[SEAT] [Toledo 1M] Auto valt soms uit tijdens het rijden

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Hallo allemaal,

Ik heb een irritant probleem waar ik al 2 maanden mee bezig ben, en erg lastig uit lijk te komen, omdat het probleem niet direct na te bootsen is, en ook omdat er (zo blijkt achteraf) meerdere dingen tegelijk aan de hand waren.

Het gaat om een SEAT Toledo 2003 1M2 1.6 16V, motorcode BCB.

Het plotsklaps uitvallen tijdens het rijden komt op de meest random momenten, soms na 5 kilometer, soms pas na 20 km. Ik hoef meestal niet lang te wachten om weer te kunnen starten en daarna rijdt hij gewoon normaal. Maar erg gevaarlijk op de autoweg, rotondes etc, want de motor valt uit en dus ook de stuurbekrachtiging, remmen etc.

Helaas geeft hij geen storingslampje, Climatronic errors, of storingscodes via uitleeskastje OBD2. VAG-COM heb ik helaas zelf niet om specifiek te kunnen uitlezen. Ik woon in Zuid-Limburg, ik weet niet of er mensen in de buurt wonen, of wat het uitlezen bij bv. bij de officiele dealer (Wealer) kost?

Er is een tijd geweest dat de auto uitviel en daarna een week niet meer wilde starten (auto in noodloop denk ik). Dit bleek achteraf aan een versleten gasklephuis-weerstandsplaatje én tevens versleten gaspedaal-sensorplaatje. Beiden waren helemaal ingesleten, en de ECU was compleet in de war. Dit gaf ook storingscodes.

Ondertussen zijn vervangen:
- Accu (was onderhand overleden)
- Krukassensor
- Nokkenassensor
- Gasklephuis
- Gaspedaal
- Carterventilatie (zat helemaal potdicht en veroorzaakte ook een hoop ellende)
- Vaccuumslang rembekrachtiger (zit tussen vaccuumpomp en gasklephuis) zat een grote scheur in en veroorzaakte valse luchtaanzuiging
- Benzinefilter
- Oliefilter
- Olie

Schoongemaakt:
- ECU (doorgemeten door ACtronics en oké bevonden)
- MAP-sensor
- EGR-klep
- Bougies
- Bobines
- Brandstofpomp
- Luchtfilter en -behuizing. Volgens mij geen enkele valse lucht op het gasklephuis
- Interieurfilter
- O2-sensor vóór katalysator
- 4 relais (53 (claxon), 100 (stroomonderbreking bij starten), 409 (brandstofpomp) en 377 (ruitensproeier)) nagekeken en doorgemeten
- EVAP-sensor op de koolstoffilter
- Vrijwel alle zekeringen doorgemeten
- Benzinedop sluit goed voor de EVAP, ook de vacuumretourleiding naar de tank is goed, want ik hoor geen druk vrijkomen bij openen tankdop

Onderweg aan onderdelen zijn (komen in de loop van volgende week): nieuwe MAP-sensor, 4 nieuwe bobines en 4 nieuwe bougies. Zucht.

Luchtmassameter heeft deze motor niet, dat doet de MAP-sensor.

Het vaccuumsysteem heb ik ook gecontroleerd, vrijwel alle slangetjes op lekkages.

Als de nieuwe onderdelen qua vonk het probleem niet oplossen, ben ik ook bereid om bv. te kijken naar de brandstofinlaat, wilt zeggen: injectoren, brandstofdrukregelaar, brandstofpomp.
De beide O2-sensoren zijn volgens mij ook overleden na bijna 20 jaar, maar dit zou niet van invloed moeten zijn op het uitvallen als ik het goed begrijp.

Het stomme is dat de problemen lijken te zijn ontstaan nadat ik een keer een benzineadditief in de tank heb gegooid om de koolstof los te slaan, en ook een olieadditief. Maar de motor loopt dus als een klokje en heel stabiel stationair. Maar wie weet is er toch een link.

Is er iemand die tips heeft en/of dit probleem herkent? Het schijnt na wat Googlen zo typisch te zijn bij VAG-motoren. Ik ben zo onderhand langzaam aan het einde van mijn Latijn met de diagnose. Wat zie ik over het hoofd, of waar kan dit nog in zitten?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Bij het lezen van het begin van jouw verhaal dacht ik meteen:
-krukaspositie (bdp) sensor
-carterventilatie

Goed om te lezen dat je dat al hebt aangepakt, maar dat maakt je situatie nu wat moeilijker (lees: interessanter :) )

-Bobines verwacht ik niet meteen, want dan had je waarschijnlijk wel misfires moeten hebben.
-Lambdasensor(en) hebben normaliter een vervangingsinterval (160k-250k), waar heel weinig mensen zich aan houden ;)
-Lambda sensor kapot is volgens mij alleen foutmelding en niet uitvallen (zoek maar keer op "open loop closed loop")
-Aan te raden: Benzinefilter vervangen

