Tesla Model 3

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.590
Ik zie ze inderdaad elke dag staan in de file, die gepassioneerde bestuurders met hun roffelende driecilinders of hun grommende diesels, vol emotie optrekkend en remmend en wisselend van baan, om uiteindelijk sportief die ene afrit te nemen om het laatste stuk binnendoor af te snijden door de polder. Dat missen die Teslabestuurders natuurlijk allemaal in hun emotieloze wagens.

En smartphones zijn ook stom. Vroeger konden we tenminste vol emotie die draaischijf bedienen. En had je een echte sportieve hoorn aan je oor.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.250
Op Autoweek staat een goede verduidelijking van wat nu met de bijtelling aan de hand is in 2020 t.o.v. 2019 en ook wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld ZZP-ers die zelf een Model 3 kopen als gevolg van de sterk gewijzigde aftrekregels voor de belasting.
Volgens het artikel (Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl):


Wacht de Tesla Model 3 hetzelfde lot als de Model S?

De Tesla Model 3 was het afgelopen jaar met afstand de bestverkochte auto van Nederland.
Volgens velen was dit enkel te danken aan het fiscale voordeel, dat per 1 januari teruggeschroefd werd. Is een Model 3 in 2020 werkelijk zoveel duurder?
AutoWeek zocht het uit.

Het mag inmiddels bekend zijn: tot en met 31 december betaalde zakelijke rijders 4 procent bijtelling tot een bedrag van 50.000 euro, waardoor de Tesla Model 3 met zijn fiscale waarde van 48.980 euro plots een mooie *aanbieding was*. Inmiddels geldt een tarief van 8 procent tot een bedrag van 45.000 euro.

Een vergelijkbare wijziging een jaar eerder zorgde ervoor dat auto*s als de Jaguar I-Pace en de Tesla Model S een enorme eindsprint maakten in 2018.
Het afgelopen jaar verkochten de modellen nog slechts mondjesmaat.
Wacht de Model 3 hetzelfde lot?

Berekening Tesla Model 3 Long Range

Om te beginnen gaan we uit van een Tesla Model 3 in de populaire Long Range-trim, een auto die zonder opties een fiscale waarde vertegenwoordigt van 58.980 euro.
Ook gaan we uit van belastingschijf 2, die anno 2020 alle inkomens tussen 20.711 en 68.507 euro beslaat.
Hierover is 37,35 procent belasting verschuldigd.
Ook is belangrijk om nogmaals op te merken dat de verlaagde bijtelling nu niet voor de eerste 50.000, maar voor de eerste 45.000 euro van de aanschafprijs geldt. Voor het bedrag boven die grenswaarde moet 22 procent worden bijgeteld, het percentage dat ook voor traditionele brandstofauto*s geldt. Dit is uiteraard meegenomen in de berekening.

Bijtelling Tesla Model 3 Long Range AWD 2019

Fiscale waarde: 58.980 euro
Bruto bijtelling: 3.975,60 euro
Netto bijtelling schijf 2 (37,35 procent): 1.485,04 euro

Bijtelling Tesla Model 3 Long Range AWD 2020

Fiscale waarde: 58.980 euro
Bruto bijtelling: 6.675,60 euro
Netto bijtelling schijf 2 (37,35 procent): 2.493,34 euro

Netto bijtelling vergelijkbaar met goedkopere benzine- of dieselauto
Netto komt het verschil in ons scenario daarmee uit op zo'n 1.000 euro.
Een significant verschil, maar daarbij moet wel worden aangetekend dat een volledig elektrische auto ook in 2020 nog erg voordelig is in de bijtelling.
De bijtelling die nu over een Model 3 Long Range is verschuldigd, staat gelijk aan wat over een benzine- of dieselauto met een waarde van zo'n 30.000 euro moet worden bijgeteld.
Bovendien vertelt bijtelling niet het hele verhaal.

