[SEAT] [Toledo 1M] Elektrische problemen

dirkwillem

New member
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
2
Hallo allen,

Inmiddels ben ik al een aantal jaren in het bezit van een Toledo 1M 1.6-16V, en het is een erg fijne auto, maar helaas begint deze toch een beetje raar te doen. Na een dik jaar stilstaan zijn er diverse issues die ik niet direct aan elkaar kan linken, maar mijn vermoeden is dat het wel met elkaar te maken heeft. In een tijdspanne van ongeveer 5 maanden is het volgende gebeurd:

- De auto startte soms niet, en de motor gaf een abnormaal geluid. Mijn garage heeft het gaskleppenhuis gereinigd, en sindsdien is dit probleem verholpen
- De airco was stuk (opzich niks vreemds), dit is inmiddels ook verholpen

Nu zijn deze problemen opzich best verklaarbaar door het lange stilstaan, maar daarna werd het vreemder:
- Zeer sporadisch tijdens het rijden met meer dan 100 kilometer per uur, wanneer ik de cruise control naar boven bijstel, valt de auto uit, en gaat meteen daarna weer aan. Dit gaat gepaard met een flinke schok. Alle lampjes gaan kortstondig uit, en de meters zakken naar 0, en gaan snel daarna weer naar hun juiste waarde
- Een keer na zo?n sporadisch uitval-geval, weigerde de auto de sleutel (sleutellampje brandde, auto startte niet). Mijn vermoeden was dat de sleutel misschien niet meer ?verbonden was?, maar de (analoge) reservesleutel had het zelfde probleem
- Na het repareren van de airco ging soms enkele momenten na het wegrijden het motorwaarschuwingslampje aan. Dit kwam door een lambda-sonde fout. Deze is vervangen en sindsdien doet dit probleem zich niet meer voor.

De garage beweerde dat zowel het uitvallen als het sleutelprobleem door het instrumentencluster kwam, en heeft het die laten repareren. Het probleem met de sleutel is daarna niet meer voorgekomen, maar het uitvallen wel. Na uitlezen van de CAN bus kwam een fout naarboven dat de ECU geen CAN berichten meer ontving van andere componenten in de auto. (de garage heeft de fouten geleegd, dus welke code het precies is kan ik pas achterhalen wanneer de fout zich weer voordoet) De garage beweert dat het aan het instrumentencluster ligt, de partij die het instrumentencluster heeft gerepareerd beweert dat daar niks mis mee is.

Ik ben ten een beetje ten einde raad, in principe doet de auto het prima, maar ik ben er bang voor dat er ergens in het elektrisch systeem een fout zit waardoor deze componenten blijven uitvallen en dit uiteindelijk een duur(der) grapje gaat worden. Ook heb ik uiteraard geen zin om elke maand bij de garage te staan. Vandaar dat ik het jullie vraag, komen deze fouten iemand bekend voor, en heeft iemand een idee hoe dit gerepareerd kan worden?
 

huisboom

Member
Lid geworden
28 sep 2018
Berichten
963
Kan het misschien te maken hebben met een slechte accu. Weet wel als je accu slecht is dat je daardoor allerlei vreemde storingen kan krijgen.
 

dirkwillem

New member
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
2
Dat lijkt me niet heel plausibel, de accu was na het lange stilstaan wel dood, maar die is daarna vervangen door een gloednieuwe
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.401
Wanneer er weer een storing optreedt zal er een foutcode achterblijven in het systeem. Zonder de foutcode (met betreffende cijfers) is het lastig te achterhalen waar het probleem in zit. Mocht je er interesse in hebben dan kan ik je auto uitlezen met de juiste software (legale versie VCDS). Je kan dan uiteraard een foto ervan maken en op je gemak internet raadplegen wat de foutcodes inhouden.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.362
Een andere mogelijkheid: mogelijk dat de spanning naar de ECU kortstondig onderbroken wordt door bijvoorbeeld een kabelbreuk, of dat de massa van de ECU af en toe geen contact maakt. In beide gevallen is de ECU spanningsloos en kan dus geen fout detecteren en opslaan.

Wat ik ook een verdachte vind: de hendel van de CC en de contacten daarvan, niet zelden geven die problemen als een auto oud wordt, en werken niet meer zoals dat zou moeten. In het geval van de CC-snelheid veranderen deed ik dat bij mijn vorige auto (was 15 jaar oud en 190k km) door gewoon gas bij te geven en opnieuw het 'set' knopje van de CC te gebruiken. Werkt iets omslachtiger, maar spaart wel een dure vervangen van de hendel uit.

Het blijft vreemd dat de ECU blijkbaar geen CAN-verbinding meer heeft, je zou bijna denken dat men in plaats van reparatie gewoon de CAN verbinding heeft ge?limineerd.

Als een auto rijdt, dan heeft het wegvallen van het signaal van de chip in de sleutel geen gevolgen, om te voorkomen dat er ernstige ongelukken gebeuren door zo'n storing. Alleen bij het starten wordt de motor binnen 2 seconden stilgelegd als er geen juist signaal van de sleutel is (dat is dus de zgn. startonderbreker). Dat wegvallen van het sleutelsignaal kan zowel in de sleutel zelf zitten (kapotte chip), of in de leesring bij het contactslot.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan