[SEAT] [Leon KL] Nu al olie bijvullen?

KevinRoelands

Member
Lid geworden
22 apr 2021
Berichten
33
Hallo,

Deze ochtend kreeg ik de melding om maximaal 1 liter motorolie bij te vullen, maar ik mag er mee verder rijden. Is dit nu normaal na ocharme 1 jaar met deze wagen rond te rijden? Hij heeft er 22.000km opzitten (3/4 autobaan).

Betreft Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI 130pk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

PizzaPuntje

Member
Lid geworden
20 mrt 2020
Berichten
234
Volgens mij schrijft VAG voor dat 1 liter op 1000km 'acceptabel' is (in hun voordeel natuurlijk).

Sommige motoren verbruiken niks (althans niet merkbaar) en andere moeten elke 10/15dkm bijgevuld worden.

Met 22dkm en 1 liter olie gaat er bij mij geen alarmbel branden, als je verder je geen klachten hebt. Zoals zwarte rook bij veel gasgeven/acceleren.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Allereerst worden tegenwoordig veel auto afgeleverd met een oliepeil dat maar een beetje boven het minimum zit, dus hoeveel olie je nu echt verbruikt hebt in 22k km?
Dat variabel onderhoudsinterval zal ook aardig opschieten, wees niet verbaasd als je met 2000 km een melding voor onderhoud krijgt. (Je kunt ook checken wat de auto nu aangeeft voor de volgende beurt, of ie in km's al minder aangeeft dan de resterende 8000 die je maximaal nog hebt).
 

KevinRoelands

Member
Lid geworden
22 apr 2021
Berichten
33
Volgens mij schrijft VAG voor dat 1 liter op 1000km 'acceptabel' is (in hun voordeel natuurlijk).

Sommige motoren verbruiken niks (althans niet merkbaar) en andere moeten elke 10/15dkm bijgevuld worden.

Met 22dkm en 1 liter olie gaat er bij mij geen alarmbel branden, als je verder je geen klachten hebt. Zoals zwarte rook bij veel gasgeven/acceleren.

Dankjewel voor je reactie.

Ik heb verder geen merkbare klachten aan de auto hoor. Enkel blijft hij in fout staan en zal dus dadelijk wat olie moeten bijgieten.

Het is de eerste maal dat ik dit meemaak. Men vorige auto’s hebben dit nooit gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

KevinRoelands

Member
Lid geworden
22 apr 2021
Berichten
33
Ik heb er 1L bijgedaan, maar de melding blijft stand houden. Meer durf ik niet te doen.

Best maar de dealer contacteren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Ik heb er 1L bijgedaan, maar de melding blijft stand houden. Meer durf ik niet te doen.

Best maar de dealer contacteren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bij twijfel gewoon de dealer bellen.

Misschien even stationair laten draaien en daarna uitzetten en 15 minuten wachten zodat de olie zich weer in het carter kan verzamelen. Daarna weer kijken.
 

emilio3333

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
30 okt 2010
Berichten
4.053
Voor de eerste beurt bijvullen is vrij normaal, olieverbruik is in het begin altijd iets hoger.
Auto niet te rustig ingereden? Lafjes inrijden geeft ook meer olieverbruik.
 

KevinRoelands

Member
Lid geworden
22 apr 2021
Berichten
33
Dag allen,

Na contact met Seat diende ik even geduld op te brengen om de melding te laten verdwijnen en inderdaad, na enkele km’s rijden verdween de melding.

Interval staat nog steeds op 30k of te binnen de 2 jaar.

Mijn vrouw rijdt voornamelijk met deze wagen en is inderdaad wat ‘rustiger’ qua rijstijl, al zijn we beiden geen al te hevige chauffeurs in optrekken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Op datum verandert er niets, zolang ie niet bijna aan de 2 jaar zit, op km-stand kan het zijn dat ie toch wat eerder dan 30k om de beurt gaat vragen, eigenlijk haalt vrijwel niemand de 30k km, maar voorlopig moet je nog wel even vooruit kunnen.
 

KevinRoelands

Member
Lid geworden
22 apr 2021
Berichten
33
Op datum verandert er niets, zolang ie niet bijna aan de 2 jaar zit, op km-stand kan het zijn dat ie toch wat eerder dan 30k om de beurt gaat vragen, eigenlijk haalt vrijwel niemand de 30k km, maar voorlopig moet je nog wel even vooruit kunnen.

Hoe bedoel je om dat niet te halen? Dat hij z’n onderhoud mogelijks vroeger zal vragen? Dan moet ik al maar best een afspraak inplannen. Mij dealer blijkt de komende 2 maanden al vol te zitten. [emoji85]

Hij zit nu ongeveer nog een 9-tal maanden af van het moment hij 2 jaar bij ons is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

LRS

New member
Lid geworden
23 aug 2017
Berichten
32
Mijn ervaring met long life olie is dat het zo dun is, dat je het ongeacht of je je blok braaf warm rijdt of niet, dat spul gewoon door de pakkingen heen perst. Dat was zo met m’n oude Golf 1.9 SDI, met m’n Passat 2.8 V6, en nu met m’n 2.0 TDI. Ik houd het op een VAG kwaal, alle 7000km een kannetje olie erbij. Bij m’n Fordjes nog nooit last van gehad.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Gewoon de voorgeschreven olie gebruiken omdat de hier bij het ontwerp van de motor rekening is gehouden. De oliepomp, olie kanalen, olie sproeiers, olie schrapveren zijn berekend op een bepaald soort olie...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Mijn ervaring met long life olie is dat het zo dun is, dat je het ongeacht of je je blok braaf warm rijdt of niet, dat spul gewoon door de pakkingen heen perst. Dat was zo met m’n oude Golf 1.9 SDI, met m’n Passat 2.8 V6, en nu met m’n 2.0 TDI. Ik houd het op een VAG kwaal, alle 7000km een kannetje olie erbij. Bij m’n Fordjes nog nooit last van gehad.