In tegenstelling tot wat veel reacties suggereren, staat *zakelijk rijden* namelijk zeker niet gelijk aan *leasen*.
Natuurlijk eindigen veel Tesla*s als leasebak, maar een groot gedeelte eindigt ook bij zzp-ers.
Zij profiteren naast bijtellingsvoordeel ook van de zogenaamde Milieu-investeringsaftrek.
Ook die pakt een stuk minder gunstig uit in 2020.
Waar vorig jaar nog 27 procent van maximaal 40.000 euro al aftrekpost mocht worden opgevoerd, is dat nu gehalveerd tot 13,5 procent van datzelfde bedrag.
Waar het belastbaar inkomen van een zelfstandige in 2019 nog werd gedrukt met 10.800 euro, is dat bij aanschaf in 2020 nog *maar* 5.400 euro.
 
Laatst bewerkt:

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.250
Nog even terugkomend op het item in de vorige post m.b.t. "Wacht de Tesla Model 3 hetzelfde lot als de Model S?":
Het antwoord is JA, want t/m vandaag 29/01 zijn er deze maand maar liefst 36 stuks verkocht!!
Waarmee bewezen is dat puur alleen fiscale overwegingen er toe leidden dat er vorig jaar zoveel van verkocht zijn, niks te maken dus met de "groene overtuiging" van de kopers of "liefde" voor het merk.........

Er staan ook nog in totaal zo'n 1200 puur elektrische auto's bij de dealer die een in 2019 op kenteken gezette EV op voorraad hebben en die dus kunnen leveren tegen 2019 bijtelling regels en ook de leasemaatschappijen schijnen er hallen vol op voorraad van te hebben dus als die op zijn is het sprookje echt uit.
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.404
Had het ook gelezen in het nieuws. Typisch Hollands h?, overal een financieel voordeeltje in mee proberen te pikken
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Een goede vriend heeft om diezelfde reden nog snel zijn RS3 voor de jaarwisseling opgeruimd en een Model 3 Performance aangeschaft.

 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
14.989
Trekt wel weer bij. Bij ons is de 3 pas nu op de leaselijst terecht gekomen.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.250
Bovendien zijn naast de hogere bijtelling ook de aftrekposten voor EV's voor bedrijven gehalveerd dus gaat de leaseprijs ook omhoog voor wagens die dit jaar op kenteken worden gezet.
En als je het je kon veroorloven om een RS3 in de lease of in eigendom van de zaak te rijden dan is het overstappen naar een model 3 een beetje raar.
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
Beetje kort door de bocht door meteen de conclusie trekken dat het over is met de Model 3. Het is volkomen logisch dat het nu even flink opdroogt na zo'n run. Verkopen gaan weer toenemen dit jaar. Genoeg leaserijders die ook voor 8% bijtelling voor de Tesla kiezen. En mondjesmaat zullen er ook vast een paar particulieren zijn die overstag gaan.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
14.989
Grote kans dat er deze maand geen boot uit Amerika is aangemeerd en er alleen wat showroommodelletjes verkocht zijn.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.250
Als er met 2019 kenteken meer dan 2000 op voorraad staan met lease bestemming dan wordt er dus niks met 2020 kenteken geleased. Die 2000+ zijn dan feitelijk in december 2019 als verkocht geregistreerd en pas als die op zijn gaan er in 2020 pas nieuwe op kenteken in de lease.
Gezien de gestegen bijtelling en gehalveerde aftrek voor bedrijven en lease maatschappijen is de bubbel denk ik weer over.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Grote kans dat er deze maand geen boot uit Amerika is aangemeerd en er alleen wat showroommodelletjes verkocht zijn.

Komende leveringen staan inderdaad weer gepland voor Maart. Als je ook kijkt naar 2019 waren iedere keer de eerste maand van een kwartaal de laagste aantalen te zien. Gewoon omdat er inderdaad geen boot is gekomen.
 

TomTT

Member
Lid geworden
24 dec 2019
Berichten
129
Een goede vriend heeft om diezelfde reden nog snel zijn RS3 voor de jaarwisseling opgeruimd en een Model 3 Performance aangeschaft.

8)7
Hoe komt ie daarbij? een RS3 wegdoen voor een Tesla, dat zou nooit in me opkomen.

Behalve dat die Tesla wat sneller kan optrekken, is het in zn totaalpakket wel enkele stappen naar beneden.
Mijn logische stap na een RS3 zou een S4 of RS4 zijn (of iets in die aard)
 
Bovenaan