werkt de autobranche ook net iets anders met leveringen/productie en voorraad. Zij zijn meer gefocust op het principe Just-In-Time, of te wel, het onderdeel wordt geleverd en binnen een dag/week? al gemonteerd op de betreffende auto. Zo hou je de kosten voor eventuele opslag laag en heb je geen mega grote fabriekshallen nodig voor onderdelenopslag die je pas over 4 maanden nodig hebt. Daarnaast zal het ongetwijfeld ook met cashflow te maken hebben, onderdelen die op de plank liggen is 'stilstaand geld' wat in waarde zakt.

Kabelboom
De autobouwers zijn afhankelijk van veel onderdelen uit Oekraïne. Onder meer microchips, grondstoffen voor driewegkatalysatoren en lithium-ion-batterijen worden ingekocht bij Duitse bedrijven die fabrieken hebben in Oekraïne. Het belangrijkste component waar de automerken op wachten zijn de kabelbomen. Deze kabels, die bij elkaar ruim vijf kilometer lang kunnen zijn, vormen het zenuwstelsel van een auto. Zonder deze slagader is een functionele auto bouwen onmogelijk.
https://autorai.nl/automerken-getro...afhankelijk van,op wachten zijn de kabelbomen.

https://www.ad.nl/auto/fabrieken-bm...-door-oorlog-ook-vw-zwaar-getroffen~afe90a06/
 

LRS

New member
Lid geworden
23 aug 2017
Berichten
32
Ok ik wist niet dat essentiële onderdelen uit Oekraïne kwamen. Ik snap dat van leverancier wisselen bewerkelijk kan zijn.
 
Lid geworden
1 mrt 2022
Berichten
30
Teleurstellend, al zal het bij andere merken niet veel beter zijn.
Heb je al een andere auto op het oog?
Er is gewoonweg veel schaarste, prijzen schieten momenteel omhoog. Ook bij occasions.

Het is vooral modelspecifiek en hoe snel er geschakeld kan worden. Mijn schoonvader heeft een BMW IX besteld, die door de problemen in Oekraïne in China zal gebouwd worden en binnen de 7 maanden op zijn oprit staat. Intussen ben ik nog steeds in blijde verwachting van een Leon PHEV die in september 2021 is besteld. Bij mij is het wel de Cupra, maar ik vermoed dat die gewoon lekker van dezelfde band rollen als de Seat, maar de Seat was toen al niet meer te bestellen in België.

Ik overweeg ook uit te wijken naar een ander merk, indien ik in Juni nog geen leverdatum heb. Ik twijfel alleen nog. Doe ik gek en koop ik me een bom op benzine (Maserati Ghibli van een jaar oud, de Cupra Leon met 310pk van een half jaar oud)? Blijf ik bij de hybrides en kijk ik naar iets leuks bij BMW (De 320e)? Of blijf ik binnen de VAG-groep en zoek ik een leuk uitgeruste A4 of A6 diesel? Hij zal in ieder geval onder de 60.000€ moeten blijven.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Hier hetzelfde. Mijn Leon PHEV is besteld eind augustus 2021 en zou geleverd worden week 52 2021. dit is 4 keer verplaatst en nu weer verschoven naar week 26. Waarvan de dealer al zegt dat ze niet zeker weten of ze dat wel gaan halen. Tevens wist hij me te vertellen dat ze de Leon PHEV uit de bestel lijsten gaan halen i.v.m. het niet kunnen leveren van de PHEV variant.

De oorlog en chips heeft er vast wel iets mee te maken. Maar het duurt wel erg lang allemaal. Ik overweeg ook om te annuleren en een ceed PHEV te bestellen. Deze zijn wel met 3 a 4 maand leverbaar als ik de dealer mag geloven.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
^Ceed? Kia heeft anders ook lange levertijden. Mijn vrouw heeft een half jaar op een Picanto moeten wachten :(
 

spike

New member
Lid geworden
27 mei 2011
Berichten
11
Bijzonder om mijn post kortzichtig te noemen. Als de afspraak is dat een auto wordt geleverd in week 33 2021 betekent het dat de productie in week 31 of 32 2021 ingepland stond. Hetgeen betekent dat het slot op dit moment al bijna 50 weken opgeschoven is. Dit kan niet verklaard worden met de simpele verwijzing naar de pandemie en een oorlog. Daarbij is algemeen bekend dat de impact van chiptekorten in de autoindustrie is versterkt door het feit dat ze zelf hun ordervolumes hebben verlaagd. Tenslotte zit de teleurstelling in de handelswijze van VAG. Je krijgt een persoonlijke pagina maar hoort verder niks meer van ze. Ik weet niet wat jouw definitie van klant is maar een klantgerichtere houding zou wat mij betreft niet misstaan.
 

