[SEAT] [Tarraco ] Chiptuning 1.5 TSi

Waks

New member
Lid geworden
1 okt 2020
Berichten
6
Ben hier nieuw en heb totaal geen ervaring met chiptuning.

Zou graag mijn Tarraco 1.5TSi 150pk laten chiptunen. Vermits ik in Belgi? woon, ben ik op zoek gegaan naar Belgische tuners en ik twijfel tussen 2 tuners, namelijk DVX en X-Performance.
Buiten de prijs is het verschil dat DVX een vermogensbank heeft en X-Performance werkt met een Insoric Realpower. Volgens ik kan zien past DVX de parameters aan op de vermogensbank, terwijl X vaste software gebruikt, denk ik dan. Please correct when I'm wrong. Is het prijsverschil *453 (DVX) en *250 (X-Performance (promo)) verantwoord?

Ik heb ook van een vriend gehoord dat hij weet heeft van 2 Audi TT's die gechiptuned zijn en waarvan de dumpvalve (geen idee wat dit is) moest vervangen worden door een zwaardere. Kan ik ook voor zo een verrassingen komen te staan?
 
Laatst bewerkt:

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Ben hier nieuw en heb totaal geen ervaring met chiptuning.

Zou graag mijn Tarraco 1.5TSi 150pk laten chiptunen. Vermits ik in Belgi? woon, ben ik op zoek gegaan naar Belgische tuners en ik twijfel tussen 2 tuners, namelijk DVX en X-Performance.
Buiten de prijs is het verschil dat DVX een vermogensbank heeft en X-Performance werkt met een Insoric Realpower. Volgens ik kan zien past DVX de parameters aan op de vermogensbank, terwijl X vaste software gebruikt, denk ik dan. Please correct when I'm wrong. Is het prijsverschil ?453 (DVX) en ?250 (X-Performance (promo)) verantwoord?

Helemaal juist. Dvx kan ook zonder de bank hoor, dan krijg je gewoon een basis tune. Net zoals bij x performance denk ik.

Alleen op de bank gaat dvx verder optimaliseren, Ik kan x performance zelf niet. Dvx ben ik zelf met me vorige auto geweest. 1.2 tsi met 133pk en 221nm, opgave op de website was 130pk/215nm.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

TDI vlammer

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
19 okt 2011
Berichten
508
Ligt eraan waar je in Belgie woont anders zou ik gewoon naar Vagtechniek in NL gaan .
Die liggen bij Eindhoven / Weert niet ver weg van de grens . :)
En die hebben leuke kortingen op dit moment .
 

Waks

New member
Lid geworden
1 okt 2020
Berichten
6
Ligt eraan waar je in Belgie woont anders zou ik gewoon naar Vagtechniek in NL gaan .
Die liggen bij Eindhoven / Weert niet ver weg van de grens . :)
En die hebben leuke kortingen op dit moment .

Inderdaad goeie tip. Het voordeel van DVX is dat hier redelijk in de buurt is. Langs de andere kant lijkt mij het risico op fouten bij VAG kleiner.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.535
Voor zover ik weet is Dvx de JD Engineering van Belgi?.

Jou "dump valve" eigenlijk de Divertor Valve (DV) hoef je niet te vervangen. Je vriend had vermoed ik een TT 1.8 20VT, de originele DV heeft een membraan en die wil nog wel eens scheuren gaan. Oudere TSI motoren hadden ook een versie DV die wel eens ging scheuren/lekken.
Nu is dat eigenlijk geen probleem meer.

Eventueel kan je bij GoFastBits kijken of er een upgrade kitje is voor jou DV.
 

Waks

New member
Lid geworden
1 okt 2020
Berichten
6
Voor zover ik weet is Dvx de JD Engineering van Belgi?.

Jou "dump valve" eigenlijk de Divertor Valve (DV) hoef je niet te vervangen. Je vriend had vermoed ik een TT 1.8 20VT, de originele DV heeft een membraan en die wil nog wel eens scheuren gaan. Oudere TSI motoren hadden ook een versie DV die wel eens ging scheuren/lekken.
Nu is dat eigenlijk geen probleem meer.

Eventueel kan je bij GoFastBits kijken of er een upgrade kitje is voor jou DV.



Voor zover ik kan zien, is DVX idd ??n van de weinigen die zelf op maat schrijven.
Klopt idd van die TT's.
Als ik die valve niet hoef te vervangen of aan te passen, laat ik het liever zo.
 

Waks

New member
Lid geworden
1 okt 2020
Berichten
6
Voor zover ik kan zien, is DVX idd ??n van de weinigen die zelf op maat schrijven.
Klopt idd van die TT's.
Als ik die valve niet hoef te vervangen of aan te passen, laat ik het liever zo.

Nog een vraag.....bij DVX tunen ze tot 190pk en 325Nm.
Bij X tunen ze tot 180pk en 335Nm. Duidt dit verschil op de manier van tunen. Zo ja, welk is de beste?
 