Ik gok op benzinepomp of MAP sensor of toch alsnog de krukassensor (ondanks dat er een nieuwe in zit)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.341
Auto valt dus willekeurig uit, niet afhankelijk van toerental of bijvoorbeeld gas loslaten omdat je een kruising nadert? Mijn eerste gok zou de MAP-sensor zijn, bij deze generatie auto's geeft dat vaak nog géén foutmelding. Ik heb het destijds ook met mijn Cordoba aan de hand gehad, dealer wist niet meer waar ie moest zoeken, uiteindelijk zelf iemand van Pon aan de telefoon gehad en uiteindelijk gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat de sensor de boosdoener was. Auto was toen zo'n 4 jaar oud en had iets van 45k km op de teller staan. Ik heb die auto daarna nog zo'n 10 jaar gehad tot km-stand 140k km en het probleem is met de nieuwe sensor nooit meer terug gekomen. Onvoorspelbaar uitvallen en geen foutmelding zijn typerende kenmerken van zo'n slechte sensor.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Idd, zelfde geld voor de krukassensor. Dat zijn sensoren die geen foutmeldingen geven. Krukassensor had ik ook op mn Leon 1.8T, die viel ook random uit en dan soms wel en soms niet te starten.

Denk dat het voor nu goed is om de MAP sensor te wisselen en dan even aan te kijken.
 
Laatst bewerkt:

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Tot overmaat van ramp brak me ook nog de slotcilinder portier linksvoor over, inmiddels na heel veel ellende met het zoeken naar een nieuwe originele via Car Lock Systems, of imitatie Mister-Auto, uiteindelijk een tweedehands gevonden via Onderdelenlijn die past. Maar wat een hel. Intern was van de deurhendelbeugel een draaischijfje verbogen, en de carrosserie aan de buitenkant ook wat verbogen. Dus niks paste goed in eerste instantie. Zucht. Na veel bloed, zweet en tranen getackled uiteindelijk.

Gister de nieuwe bobines, bougies en MAP-sensor gemonteerd. Auto loopt nóg mooier stationair nu en heeft goed vermogen. Reageert goed op het gaspedaal. Eigenlijk nul klachten. Ik merk toch wel een (klein) verschil met hiervoor zeg maar, dus hopelijk heeft het gelanceerde onderdelenkanon weer iets verholpen/betekend. MAP-sensor lijkt me het meest belangrijkste, ondanks dat de oude er prima uitzag en ook mooi schoon was. Maar intern zit een klein moederbordje heb ik gezien en daar was toch wellicht na bijna 20 jaar een soldeerpunt beschadigd ofzo.

Nu afwachten en duimen dat hij niet meer uitvalt...

Overigens de laatste keer dat hij uitviel (nog voor de nieuwe bobines/bougies/MAP) ging het toerental ineens op een kruispunt in stationair op en neer tussen de 1000 en 2000 rpm gedurende 10 seconden, en daarna viel hij uit. Na enkele minuten gewoon te starten en daarna normaal gedrag. Maar goed dit was de 'oude' situatie. Tot nu toe geen uitvallen meer gehad, maar echt fingers crossed, want het vertrouwen is nog niet terug.

Als er iemand is die dit probleem herkent (naast bovenstaande positieve reacties) dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Ik heb namelijk het gevoel dat het zomaar weer kan gebeuren, en dan zou ik graag alvast een aanknopingspunt hebben.

Goed weekend alvast!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.425
Misschien bedoel met een MAP(pressure) sensor de MAF(flow) sensor. Volgens mij hebben atmosphierise motoren geen MAP.

In een MAF sensor zit een weerstandje die door de ecu warm gestookt wordt...na 20 jaar kan mogelijk wel iets versleten zijn.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Bij dit type motor werd enkel gebruik gemaakt van de MAP-sensor die de druk van het inlaatspruitstuk meet, naar (ik vermoed) de ingespoten mate van de injectoren i.c.m. de aangeleverde lucht vanuit het gasklephuis. Of misschien heeft het ook te maken met de aanzuigkracht van de motor, ik weet het niet precies. Er zit in ieder geval ook een mini-moederbordje c.q. chip in dit naar alle waarschijnlijkheid ook half naar de haaien raakt na 20 jaar.

