Tesla Model 3

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
8)7
Hoe komt ie daarbij? een RS3 wegdoen voor een Tesla, dat zou nooit in me opkomen.

Behalve dat die Tesla wat sneller kan optrekken, is het in zn totaalpakket wel enkele stappen naar beneden.
Mijn logische stap na een RS3 zou een S4 of RS4 zijn (of iets in die aard)
Nou, heel eerlijk... als VAG fan doet het mij pijn om te zeggen, maar de RS3 is echt een heel zielig traag autotje vergeleken bij de Model 3 Performance. Het enige voordeel van de RS3 is dat de lak van betere kwaliteit is en de topsnelheid hoger ligt. In de tijd dat hij hem zakelijk rijdt (gekocht op eigen zaak) is de lak kwaliteit van minder belang en de topsnelheid n?g onbelangrijker. In Nederland heb je 100x meer aan een auto die de straatstenen uit de grond trekt dan aan eentje met een hoogte top.

Mss vanwege bijtelling? Dan bespaar je nogal wat.
Dat heeft zeker meegespeeld ja.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Op Autoweek staat een goede verduidelijking van wat nu met de bijtelling aan de hand is in 2020 t.o.v. 2019 en ook wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld ZZP-ers die zelf een Model 3 kopen als gevolg van de sterk gewijzigde aftrekregels voor de belasting.
Volgens het artikel (Kijk voor meer informatie op AutoWeek.nl):


Wacht de Tesla Model 3 hetzelfde lot als de Model S?

De Tesla Model 3 was het afgelopen jaar met afstand de bestverkochte auto van Nederland.
Volgens velen was dit enkel te danken aan het fiscale voordeel, dat per 1 januari teruggeschroefd werd. Is een Model 3 in 2020 werkelijk zoveel duurder?
AutoWeek zocht het uit.

Het mag inmiddels bekend zijn: tot en met 31 december betaalde zakelijke rijders 4 procent bijtelling tot een bedrag van 50.000 euro, waardoor de Tesla Model 3 met zijn fiscale waarde van 48.980 euro plots een mooie *aanbieding was*. Inmiddels geldt een tarief van 8 procent tot een bedrag van 45.000 euro.

Een vergelijkbare wijziging een jaar eerder zorgde ervoor dat auto*s als de Jaguar I-Pace en de Tesla Model S een enorme eindsprint maakten in 2018.
Het afgelopen jaar verkochten de modellen nog slechts mondjesmaat.
Wacht de Model 3 hetzelfde lot?

Berekening Tesla Model 3 Long Range

Om te beginnen gaan we uit van een Tesla Model 3 in de populaire Long Range-trim, een auto die zonder opties een fiscale waarde vertegenwoordigt van 58.980 euro.
Ook gaan we uit van belastingschijf 2, die anno 2020 alle inkomens tussen 20.711 en 68.507 euro beslaat.
Hierover is 37,35 procent belasting verschuldigd.
Ook is belangrijk om nogmaals op te merken dat de verlaagde bijtelling nu niet voor de eerste 50.000, maar voor de eerste 45.000 euro van de aanschafprijs geldt. Voor het bedrag boven die grenswaarde moet 22 procent worden bijgeteld, het percentage dat ook voor traditionele brandstofauto*s geldt. Dit is uiteraard meegenomen in de berekening.

Bijtelling Tesla Model 3 Long Range AWD 2019

Fiscale waarde: 58.980 euro
Bruto bijtelling: 3.975,60 euro
Netto bijtelling schijf 2 (37,35 procent): 1.485,04 euro

Bijtelling Tesla Model 3 Long Range AWD 2020

Fiscale waarde: 58.980 euro
Bruto bijtelling: 6.675,60 euro
Netto bijtelling schijf 2 (37,35 procent): 2.493,34 euro

Netto bijtelling vergelijkbaar met goedkopere benzine- of dieselauto
Netto komt het verschil in ons scenario daarmee uit op zo'n 1.000 euro.
Een significant verschil, maar daarbij moet wel worden aangetekend dat een volledig elektrische auto ook in 2020 nog erg voordelig is in de bijtelling.
De bijtelling die nu over een Model 3 Long Range is verschuldigd, staat gelijk aan wat over een benzine- of dieselauto met een waarde van zo'n 30.000 euro moet worden bijgeteld.
Bovendien vertelt bijtelling niet het hele verhaal.

