[SEAT] [Toledo 1M] Auto valt soms uit tijdens het rijden

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.549
Bekrachtiger zorgt er alleen voor dat je minder kracht hoeft te zetten op je pedaal.

Remvloeistof moet je om het jaar verversen. Remvloeistof trekt water aan, water is comprimeerbaar (sponzig rempedaal) en zorgt voor roest in je remleidingen als je het te lang niet ververst.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.251
Wat ik daar alleen niet aan begrijp (bij mijn auto), is dat niet alleen de rembekrachtiging uitvalt, maar de remmen lijken ook helemaal op slot te gaan. Na 3x pompen gaat dan de hele hendel op slot en kan ie niet meer in. Heb je enig idee hoe zoiets dan kan? Ik dacht namelijk ook dat alleen de bekrachtiger uitviel doordat het gasklephuis geen vacuuum meer zuigt aan de vacuumpomp, maar het lijkt dieper te gaan dan dat.
Na 3 keer pompen is het vacuum verdwenen en moet je echt hard, super hard trappen.
Dat is geen defect maar inherent aan het vacuum remsysteem dat geen vacuum meer krijgt van de motor als die niet draait.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.549
Daarom is dat kleine terugslagklepje wat ervoor zit zo belangrijk!

Zelfde geld voor alle andere terugslagklepjes in je vacuum circuit, die zijn allemaal voorzien van een veertje die na zoveel jaar slechter gaat werken.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Dit is de slang (met terugslagklep in het midden) tussen mijn vacuumpomp rem en gasklephuis in. Heb ik gloednieuw paar maanden geleden vervangen via de dealer besteld (VAG 1J0612041FR). Echter werkt mijn rem helemaal niet meer na uitvallen motor; na 3x pompen zit het pedaal vast.

Nu ben ik sowieso van plan om mijn remklauwcilinders en remvloeistof van een beurt te voorzien, maar klopt het nou wel of niet dat het remsysteem in zijn geheel niet functioneert zonder draaiende motor? Uiteraard heb je nog altijd de handrem, maar die is nog mechanisch bij mij.

s-l500.jpg
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.539
Je moet altijd kunnen remmen ook zonder de bekrachtiging.
Er is iets anders mis.
Eerst maar eens de remolie verversen en ontluchten.
Controleer ook of het pedaal vrij heen en weer kan bewegen, misschien dat het glijlager van het pedaal is uitgesleten waardoor het blokkeert bij vol intrappen.
Zo te zien zit er een lagerbus en een soort nylon steun in het rempedaal.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Gloeiende, gloeiende... Na 226 km probleemloos te hebben gereden, ging dit keer wél het storingslampje branden (en ook het EPC-lampje), maar dat heb ik vaker gezien in het verleden, het gelijktijdig aangaan van deze twee. Uitgelezen storingscode: P0106, oftewel "SPRUITSTUK LUCHTDRUK (MAP) LUCHTDRUKSENSOR ELEKTRISCH CIRCUIT UITGANG BEREIK EN PRESTATIE PROBLEEM".

Nou breekt mijn klomp wel, aangezien ik de MAP recentelijk vervangen heb, en dit het uitvallen tijdens het rijden bleek te hebben veroorzaakt (achteraf gezien), omdat ik destijds geen foutcode kreeg! En nu krijg ik dus een MAP-error, ronduit bizar.

De symptomen die de auto vertoont nu zijn fluctuerend toerental en schokkerig rijden bij lage snelheid. Soms na het starten is de foutcode vanzelf weer weg.

Ik heb wat gegoogled, en het blijkt dat error P0106 op zich een brede oorzaak kan hebben. Ik ga morgen (als de tijd het toelaat) mijn EGR en gasklephuis weer eens schoonmaken. Verstopping daarvan is namelijk een chronisch probleem bij deze motor. Hopelijk wordt het hiermee verholpen...

Iemand nog een andere aanwijzing?
Zou het de bedrading van de MAP-connector kunnen zijn? Volgens mij is hier echt niets mis mee, maar zal hem zeker controleren.
Of een vaccuumslang (bv die van de carterventilatie (PCV-klep) naar gasklephuis, deze staat erg onder spanning).
Kapotte PCM (power control module)?
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Ow ja, en ik merk de laatste week een erg hoog benzineverbruik opeens. Zou door de vorst kunnen komen, of toch met bovenstaande te maken...? De O2-sensor vóór de katalysator is in orde, dus die zou het niet zijn.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.539
Geeft vcds de juiste motor temperatuur aan? Als de motor temperatuur sensor de verkeerde waarde geeft, bijvoorbeeld een te lage temperatuur dat "denkt" de ECU dat de motor nog koud is en verrijkt dan het mengsel, spuit meer brandstof in...
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Helaas geen toegang tot vcds, kan ik dit voor minder dan 100 euro zelf regelen? Of bij iemand laten uitlezen, ik woon in Zuid-Limburg. Wat kost vcds laten uitlezen bij een autogarage of de SEAT-dealer?

De koelvloeistoftemperatuurmeter op het dashboard staat altijd keurig precies in het midden (90 graden) zodra de motor na 5 minuten rijden op bedrijfstemperatuur is. Ik heb hier nog nooit een fluctuatie of afwijking gezien, ook nu niet. Of kan de koelvloeistoftempsensor tóch kapot zijn?

Heeft dit een connectie met de P0106? Want ik heb het idee dat het hoge brandstofverbruik daar ook aan gekoppeld is.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.539
Je kan Torque Pro of de Piston app gebruiken met een bluetooth module.
 

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Ik heb onderstaande scanner, die kan ook de koelvloeistoftemp. uitlezen, maar ik denk niet dat de sensor stuk is als de dashboardtemperatuur gewoon de juiste aangeeft.