Mijn drie 1.8 20VT's waren kurk droog.
Pakkingen gaan op den duur altijd iets zweten, dat komt omdat de verschillende onderdelen/materialen werken door uitzetten en krimpen...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
@KevinRoelands Afhankelijk van het soort gebruik (korte/lange ritten, rustig rijden of juist niet), zie je vaak dat ergens tussen 23.000 en 28.000 km de auto om onderhoud gaat vragen.
Je kunt óf bij de dealer een afspraak inplannen onder voorbehoud(met mogelijkheid tot uitstel), of gewoon regelmatig checken wat ie aangeeft tot het volgende onderhoud.

@LRS Van dieselblokken is bekend dat ze altijd wat olie verbruiken, dat was al zo voor VW ooit een dieselblok had gemaakt. Mijn eerste auto was een Golf D en daar was het op het randje of je van de ene naar de andere oliewissel kwam zonder olie bijvullen (ging ongeveer van max. naar min. tussen 2 beurten), bij alle andere auto's maar zelden olie bij moeten vullen, ik denk gemiddeld eens in de 5 jaar dat ik wat olie tussen beurten heb bijgevuld. Oude blokken zijn niet gemaakt voor longlife olie, dus het is niet vreemd dat je dan olie kwijt raakt.
 

LRS

New member
Lid geworden
23 aug 2017
Berichten
32
@KevinRoelands Afhankelijk van het soort gebruik (korte/lange ritten, rustig rijden of juist niet), zie je vaak dat ergens tussen 23.000 en 28.000 km de auto om onderhoud gaat vragen.
Je kunt óf bij de dealer een afspraak inplannen onder voorbehoud(met mogelijkheid tot uitstel), of gewoon regelmatig checken wat ie aangeeft tot het volgende onderhoud.

@LRS Van dieselblokken is bekend dat ze altijd wat olie verbruiken, dat was al zo voor VW ooit een dieselblok had gemaakt. Mijn eerste auto was een Golf D en daar was het op het randje of je van de ene naar de andere oliewissel kwam zonder olie bijvullen (ging ongeveer van max. naar min. tussen 2 beurten), bij alle andere auto's maar zelden olie bij moeten vullen, ik denk gemiddeld eens in de 5 jaar dat ik wat olie tussen beurten heb bijgevuld. Oude blokken zijn niet gemaakt voor longlife olie, dus het is niet vreemd dat je dan olie kwijt raakt.

M’n Passat 2.8 V6 was een benzine blok. Ik heb em over gezet op half minerale / half synthetische olie. Die is was viskeuzer. Nooit meer olie “verbruik” gehad. Was een fijne motor trouwens. Beetje jammer wel dat zescilinders niet meer van deze tijd zijn…
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.447
Voor de eerste beurt bijvullen is vrij normaal, olieverbruik is in het begin altijd iets hoger.
Auto niet te rustig ingereden? Lafjes inrijden geeft ook meer olieverbruik.

Kun je me dit uitleggen? Wat loopt er dan niet goed in, cilindervoering en zuigerveren ofzo?

M’n Passat 2.8 V6 was een benzine blok. Ik heb em over gezet op half minerale / half synthetische olie. Die is was viskeuzer. Nooit meer olie “verbruik” gehad. Was een fijne motor trouwens. Beetje jammer wel dat zescilinders niet meer van deze tijd zijn…

Wat is er dan wel van deze tijd, een 1 liter 3 cilinder?
 

LRS

New member
Lid geworden
23 aug 2017
Berichten
32
Wat is er dan wel van deze tijd, een 1 liter 3 cilinder?

Tja, sla een willekeurige catalogus erop na zou ik zeggen. Daar waar mijn hart sneller gaat kloppen van de smeuïge loop van twee driecilinders in V opstelling, zal het gros met de jouw beschreven enkelvoudige driecilinder zijn uitgerust. Een viercilinder met turbo voor de stoere jongens….
 

Lampie

Member
Lid geworden
24 dec 2010
Berichten
307
Mijn Arona 1.0 3 cilinder wil ook olie bijgevuld hebben.
eerste keer enkele vraagtekens waarom.... was 1 liter bijvullen op 27000km.. net voor de beurt.
Nu halverwege de interval gekeken, en een half litertje toegevoegd.
Dit zou dus voldoende moeten zijn om die 30000 interval te halen.
Op deze manier verbruikt ie geen liter olie per 30000km , maar slechts een halve liter.
Geen zweetplekken, geen rook.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.412
Klein beetje offtopic; hier dezelfde ervaringen met de 1.0 TSI 115pk. Een 30dkm beurt ga je niet halen op 1 olie beurt. Halverwege de 30dkm een half litertje erbij en je zit goed. Inmiddels staat er bij mij ca 55dkm op de teller. Hier ook geen zweetplekken en ook geen rook.
 
Bovenaan