In tegenstelling tot wat veel reacties suggereren, staat *zakelijk rijden* namelijk zeker niet gelijk aan *leasen*.
Natuurlijk eindigen veel Tesla*s als leasebak, maar een groot gedeelte eindigt ook bij zzp-ers.
Zij profiteren naast bijtellingsvoordeel ook van de zogenaamde Milieu-investeringsaftrek.
Ook die pakt een stuk minder gunstig uit in 2020.
Waar vorig jaar nog 27 procent van maximaal 40.000 euro al aftrekpost mocht worden opgevoerd, is dat nu gehalveerd tot 13,5 procent van datzelfde bedrag.
Waar het belastbaar inkomen van een zelfstandige in 2019 nog werd gedrukt met 10.800 euro, is dat bij aanschaf in 2020 nog *maar* 5.400 euro.

Hier komt nog een puntje bij waarom het inkakt....
Als je zo'n wagen tegen 125 euro bij telling rijdt, maar 150 euro boven je leasebudget is ( want dat zijn ze allemaal bij een beetje baan) dan compenseer je je die 150 euro boven budget met je lage bijtelling waardoor je nog steeds net wat lager als een gemiddelde middenklasser uit komt.
Wordt die zelfde auto ineens 200 in de bijtelling, en tel je daar nog eens die 150 boven leasebudget bij, dan kom je ruw geteld op zo'n 350 de maand........ en dan komt er nog het gekloot en kosten met de laadpaal bij.

Als je het dan onder de streep telt, kan je er ook een knappe benzine Audi A4, C-klasse of BMW 3-serie voor rijden......
 

1NCUBUS

Active member
Lid geworden
22 aug 2012
Berichten
1.624
Nou, heel eerlijk... als VAG fan doet het mij pijn om te zeggen, maar de RS3 is echt een heel zielig traag autotje vergeleken bij de Model 3 Performance. Het enige voordeel van de RS3 is dat de lak van betere kwaliteit is en de topsnelheid hoger ligt. In de tijd dat hij hem zakelijk rijdt (gekocht op eigen zaak) is de lak kwaliteit van minder belang en de topsnelheid n?g onbelangrijker. In Nederland heb je 100x meer aan een auto die de straatstenen uit de grond trekt dan aan eentje met een hoogte top.


Dat heeft zeker meegespeeld ja.

De lak.. ?! En je laat voor het gemak de afwerking van het interieur, algehele bouwkwaliteit zelf maar even buiten beschouwing ?
En een RS3 een zielig traag autootje noemen... Man, jij werd zeker geboren met een zak geld in je handen of niet ? :N
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.538
Een gewone "Audi" of een Audi RS model is veel mooier dan welk Tesla model dan ook, van binnen en van buiten...
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.590
De lak.. ?! En je laat voor het gemak de afwerking van het interieur, algehele bouwkwaliteit zelf maar even buiten beschouwing ?
En een RS3 een zielig traag autootje noemen... Man, jij werd zeker geboren met een zak geld in je handen of niet ? :N
Mwah. Na in de Tesla gereden te hebben, snap ik exact waar Boolean op doelt...
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
De lak.. ?! En je laat voor het gemak de afwerking van het interieur, algehele bouwkwaliteit zelf maar even buiten beschouwing ?
En een RS3 een zielig traag autootje noemen... Man, jij werd zeker geboren met een zak geld in je handen of niet ? :N

Wat heeft mijn eigen portemonnee hiermee te maken? Die uitspraak raakt kant nog wal. Er valt weinig aan te merken op het Tesla interieur. Als je het vergelijkt met dat uit een Mercedes-Benz AMG C63 of een Audi RS6, dan schiet het inderdaad wat te kort. Maar een RS3 is in de basis gewoon een A3 met bijbehorende kwaliteitsstandaarden, dus niets om over naar huis te schrijven.

