[SEAT] [Toledo 1M] Auto valt soms uit tijdens het rijden

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Dank heren. Wellicht heb ik dan geen barometersensor. MAF inderdaad ook niet.

Ik heb voorzichtig positief nieuws voor wat betreft mijn karretje. Omdat in de foutmelding P0106 (VAG16490) op https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16490.html ook gesproken werd over specifiek mogelijk laag voltage in de connector van mijn (nieuwe) MAP-sensor, ben ik daar toch eens als eerste naar gaan kijken. Wat blijkt... de connector schoof er zo af, en valt er ook niet goed op vast te klikken. Ondanks dat ik een relatief dure van Magneto Marelli had gekocht, is toch het uiterlijk waar de connector op moet niet helemaal hetzelfde als de OEM. Vooralsnog even met een tie-wrap beter vastgezet. Mocht dit nog niet genoeg vastzitten dan met ducttape. Ik begin haast te denken dat laatst toevallig onder het rijden een aantal keer die connector een stukje uit de MAP is getrild ofzo, en dat dat de foutcode getriggerd heeft. Dat zou toch mooi zijn... Tot nu toe geen storingslampje meer gehad. Maar het vertrouwen in de auto is uiteraard wel weer volledig weg.

Voor wat betreft het hoge brandstofverbruik. Ik heb in het verborgen menu van de Climatronic onder optie 51 de digitale koelvloeistoftemperatuur gevonden. Blijkt dat deze inderdaad heel erg afwijkt van de analoge dashboardmeter! Voor mijn gevoel klopt de dashboardmeter het meeste met de werkelijkheid, immers de motor wordt na 5-10 minuten goed warm en dat klopt ook met die meter. De digitale uitleeswaarde op de Climatronic is echter totaal verkeerd. Die loopt netjes op vanaf de buitentemperatuur tot een graad of 40 en dat was het. Logisch dat de ECU zich dan een ongeluk aan brandstof zit bij te spuiten, met alle gevolgen van dien. Dit is zeker ook niet goed voor de katalysator en dus voor de toekomstige APK. Ik heb meteen een nieuwe besteld. Thanks voor die zeer goede aanwijzing!! Vooral ook omdat de O2-sensor vóór de katalysator goed functioneert volgens mijn uitleesscanner. Maar uiteraard zegt dat ook niet alles. Maar om nog even 100+ euro uit te geven om die zomaar te vervangen gaat me te ver nu.

Ook heb ik een nieuwe pakkingset besteld voor de brandstofdrukregelaar, omdat ik toch ook ergens denk dat ik een klein EVAP-lek heb. Daar is nog work in progress. Ik hoor bv. ook de brandstofpomp om minuut nieuwe druk bijpompen als ik de auto alleen op contact heb staan. Of is dat volledig normaal gedrag?

EGR + gasklephuis maak ik evengoed binnenkort weer helemaal schoon.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.587
Alleen op contact is normaliter 1x primen en dan klaar.
De digitale uitleeswaarde op de Climatronic is echter totaal verkeerd. Die loopt netjes op vanaf de buitentemperatuur tot een graad of 40 en dat was het. Logisch dat de ECU zich dan een ongeluk aan brandstof zit bij te spuiten, met alle gevolgen van dien. Dit is zeker ook niet goed voor de katalysator en dus voor de toekomstige APK. Ik heb meteen een nieuwe besteld. Thanks voor die zeer goede aanwijzing!! Vooral ook omdat de O2-sensor vóór de katalysator goed functioneert volgens mijn uitleesscanner. Maar uiteraard zegt dat ook niet alles. Maar om nog even 100+ euro uit te geven om die zomaar te vervangen gaat me te ver nu.
Kijk, probleem gevonden (y) Dat heeft direct impact op je verbruik. Je blok hoort goed heet te zijn voor het beste verbruik (hoogste efficientie).
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Ik vermoed dat een MAP of MAF sensor bij ijlere lucht(hoog gelegen gebieden)ook een andere waarde zal doorgeven aan de ECU en daarop de hoeveelheid ingespoten brandstof aanpassen.
Reageert niet alleen op de hoogte van waar je bent, maar dus ook op hoge/lage luchtdruk, zelfs gewoon op dezelfde plek kan het verschil tussen hoge en lage luchtdruk al bijna 10% verschil maken (en dus ook in de hoeveelheid zuurstof en dus ook de benodigde brandstof).