Weet je ook nog een antwoord op mijn andere vragen eventueel?

Hc3a92aaf0ac247f08a25e5b0d1dd5848z.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.549
Je analoge meter op het dashboard is geen exacte uitlezing!

Ga maar een keer met koude motor een stukje rijden terwijl je de kvs temp digitaal uitleest. De analoge meter loopt voor op de sensor en blijft strak op 90 graden staan, terwijl de realiteit is dat de temperatuur nogal fluctueert.

Maar een dansende meter zou inhouden dat nogal wat mensen zenuwachtig zouden worden ("is mn auto wel in orde 🤯"), terwijl het dansende gedrag doodnormaal is.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Ik heb onderstaande scanner, die kan ook de koelvloeistoftemp. uitlezen, maar ik denk niet dat de sensor stuk is als de dashboardtemperatuur gewoon de juiste aangeeft.
Een beetje afhankelijk van het bouwjaar heeft jouw auto óf een aparte sensor voor de ECU (die dus gebruikt wordt voor de motorregeling) óf een dubbele sensor waarbij de ene helft van de sensor gemanipuleerd wordt en de temperatuur voor de meter op het dash aangeeft, en de andere helft wordt gebruikt voor de ECU. Meter op het dash zegt dus niet zoveel over de info die de ECU binnen krijgt.

Overigens is veel info terug te vinden op de site van Gerrit Speek met deze foutcode:
Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Onjuiste stationair loop
  • Motor loopt ruw
  • Zwarte rook uit de uitlaat
  • Hoog brandstof verbruik

Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96) defect
  • (F96) vervuild, defect
  • (G71) vervuild, defect
  • Lek in inlaat of uitlaat


Mogelijke oplossingen:
  • Kontroleer bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96)
  • Check op lek in inlaat of uitlaat
  • Check (meetwaardeblokken / vervang (G71)
    • check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
  • Check (meetwaardeblokken / vervang (F96)
    • check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
  • Vervang de ECU, maar check eerst de software versie; ECU vervangen is de allerlaatste oplossing


Extra info:
  • De MAP sensor reageert op veranderingen in de laaddruk. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie stroom. Binnenin de MAP sensor zit een weerstand die dat voltage doet veranderen naarmate de laaddruk verandert en dat veranderende voltage wordt naar de ECU terug gestuurd. Dat signaal is essentiëel voor de ECU om de brandstof toevoer te kunnen bepalen. Foutcode P0107 wordt gedetecteerd als de ECU een voltage ziet dat lager is dan 0.25 Volt
  • Op sommige kleinere auto's is een paar maal geconstateerd dat een slecht geconstrueerde ECU deze fout kan veroorzaken. Er zijn ook problemen bekend met 'Timing Chain Tensioners' die deze fout kunnen veroorzaken. Kijk eerst in de juiste TSB (Technical Service Bulletin) / TPL's (Technical Problem Solution) voor meer informatie
  • De ECU gebruikt de MAP sensor om de laaddruk te monitoren. Let op: bij sommige motoren is de BARO sensor geïntegreerd in de MAF sensor (Mass Air Flow), sommige motoren hebben een gecombineerde MAF / BARO sensor en ook een MAP sensor, waarbij die MAP sensor als backup aanwezig is voor het geval de MAF sensor defect is. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie signaal. Meestal voorziet de ECU de MAP sensor ook van een massa signaal. Als de laaddruk verandert dan brengt de MAP sensor de ECU hiervan op de hoogte. Stationair is het voltage ca. 1 - 1.5 Volt en bij 'plankgas' ca. 4.5 Volt. Als de gasklep, de wagensnelheid en/of de EGR flow verandert dan kijkt de ECU naar de laaddruk. Als de ECU geen verandering ziet in gasklep, wagensnelheid en EGR flow bij een snelle toename van de MAP waarde, dan wordt foutcode P0106 gedetecteerd
  • Sensor Barometrische Druk (F96)
  • Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
 
Laatst bewerkt:

Mattie42

New member
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
27
Dank voor de aanvullende info. En natuurlijk had ik ook bij Gerrit Speek moeten checken.

Kan iemand mij vertellen wat een sensor barometerdruk (F96) is, en of ik die heb, en waar zou hij dan moeten zitten? Mijn auto is geen diesel en heeft ook geen turbo. Heb ik er dan wel een?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.549
Zal een ander woord voor de MAP sensor zijn (Manifold Absolute Pressure)

[edit]
Ze refereren echt naar een aparte sensor, voor zover ik weet zit die niet op je auto, alleen een MAP sensor
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.539
Dank voor de aanvullende info. En natuurlijk had ik ook bij Gerrit Speek moeten checken.

Kan iemand mij vertellen wat een sensor barometerdruk (F96) is, en of ik die heb, en waar zou hij dan moeten zitten? Mijn auto is geen diesel en heeft ook geen turbo. Heb ik er dan wel een?
Ook atmosferische motoren kunnen zo'n barometerdruk sensor hebben. Mijn oude Audi 100 2.3e (geen turbo) heeft er ook één naast een airflow sensor (electronisch-mechanisch)
Bij de wat modernere motoren zoals die van jouw zal het wel anders opgelost zijn...
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.539
Zal een ander woord voor de MAP sensor zijn (Manifold Absolute Pressure)

[edit]
Ze refereren echt naar een aparte sensor, voor zover ik weet zit die niet op je auto, alleen een MAP sensor
Ik vermoed dat een MAP of MAF sensor bij ijlere lucht(hoog gelegen gebieden)ook een andere waarde zal doorgeven aan de ECU en daarop de hoeveelheid ingespoten brandstof aanpassen.
 
Bovenaan