Als je net zo kritisch zou zijn op de Model 3 als op de Leon (5F), dan heeft SEAT echt een schijtproduct afgeleverd. Als je ook maar een klein beetje verstand hebt van auto's en weet waar je op moet letten, dan zie je direct waar SEAT geld heeft uitspaart t.o.v. VW en Audi. Je moet echter alles in verhouding zien; een Model 3 Performance of een RS3 kost tenslotte ook een flinke duit meer dan een Leon Cupra (R).

Mwah. Na in de Tesla gereden te hebben, snap ik exact waar Boolean op doelt...

Het probleem is dat mensen kuddedieren zijn die de neiging hebben elkaar na te blaten. Ik ga pas met iemand in discussie als diegene weet waar hij over praat. Ik heb beide voertuigen nauwkeurig naast elkaar kunnen bestuderen en ik kan niet tot een andere conclusie komen. Ik mag dan wel een voorliefde hebben voor auto's uit het VAG concern, maar dat wil niet zeggen dat ik daardoor minder kritisch ben op het "eigen" merk.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Well-known member
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
1.821
Chippie van 1000 in het nieuw type rs3 en hij rijdt op alle fronten de tesla t snot voor ogen. Zo'n model 3 performance los ik met de s4 al vrij makkelijk als het eenmaal rolt en je doortrekt. Laat staan een rs3. En qua interieur heb ik in beide gezeten. ..je bent niet goed wijs man :) ;)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.250
Tja, in alle Tesla (en eigenlijk alleen maar bij Tesla ev's) discussies op het web wordt iedereen die maar iets negatiefs over Tesla schrijft/roept, maakt niet uit of die gelijk heeft of niet, direct verguisd en voor malloot uitgemaakt.
Dus heeft Musk kunnen bereiken dat er net zo'n idolatie cultuur ontstaat als bij Apple produkten waarbij de kwaliteit of bang for bucks geen enkele rol meer speelt.
Je doet mee of je bent tegen dus ben je fout cultuur.
Zie je ook bij de idioterie van de beurskoers van Tesla.
Wordt puur door speculanten gebruikt om op korte termijn geld te verdienen maar als je gaat kijken naar de intrinsieke waarde van het bedrijf krijgen ze de komende 10 jaar het gewoon niet voor elkaar om de enorme schuldenberg weg te werken.
Die schuld bedraagt inmiddels bijna 14 miljard en zet dat tegenover een minimale winst in het laatste kwartaal dan krijg je een idee hoe slecht het eigenlijk gaat.

https://ycharts.com/companies/TSLA/total_long_term_debt

Laat staan dat je dividend gaat ontvangen want dat zit er met zo'n enorme schuldenpositie gewoon niet in.
Begint langzaam vergelijkenissen te vertonen met de bubbel destijds van WorldOnline.......
 

el coche SEAT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
847
Tsja Hans, ervaar hetgene dat jij schrijft ook zo.
Quick wins en geen lange termijn.
 

MarcoO2

Well-known member
Lid geworden
11 okt 2015
Berichten
1.590
Tja, in alle Tesla (en eigenlijk alleen maar bij Tesla ev's) discussies op het web wordt iedereen die maar iets negatiefs over Tesla schrijft/roept, maakt niet uit of die gelijk heeft of niet, direct verguisd en voor malloot uitgemaakt.
Het grappige is dat je exact het omgekeerde effect natuurlijk ook steeds terug ziet komen. Als je het wilt zien, tenminste.
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.597
Het grappige is dat je exact het omgekeerde effect natuurlijk ook steeds terug ziet komen. Als je het wilt zien, tenminste.

Hiermee sla je de spijker wel op z'n kop denk ik zo. Ervaringen vanuit mensen zelf zegt naar mijn idee altijd nog meer, dan wat mensen eventueel ergens hebben gelezen of gehoord. Is het allemaal koek en ei met een Tesla Model 3?
Zeker niet, en er kunnen dingen zeker ook beter, maar opmerkingen plaatsen over hoe zo'n auto rijd, maar er verder niet in gereden te hebben vind ik wel heel makkelijk om dan te zeggen dat het niks is. Het is vooral anders, en als ik deze rij eigenschappen nu naast een Seat Leon 1P leg die ik hiervoor had, dan zou ik 1000x de Tesla Model 3 kiezen boven de Seat Leon. Dit is eigenlijk totaal niet te vergelijken hoe anders een elektrische auto rijd, tov een brandstof auto.