@Mattie42 Mooi dat je de oorzaak nu gevonden lijkt te hebben. Juist omdat de bedrading en contacten van de ECU ook werden genoemd door Gerrit Speek heb ik dat ook meegenomen in het citaat omdat het mij een redelijk aannemelijke oorzaak kon zijn.
 

Timmy

Active member
Lid geworden
30 sep 2010
Berichten
487
Aangaande het uitvallen ik weet niet als het al vermeld is maar ik heb een gelijkaardig probleem gehad bij mijn leon 1P.
Bij golf 4 is dit ook een vaak voorkomend probleem geweest.

De relais van je contactslot zou versleten kunnen zijn geeft geen foutmeldingen via vagcom
Bij mij kwam het probleem niet voor als ik de airco op hoge snelheid en koude lucht op mijn voeten liet blazen. (niet ideaal in de winter)
Maar dit zorgde ervoor dat de relais niet te heet werd.

Niet het duurste onderdeel maar VagTechniek heeft destijds mijn auto onderzocht toen ik dit probleem had en met dit als resultaat.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Deze OEM-slang vervangen door een custom silicoon is zeer lastig. Het zijn een soort zelfbedachte vaccuum-klik-connectors van VAG. Ik heb deze ook nog nooit ergens anders gezien. Ik zou niet weten hoe je dit moet namaken met iets. (VAG 036103493BL)
s-l1600.png
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Contactrelais (nummer 100/J59, VAG 7M0951253A) heb ik vorige maand nog getest en weerstand van doorgemeten, thanks! Dat is er zeker ook eentje om in de gaten te houden idd. Geen foutmeldingen, en motor valt gewoon uit als daar een defect mee is.

Evenals bij defecte krukas-/nokkenassensor, ook geen melding. Voordeel bij defecte krukassensor is wel dat je bij starten je toerentalmeter op 0 blijft terwijl de startmotor en motor gewoon rondgaan, dus is relatief eenvoudig op te sporen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Deze OEM-slang vervangen door een custom silicoon is zeer lastig. Het zijn een soort zelfbedachte vaccuum-klik-connectors van VAG. Ik heb deze ook nog nooit ergens anders gezien. Ik zou niet weten hoe je dit moet namaken met iets. (VAG 036103493BL)
s-l1600.png

Die plastic click connectors zijn wel te krijgen...(kan het alleen niet zo snel vinden :) )

Misschien is dit een optie om de connectors van af te halen:
 
Laatst bewerkt:

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Het probleem is dat op de carterventilatie en op het inlaatspruitstuk het 'mannetje' van deze connector zit, dus je ontkomt er niet aan om deze te gebruiken voor een dergelijke slang.

Volgens mij slopen van een bestaande slang gaat nooit meer luchtdicht werken daarna. Die worden denk ik vantevoren verwarmd en daarna met een speciale ronde tang vastgeknepen.

Als je ze een keer los weet te vinden hou ik me warm aanbevolen!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.370
Waarom zou je ergens anders de kunststof connectoren af halen om daar vervolgens met weer andere koppelingen een andere vacuumslang tussen te zetten? Extra koppelingen geven alleen maar meer kans op lekkages.

Nu heb je het voordeel dat deze slangen niet onder serieuze overdruk komen te staan, dus de belasting is maar naar één zijde (heb vroeger beroepsmatig gewerkt met gaskoppelingen waar zowel 200 bar overdruk op kon komen als 1 bar onderdruk.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.570
Bovenaan