Waks

New member
Lid geworden
1 okt 2020
Berichten
6
Nog een vraagje. Bij DVX tunen ze tot 190pk en 225Nm. Bij X tunen ze tot 180pk en 235Nm. Ligt dit aan het soort tunen en zo ja welke is de beste?
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Nog een vraagje. Bij DVX tunen ze tot 190pk en 225Nm. Bij X tunen ze tot 180pk en 235Nm. Ligt dit aan het soort tunen en zo ja welke is de beste?
Als je bij dvx op maat laat tunen. Dus op de bank gaan ze wel over die 190pk en 225mm heen hoor, daar ben ik niet zo bang voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

D3nn!s88

New member
Lid geworden
26 jan 2011
Berichten
26
Ik heb mijn tarraco laten chippen bij vagtechniek, auto is super snel geworden.
Kies voor een goed bedrijf met ervaring in vag.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.534
Zou naar de DVX gaan zei hebben veel ervaring en een goede service.....praat uit ervaring
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Idd DVX bij Geert in willebroek. Is de vag en BMW specialist van Belgi?.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

Wim 270

New member
Lid geworden
12 jan 2021
Berichten
2
Welk advies geef je voor een Tarraco 1.5 tsi met dsg-bak (FR versie 2021)?
Moet daar ook iets aan gedaan worden of is die bak sterk genoeg? Er zijn blijkbaar verschillende dsg bakken voor verschillend motorkoppel ...
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Welk advies geef je voor een Tarraco 1.5 tsi met dsg-bak (FR versie 2021)?
Moet daar ook iets aan gedaan worden of is die bak sterk genoeg? Er zijn blijkbaar verschillende dsg bakken voor verschillend motorkoppel ...

Taracco heeft een dsg 7 bak. DQ380/381 420nm max koppel uit mijn hoofd. Zelfde als een tiguan 1.5 tsi met dsg7. Hoeft dan dus niet perse. Echter met een dsg tune (oa interne koppel verhoogd) kan deze max +- 500 nm aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

TDI vlammer

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
19 okt 2011
Berichten
508
Taracco heeft een dsg 7 bak. DQ380/381 420nm max koppel uit mijn hoofd. Zelfde als een tiguan 1.5 tsi met dsg7. Hoeft dan dus niet perse. Echter met een dsg tune (oa interne koppel verhoogd) kan deze max +- 500 nm aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

Dat hier een DQ380/381 in zit is niet zeker , deze wordt volgens mij alleen gebruikt i.c.m 4 wiel aandrijving .
Met voorwiel aandrijving zal het hoogstwaarschijnlijk de DQ200 zijn ..
 

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.821
Ik zou ook naar DVX gaan in dit geval. Dumpvalve gaat niet nodig zijn om te vervangen bij dit model! Ik zou eerder de DSG meenemen, die kan wel wat verbetering (schakelmomenten) gebruiken :p
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Dat hier een DQ380/381 in zit is niet zeker , deze wordt volgens mij alleen gebruikt i.c.m 4 wiel aandrijving .
Met voorwiel aandrijving zal het hoogstwaarschijnlijk de DQ200 zijn ..
Dat is het punt juist. Dq380/381 ook in wagen zonder 4 wiel kan zitten. Pas nog een tiguan gedaan voor de bak. Geen 4 motion zoals dat bij vw heet. Gewoon een dq380 bak. Moet wel zeggen dat dit een 2.0 tsi mdg1 met 190pk was..

Maar dan is het heel simpel is het een Dq200 altijd doen... [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Dat moet je i.d.d. per model en type bekijken.
Soms gooien ze er toch een DQ200 in en soms toch een DQ380/381.
 

Wim 270

New member
Lid geworden
12 jan 2021
Berichten
2
Gisteren een offerte van Abt ontvangen:

ABT POWER performance kit voor Seat Tarraco (5FJ0) 1,5 ltr. TSI
Standaard : 110 kW (150 PK) , 250 Nm
+ ABT Power : ca. 140 kW (190 PK) , 290 Nm
Bestaande uit een ABT-power module (AEC), ABT-kabelboom en montageset
Art-Nr.: 5FJ01515190DPCA/1
Prijs : 839,50 excl. BTW (1015,80 incl. BTW)
Montagekosten : 155,- excl. BTW (187,55 incl. BTW)

ABT verleent 2 jaar garantie op motor en aandrijving bij montage van deze kit conform bijgaande voorwaarden. Indien uw Seat verlengde fabrieksgarantie heeft kan de ABT garantie tot maximaal 5 jaar verlengd worden voor een premie van 252,10 excl. BTW per jaar.

Heeft er iemand ervaring met ABT en met die garantie (overname van de Seat fabrieksgarantie tot 5 jaar op motor en dsg.)
Wel geen interventie als je ergens onderweg in panne valt ... als je dat voorhebt op de Deutsche Autobahn
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.246
Abt heeft hier op het forum geen beste naam wat betreft kwaliteit (lees de Cupra 310 ellende er maar eens op na).
Als je kwaliteit wil dan ga naar België DVX of NL JdEngineering.
En voor dat bedrag wat Abt vraagt heb je ook nog eens DSG-tuning erbij en heb je nog geld over.
 
Bovenaan