Ondertussen staat er op mijn Tesla al een kleine 14k aan kilometers, en heb denk ik 1 dingetje wat ik had gehoopt dat dit anders was geweest, en dat is het rijbereik in de winter (220 km bij < 5 graden). Heb ik hier zelf persoonlijk last van? Nee dat niet, want ik heb thuis en op het werk een laadpaal waar ik vooral op het werk dagelijks gebruik van maak. Ik heb dan ook wel de uitvoering met de kleinste accu dus hier heb ik zelf ook enigszins voor gekozen. En stel ik heb het onderweg nodig, dan is het even 10 minuutjes laden, en dan kan ik weer verder. Als ik dan ook bekijk hoeveel ik per maand aan kosten kwijt ben aan deze auto (Ja de aanschaf was natuurlijk veel duurder dus dit staat niet in verhouding), heb ik sinds dat ik hem heb nog niet voor "brandstof" hoeven te betalen. Laadpaal op het werk is voor mij gratis, en thuis heb ik zonnepanelen.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Hiermee sla je de spijker wel op z'n kop denk ik zo. Ervaringen vanuit mensen zelf zegt naar mijn idee altijd nog meer, dan wat mensen eventueel ergens hebben gelezen of gehoord. Is het allemaal koek en ei met een Tesla Model 3?
Zeker niet, en er kunnen dingen zeker ook beter, maar opmerkingen plaatsen over hoe zo'n auto rijd, maar er verder niet in gereden te hebben vind ik wel heel makkelijk om dan te zeggen dat het niks is. Het is vooral anders, en als ik deze rij eigenschappen nu naast een Seat Leon 1P leg die ik hiervoor had, dan zou ik 1000x de Tesla Model 3 kiezen boven de Seat Leon. Dit is eigenlijk totaal niet te vergelijken hoe anders een elektrische auto rijd, tov een brandstof auto.

Ondertussen staat er op mijn Tesla al een kleine 14k aan kilometers, en heb denk ik 1 dingetje wat ik had gehoopt dat dit anders was geweest, en dat is het rijbereik in de winter (220 km bij < 5 graden). Heb ik hier zelf persoonlijk last van? Nee dat niet, want ik heb thuis en op het werk een laadpaal waar ik vooral op het werk dagelijks gebruik van maak. Ik heb dan ook wel de uitvoering met de kleinste accu dus hier heb ik zelf ook enigszins voor gekozen. En stel ik heb het onderweg nodig, dan is het even 10 minuutjes laden, en dan kan ik weer verder. Als ik dan ook bekijk hoeveel ik per maand aan kosten kwijt ben aan deze auto (Ja de aanschaf was natuurlijk veel duurder dus dit staat niet in verhouding), heb ik sinds dat ik hem heb nog niet voor "brandstof" hoeven te betalen. Laadpaal op het werk is voor mij gratis, en thuis heb ik zonnepanelen.

Nog geen ruzie gehad met je automatische ruitenwissers? ;)
 

sitechris

Vriend van SEAT Online
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
1.343
RS3 vs Model 3 is imo een beetje appels met peren vergelijken. Beide formidabele auto's maar wel lastig te vergelijken met elkaar.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Niet meer of minder dan bij al mijn Leon*s :)

Dan zijn ze iig beter dan die van een toyota, die zijn echt drama vergeleken met de Octavia die ik destijds had en de T-Roc die ik nu heb..
M'n collega klaagt er nog wel eens over namelijk.
en ja, ook de range. hij heeft dan wel een Model 3 performance.
Met dit koudere weer haalt hij de 300km net niet......
 
Laatst bewerkt:

XXL2007

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
727
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst in een Tesla model 3 gereden (standaard range, wel met 19 inch wielen). Ik was echt positief verrast over hoe de auto rijd. Ook de afwerking was naar mijn mening prima.
Het is dat de nieuw prijs zo hoog is, anders had dit een mogelijke opvolger voor mijn Opel kunnen zijn.
 
Bovenaan