LRS

New member
Lid geworden
23 aug 2017
Berichten
32
Bijzonder om mijn post kortzichtig te noemen. Als de afspraak is dat een auto wordt geleverd in week 33 2021 betekent het dat de productie in week 31 of 32 2021 ingepland stond. Hetgeen betekent dat het slot op dit moment al bijna 50 weken opgeschoven is. Dit kan niet verklaard worden met de simpele verwijzing naar de pandemie en een oorlog. Daarbij is algemeen bekend dat de impact van chiptekorten in de autoindustrie is versterkt door het feit dat ze zelf hun ordervolumes hebben verlaagd. Tenslotte zit de teleurstelling in de handelswijze van VAG. Je krijgt een persoonlijke pagina maar hoort verder niks meer van ze. Ik weet niet wat jouw definitie van klant is maar een klantgerichtere houding zou wat mij betreft niet misstaan.


Mee eens hoor. Voel me als klant ook totaal niet serieus genomen. Tuurlijk kan ik kosteloos annuleren (immers nog (steeds) niet in productie genomen). En dan nu vanaf t=0 weer een andere auto bestellen. Die komt zeker ook niet eerder hier dan wk28. Maw slikken of stikken en ze weten dat en ze handelen daar naar. Helaas zonder enige poging om, hoe symbolisch ook, jou als klant op enige wijze een beetje tegemoet te komen.

Kijk, ik snap hun leveringsprobleem, maar maak er dan gedeelde pijn van als het een beetje tegenzit, en wentel het niet *volledig* af op mij als klant. We hadden tenslotte *samen* een afspraak gemaakt, de verkoper en ik, we zouden er samen beter van worden. Begrijp me niet verkeerd, m’n 184pk TDI rijdt fantastisch maar ik heb de PHEV laten bestellen vanwege de centen. Sorry, zo basaal is het. Ik zou met deze auto een jaarlijks bedrag besparen waar je riant van op skivakantie kunt, zeg maar. Daar val je niet van om, maar het is ook niet niks. Ik heb de dealer eens uitgenodigd om met een voorstel te komen. Helaas, zoals eerder al aangegeven, niet eens een symbolische tegemoetkoming (ik zeg: Mediamarkt cadeaubon / diner cheque / kaartjes voor het theater/Efteling/Tikibad / gebruik je creativiteit). Niks, nada, niente. Mijn klantbeleving is tot onder het nulpunt gedaald. Maar goed, ik wacht rustig af. De levering zal er voor of na de zomer toch wel een keer doorheen komen. Blij met gang van zaken? Absoluut niet. Wat kun je eraan doen? Slechts een beperkt statement maken. Laat ik het zo zeggen: als zij zich geen zorgen maken over enige vorm van klantvriendelijkheid, dan lig ik ook niet al te wakker over dealervriendelijkheid. Ben er nog niet over uit of ik ze het onderhoud de komende 4-5 jaar ga gunnen…
 
Lid geworden
1 mrt 2022
Berichten
30
Mee eens hoor. Voel me als klant ook totaal niet serieus genomen. Tuurlijk kan ik kosteloos annuleren (immers nog (steeds) niet in productie genomen). En dan nu vanaf t=0 weer een andere auto bestellen. Die komt zeker ook niet eerder hier dan wk28. Maw slikken of stikken en ze weten dat en ze handelen daar naar. Helaas zonder enige poging om, hoe symbolisch ook, jou als klant op enige wijze een beetje tegemoet te komen.

