[SEAT] [Toledo 1M] Motor valt uit tijdens het rijden en start niet meer

twintigklepper

New member
Lid geworden
31 jul 2021
Berichten
3
Hallo, na een tijdje gelurkt te hebben, heb ik een account aangemaakt om iets waar ik zelf niet uit kom.

Ik heb vrij recent een Toledo 1M gekocht met de motorcode AQN, de 20 klepper met 170pk. Een fijne auto, waarmee ik al heel wat heb gereden. Ik ben alleen pas na de aankoop wat problemen tegengekomen. Het nodige zelfs, zo functioneert de centrale deurvergrendeling slecht en zelfs niet meer. Ik krijg de motor ook niet meer aan de gang.

Toen de auto nog wel reed, viel de motor soms uit tijdens het rijden en ging ook weer opeens terug aan. Op de cruise control rijden gaf dit probleem ook thuis, het terug oppakken van de CC gaf een flinke schok en de auto ging weer naar de ingestelde snelheid. In de tellerbak vielen soms de motortemperatuur en brandstofmeter naar NUL. Soms kwamen ze weer terug. Op een dag viel de motor weer voor even stil, maar vooralsnog definitief en is de wagen naar huis gesleept.

Ik ben dus aan de slag gegaan met het uitsluiten van een en ander. Ik heb alle vijf de bobines en bougies vervangen, helaas zonder resultaat. Geen startende motor. De startmotor gooit hem wel rond. Ik ben verder gaan zoeken: zo kwam ik geoxideerde contacten op de motor ECU tegen, wat mogelijk al mijn problemen zou kunnen veroorzaken. Ook werkt mijn knipperlichtrelais niet helemaal lekker. Na een aantal keer pinken houdt deze ermee op, na wat tikken doet ie het weer een paar keer, etc. Uhm, een lijstje is handig.

Wat ik allemaal al heb gedaan:

-Accu leeggestart, voltage 11.56 volt
-Met de startkabels geen start. Spanning van werkbus normaal 14v, met de lege accu eraan 13 volt
-ECU gecontrolleerd: vochtschade stekker links (vanaf voorzijde gezien)
-ecu print geen zichtbare schade. Ik heb deze open gehad en teruggeplaatst. Geen resultaat.
-brandstofpomp krijgt wel korte spanning bij omdraaien contactsleutel. Gaat niet draaien. Functioneert wel, getest met boordspanning. De accu geeft genoeg prik om de pomp te laten lopen.
-Deur links voor geeft problemen. Deur rechts achter ook. Beide deuren gaan op slot en van slot bij het bedienen van de sleutelknop op de linkervoordeur. De andere deuren blijven wel op slot.
-Draadloze afstandsbediening werkt niet meer
-het is onmogelijk om de controller (engine-01) in VCDS-lite uit te lezen. Andere controllers geven wel data. De comfortmodule spreekt een vreemde taal
-knipperlicht heeft niet altijd zin om te pinken

De module die ik kan uitlezen, geeft onderstaande problemen:
17-instruments: 00771, 01039, 00562, 00562

00771 fuel level sensor https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00771.html
01039 sensor KVS https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01039.html
00562 Sensor olietemperatuur/oliepijl https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00562.html
01314 Regelmodule motor https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html

Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijke storing? Ik ga ook nog meten aan de sensoren waar ik bij kan. Hier is nog niks aan vervangen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.589
Krukaspositiesensor vervangen (of iig op de nominatielijst zetten), deze geeft geen foutmelding als hij kapot gaat. Een foutieve sensor geeft geen/slecht signaal af en de ECU geeft dan een fuel cut en je auto valt abrupt uit (ivm brandveiligheid). Het is dan ook altijd de vraag of je de motor gestart krijgt. Op mn 1M met 1.8T AUQ blok zat hij aan de voorkant.

Crankshaft sensor closeup by Andy Ramdin, on Flickr

Crankshaft Sensor position by Andy Ramdin, on Flickr

New vs Old by Andy Ramdin, on Flickr

Andere zaken om voor de zekerheid na te lopen:
-Loop alle zekeringen na, ook diegenen in je motorruimte
-Carterventilatie op verstoppingen
-Benzinepomp hoort te "primen" als je bestuurdersdeur opent nadat je hem van het slot afhaalt
-KVS temp sensor signaal checken (kan met OBD apps of via Vagcom/VCDS)
-Aarding van je auto, kijk of de aardekabels in goede staat zijn en niet volzitten met corrossie (groenige aanslag). Slechte aarding kan ook voor rare problemen zorgen

Zijn vast nog wel meer dingen, maar daar kom ik ff niet op :)
 

twintigklepper

New member
Lid geworden
31 jul 2021
Berichten
3
Ok, ik moet toch even met de billen bloot: ik heb mij suf gezocht, en met de brandstofmeter die nog op t laatste streeptje (1/8 ofzo) stond, kon de tank toch niet leeg zijn? Helemaal ten einde raad ben ik toch maar een jerrycan benzine erin gaan gooien.. na een paar pogingen start de twintigklepper weer! Onding.. maar sindsdien is er een goeie 10K kilometer mee gereden.

Op het lijstje staan een boel dingen om aan te pakken, het is een oud maar fijn scheurijzer, alle 170PK zitten er nog in ondanks de 342k op de teller. Op de GPS loopt ie na enig aandringen een goeie 225KM/u.
*hemelbekleding laat los
*scheurtje in de carterpan
*onderstel rubbers moeten los (een draagarm al vervangen rechtsvoor, links voor krijg ik 1 bout niet los. Zit muurvast)
*opknapwerk aan de carrosserie. Aanrijdinkje gehad, bumper beetje ingebutst, roestplekjes)
*regulier onderhoud

Zo, dat was het. En de klokkenwinkel..

Ohja. De krukaspoliesensor had ik vervangen. Dit loste mijn probleem niet op, maar hij kan maar vervangen zijn. Toch? Zo dat was het wel :D
 
Bovenaan