Een MAF (in het Nederlands luchtmassameter) is iets wat bij de BCB motor uit 2002 (opgeleverd 2003) gewoonweg ontbreekt. Ik heb alleen een grote vierkante zwarte box bovenop de motor met het luchtfilter erin en dat was het. Wel zit er een soort van klepje in dat bij een koude motor de verse lucht eerst aanzuigt langs het uitlaatspruikstuk om op te warmen, en daarna pas verse koele lucht aan de zijkant. Maar dat is allang kapot natuurlijk, dus ik heb het nu vastgelijmd in de 'koude' stand omdat dit natuurlijk het beste presteert bij een warme motor. Ik zou willen dat ik ook een MAF had omdat dit gegarandeerd de motorprestaties en brandstofverbruik optimaliseert.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Klopt, MAF is later pas "populair" geworden. Mijn Mercedes (2005) heeft ook alleen 1 MAP sensor, geen MAF/LMM. Onze VW Lupo met berucht 1.4 16v blokje heeft ook alleen een MAP sensor.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Bij dit soort dingen is het idd lastig (maar niet onmogelijk!) om het vertrouwen weer terug te krijgen in je auto, al helemaal als je niet helemaal de vinger erop kan leggen wat het probleem veroorzaakt.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.341
Klopt, MAF is later pas "populair" geworden. Mijn Mercedes (2005) heeft ook alleen 1 MAP sensor, geen MAF/LMM. Onze VW Lupo met berucht 1.4 16v blokje heeft ook alleen een MAP sensor.
Mijn Cordoba uit 1996 had er anders wel één in het AFT-blok.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
40 km autoweg gepakt en niks meer gebeurd!! Zou het dan inderdaad aan de MAP hebben gelegen. Jammer dat de ECU van deze generatie zo karig met foutmeldingen is. Tegenwoordig krijg je voor een halflege band of een ingesleten remblokje nog een melding. Maar bij de 1M nog niet als de krukassensor, of dus ook de MAP niet goed functioneert. Best droevig, maar wel goed in om het achterhoofd te hebben.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.425
Hoop dat het opgelost is...

Mijn ervaring is bij spontaan uitvallen zonder dat de motor eerst bokt/stoteren dat het iets electrische is, je hebt naast de map sensor best veel andere electrische zaken aangepakt.

Massa strips in de motor ruimte preventief vervangen kan ook nooit kwaad bij zo'n oude auto.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.377
Top tip idd, massa nakijken en eventueel uitbreiden/vervangen kan je nooit slechter van worden bij een oudere auto.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Massa doorgemeten vanaf negatieve pool op zowel motorblok als carosserie en nergens een lekstroom. Goede tip, dank!

De auto viel weliswaar random uit tijdens het rijden (dus ook op de autoweg), maar vlak vantevoren begon de motor onregelmatig te lopen (toerental variërend op- en aflopend tussen 1000 en 2000 rpm zonder dat ik gas bijgaf). Zodra ik vanaf dat moment de koppeling intrapte, zakte het toerental i.p.v. de reguliere 750 rpm direct naar 0 en brandde het acculampje alsof hij normaal op contact stond, dan wist je hoelaat het was. Maar ook als je niets deed, dan ging hij behoorlijk tekeer tussen die 1000 en 2000 rpm en daarna evengoed uit. Ook meteen merkte je dan de weggevallen stuurbekrachtiging en remmen. Echt levensgevaarlijk. Achteraf gezien zou een (half-)defecte MAP-sensor dit soort klachten dus veroorzaken. Althans, daar ga ik nu even vanuit tot het tegendeel bewezen is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.425
Bij uitvallen van de motor wordt de stuurbekrachtiging (hydrauliek olie)pomp niet meer aangedreven, dus heb je geen bekrachtiging op stuurinrichting.
Zelfde geldt voor de remmen, bij motor uitval heb je geen vacuüm voor de rem bekrachtiging.
Ondanks de uitval kun je blijven sturen, alleen wat zwaarder en bij de remmen moet je wat extra hard trappen. Dit kan je inderdaad wat overvallen op zo'n moment, zeker als je er niet op bedacht bent.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Wat ik daar alleen niet aan begrijp (bij mijn auto), is dat niet alleen de rembekrachtiging uitvalt, maar de remmen lijken ook helemaal op slot te gaan. Na 3x pompen gaat dan de hele hendel op slot en kan ie niet meer in. Heb je enig idee hoe zoiets dan kan? Ik dacht namelijk ook dat alleen de bekrachtiger uitviel doordat het gasklephuis geen vacuuum meer zuigt aan de vacuumpomp, maar het lijkt dieper te gaan dan dat.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.425
Misschien je remsysteem eens servicen, de remolie verversen en het systeem ontluchten.
Volgens mij moet de abs pomp d.m.v. vag-com ontlucht worden.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Ja mijn remklauwen voorkant moeten sowieso weer eens ingeduwd worden, en nieuwe vloeistof erin is ook al een tijd geleden. Kan ik hem meteen ontluchten. Ik wist niet dat remmen gewoon dienden te werken zonder bekrachtiger door het gedrag van mijn auto, maar door jou weet ik dat het eigenlijk anders hoort, thanks!
 
Bovenaan