Kijk, ik snap hun leveringsprobleem, maar maak er dan gedeelde pijn van als het een beetje tegenzit, en wentel het niet *volledig* af op mij als klant. We hadden tenslotte *samen* een afspraak gemaakt, de verkoper en ik, we zouden er samen beter van worden. Begrijp me niet verkeerd, m’n 184pk TDI rijdt fantastisch maar ik heb de PHEV laten bestellen vanwege de centen. Sorry, zo basaal is het. Ik zou met deze auto een jaarlijks bedrag besparen waar je riant van op skivakantie kunt, zeg maar. Daar val je niet van om, maar het is ook niet niks. Ik heb de dealer eens uitgenodigd om met een voorstel te komen. Helaas, zoals eerder al aangegeven, niet eens een symbolische tegemoetkoming (ik zeg: Mediamarkt cadeaubon / diner cheque / kaartjes voor het theater/Efteling/Tikibad / gebruik je creativiteit). Niks, nada, niente. Mijn klantbeleving is tot onder het nulpunt gedaald. Maar goed, ik wacht rustig af. De levering zal er voor of na de zomer toch wel een keer doorheen komen. Blij met gang van zaken? Absoluut niet. Wat kun je eraan doen? Slechts een beperkt statement maken. Laat ik het zo zeggen: als zij zich geen zorgen maken over enige vorm van klantvriendelijkheid, dan lig ik ook niet al te wakker over dealervriendelijkheid. Ben er nog niet over uit of ik ze het onderhoud de komende 4-5 jaar ga gunnen…

Ik vrees dat je bij iedere dealer maar een nummer zal zijn. Allen worden ze overgenomen door een groter netwerk en klantvriendelijkheid verdwijnt in het niets. De klant komt toch terug als ze merken dat het bij een ander niet beter is gezien die onder hetzelfde netwerk valt. Ik had mijn dealer ook gevraagd naar een alternatieve tegemoetkoming, maar had als voorbeeld een setje winterwielen genomen (om in de automotive te blijven). Hun antwoord was: "wacht nog tot half juni en dan kunnen we rond de tafel zitten om te bekijken welke stappen we kunnen nemen om te zorgen dat je snel een nieuwe auto hebt." Ik heb mijn PHEV om exact dezelfde reden besteld. Ik kan per jaar 1500 tot 2500 euro kosten besparen, met een sterkere motor, door met een PHEV te rijden ipv een diesel.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.314
Wat verwacht je van de verkoper? Dat ie elke week opbelt om te zeggen dat de auto nog niet geleverd wordt?
Verkoper heeft geen middelen om de levering ter versnellen. Hij zou graag willen want leveren is pas factureren.
Een eventuele inruiler wordt ook niet meer waard voor zijn verkoop.
Dat is in het geval van particulier in ieder geval winst. Je afschrijving staat stil.
Reken ook maar niet op snelle verbetering van de situatie.
 
Lid geworden
1 mrt 2022
Berichten
30
Wat verwacht je van de verkoper? Dat ie elke week opbelt om te zeggen dat de auto nog niet geleverd wordt?
Verkoper heeft geen middelen om de levering ter versnellen. Hij zou graag willen want leveren is pas factureren.
Een eventuele inruiler wordt ook niet meer waard voor zijn verkoop.
Dat is in het geval van particulier in ieder geval winst. Je afschrijving staat stil.
Reken ook maar niet op snelle verbetering van de situatie.

De verkoper kan er weinig aan veranderen. Het probleem ligt vooral bij VAG en de importeurs zelf. Al sinds november 2021 staat volgende opmerking op de tracking van de website:

"De tracking van je voertuig is tijdelijk niet beschikbaar.
Wij verontschuldigen ons voor dit ongemak."

Wil je een beetje klantvriendelijk zijn, laat je de tracking simpelweg online staan zodat de klant zelf kan zien op welk stadium de wagen vast zit.
Veel dealers geven geen inruilwaarde meer bij bestelling. Ze geven een estimate, maar definitieve prijs bepalen ze bij levering van de nieuwe auto. Het verlies wordt dus in de klant zijn nek gedraaid. Er zijn zelfs dealers die in de kleine lettertjes hebben toegevoegd dat de prijs op de bestelbon verhoogd kan worden indien er een prijsstijging is van de onderdelen. Dat heb ik vernomen van een medewerker van een leasingbedrijf. De consument krijgt dus de hele boterham te slikken: laattijdige leveringen, verhoogde prijzen, verlaagde inruilwaarde. Klant is koning is al lang niet meer van toepassing. En intussen liggen de grondstoffen gewoon weg te rotten in magazijnen en silo's van logistieke reuzen...

Heel die bullshit over tekort aan ... is onzin. De magazijnen van grote logistieke bedrijven puilen uit. Goederen blijven weken/maanden in stock terwijl ze vroeger niet langer dan 2 weken in het magazijn lagen. Dit is een puur economisch spel om de winst te maximaliseren bij bepaalde leveranciers van grondstoffen.
Hetzelfde met het containerprobleem. Ik ben verantwoordelijke over het containerplein bij ons op terminal. Terwijl ik langs alle kanten hoorde dat niemand aan containers kon raken, was ik dagelijks naar Maersk, Hapag Lloyd en CMA aan het mailen met de vraag om dringend lege containers te verhuren want ik zat met plaatsgebrek.

En die afschrijving staat dan misschien wel stil, de auto staat niet stil. Kosten lopen gewoon door. Ik heb in september besteld vanwege de lange wachttijden met de redenering: dan heb ik tegen Mei-Juni de auto. Net voor de bandenwissel, remblokkenvernieuwing, vervanging van de distributieriem etc. allemaal kosten die ik nu dus wel zal moeten doen omdat de auto niet op tijd is. En nee, de dealers kunnen hier allemaal niks aan doen. Het is aan de importeurs om de hoofdbureau onder druk te zetten. VAG had in 2021 11,4 miljard operationele winst. Een klein beetje medeleven met de klant in de vorm van een symbolische tegemoetkoming voor hen die langer dan 9 maanden moeten wachten kan er dus met gemak af.
 
Lid geworden
1 mrt 2022
Berichten
30
Ik heb mezelf eens beziggehouden met het stalken van de importeur in België in de hoop meer te weten te komen, maar jammer genoeg was dit het antwoord over mijn vraag of er een zicht is wanneer de Leons worden gebouwd/geleverd: "Er is momenteel geen verwachte leveringsdatum voor deze modellen en er is geen manier om dat te weten. Als Customer Care, hebben we geen aanvullende informatie."

Op een engelstalig forum las ik het volgende: "Update from lease company. SEAT told them no SEAT Leon Hybrids will be built until November, so earliest delivery would be December, maybe Jan ‘23."

Ik vrees dus dat we nog even in het duister zullen blijven tasten.
 

Spenkie

Member
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
57
Volgens de volgende site zijn er 129 benzine leon's, 1 diesel en 63 hybride leon's op kenteken gezet afgelopen maand April.
Ze lijken dus weer meer aan het produceren te zijn.
Kleine kanttekening ik weet niet of ze onder de hybride leon's ook de etsi zien. Of dat dit allen plug in's zijn.

https://www.kentekenradar.nl/registraties-hybride/
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
Las op Tweakers dat Dennis (Menaz) zijn bestelling voor een Q4 lease 3 weken geleden heeft omgezet naar een EV6 Plus Advanced 77kW omdat die wel op korte termijn leverbaar was.
 
Lid geworden
1 mrt 2022
Berichten
30
Volgens de volgende site zijn er 129 benzine leon's, 1 diesel en 63 hybride leon's op kenteken gezet afgelopen maand April.
Ze lijken dus weer meer aan het produceren te zijn.
Kleine kanttekening ik weet niet of ze onder de hybride leon's ook de etsi zien. Of dat dit allen plug in's zijn.

https://www.kentekenradar.nl/registraties-hybride/

Ik ben eens in detail beginnen zoeken en het lijkt erop dat die 63 hybrides effectief etsi's zijn gebaseerd op het gewicht. Er zijn 54x 1000cc ingeschreven met een gewicht boven de 1230kg.. Er zijn 7x 1500cc ingeschreven met een gewicht van boven de 1280kg. Dus als we 54 + 7 samentellen komen we op 61, dus ik mis 2 hybrides. Waarom heb ik deze maximumgewichten genomen? Ik kon de gewichten niet vinden van de auto's, maar het viel me op dat die grens er elke keer zat.
 
Bovenaan